• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solceller, hur mäta effektiviteten?

18.67V och 3.95A ?
18.67 × 3.95 = 73.75 W
Utan regulator, direkt på polerna på solcellen?
Vad hade du för last?
Mvh
Anders
Ingen regulator.
Mätte och belastade direkt på kabeln från solpanelerna.
Last??, Multimetern belastar 100%
(upp till 10A på de vanligaste) ifall det var det du tänkte på.
Angående Watt, inga solpaneler ger 100% av angivet värde på ett husbilstak i Sverige.

Mr. Wook sin kontroll av de gamle panelene er fullt brukbar. Og som Bengt kommenterer det er normal reduksjon fra maks teoretisk verdi 110W. ae.in.gbg sitt forslag om bruk av effektmotstand er mer korrekt enn bruk av glødelamper, men om en har et måleinstrument som kan måle strømmen i A selv når den kommer over 10A så trenger en ikke å bekymre seg over om motstanden er konstant. En benytter kun P=U*I effekt er produktet av spenning og strøm. Mål spenningen over kablene fra panelet og hvilken strøm som går gjennom kabelen. Motstanden kan da være hva som helst - for kort tids måling holder det med motstanden i kabelene som blir varme. Bruk gjerne et par meter med tynn ledning som motstand, men brenn ikke fingrene på den :D

Mr. Wook sin kontroll av de gamle panelene er fullt brukbar. Og som Bengt kommenterer det er normal reduksjon fra maks teoretisk verdi 110W. ae.in.gbg sitt forslag om bruk av effektmotstand er mer korrekt enn bruk av glødelamper, men om en har et måleinstrument som kan måle strømmen i A selv når den kommer over 10A så trenger en ikke å bekymre seg over om motstanden er konstant. En benytter kun P=U*I effekt er produktet av spenning og strøm. Mål spenningen over kablene fra panelet og hvilken strøm som går gjennom kabelen. Motstanden kan da være hva som helst - for kort tids måling holder det med motstanden i kabelene som blir varme. Bruk gjerne et par meter med tynn ledning som motstand, men brenn ikke fingrene på den :D
Kan man försumma den "inre resitansen"/impedansen i solcellerna?
Är det korrekt att som Mr Wook ta "olastad spänning" × "kortslutnings-strömmen" = P ?
Och notera att mätningen görs i 2 steg, om man ska automatisera mätningen måste man använda någon typ av relä för kortsluta respektive öppna kretsen, sen går det ju åt 2 st mätinstrument också.
Mvh
Anders

När jag tänker ett varv till kan det vara en fördel att mäta kortslutningsströmmen med ett styrt relä, då kan detta ske med en kortare tid och man får mindre effekt förlust, även om denna framräknade effekt inte skulle vara helt korrekt kan den användas som ett relativt mått för att jämföra med om cellen sitter i ett mer optimalt sol-läge.
Mvh
Anders

En helt rå kortslutning har normalt en lednings motstand. Og måleinstrumentet har og en indre motstand, strømmen regnes ut på grunnlag av spenningsfall over denne motstanden også kalt shunt. Alternativ måleteknikk for strøm er å måle magnetfeltet rundt en leder (tangampermeter). Kombinasjonen obelastet spenning og kortslutnings strøm gir et noe for høyt watt tall, mens spenning over ampermeteret ved kortslutning vil gi et for lavt tall. Faktisk så er MPPT lader mot tomt batteri den mest korrekte målingen - om regulatoren virkelig finner rett punkt på kurven.

Stort tack!
Jag laddade ner handboken, jättebra och mycket intressant!
Läste bl.a. att solceller funkar som en LED men avger infrarött om man kör in en ström i motsatt riktning, sen kan man filma den med en värmekamera som klarar detta, och se om det är jämn fördelning eller delar som funkar sämre!
Mvh
Anders

Hmm! Jag har också 360 watt på taket vilket är jättebra.

Det här med att mäta gör jag via BMS:en på litiumbatteriet. Skulle man ha slösat för mycket är de bra med en dc/dc laddare. Då får man mååånga ampere.

Litium till folket...

REC-TSD.jpg

Jag har beställt en extra solcellspanel på 160W till husbilen, har sedan tidigare 2 X 100W.
Vi står sällan eller aldrig uppkopplade med markström utan vi uppskattar mer den totala friheten med att parkera bilen på lämpligt ställe och vara helt självförsörjande.

Med den begränsningen på el och priset på el dyker idén upp om att sätta solceller på villataket.
Frågan är om villatakets lutning och riktning mot solen är den rätta för att få bra effekt av satsat kapital.
Min tanke nu är att innan jag monterar solcellen på husbilstaket tillfälligt placera den på villataket och kunna mäta effektiviteten.
Molnigt, jämngrått, regn, solsken, årstiden höst - vinter då elförbrukningen är som högst, skulle vara intressant att få veta om det är värt satsningen. Tänkte i så fall sätta solceller på gatusidan av villan.

Det är just frågan, hur mäter jag effektiviteten, volt, watt, ampere?
Kan jag göra det med en multimätare?
Måste jag koppla in en regulator och ett batteri för att kunna mäta ampere?
Villans läge i förhållande till väderstreck.
Visa bilaga 16206
För att utnyttja solcellerna behöver Du flera stora batterier!
4-5 st på minst 90 Amp st.
Har Du bara 2 exempelvis så räcker det med 120 w panel!
Du kan bara ladda tills de är fulla som med ett glas öl, man fyller på tills det är fullt sedan rinner det över..
Det är vad min bilelektriker säger iallafall. 🤗
Sedan är vinkeln av betydelse förstås, denna årstid står ju solen nära horisonten och panelen borde stå i 90 gr vinkel emot taket.
Läste för flera år sedan om en kille som monterade ett kraftigare rör istället för TV antennens rör med samma ytterdiameter men kraftigare gods, monterade solcellen så den kunde vridas med hjälp av röret och vinklas när Han sköt upp röret!
Såg 2008 också i Nederländerna en som använde grunden till en parabol, men ersatt parabolen med en solcell som Han sa 150 watt, solcellen följde solen i sidled med hjälp av en elmotor!
Det roliga var att när vi rådbråkade vår Tyska svarade Han på Svenska, Han reste i Norden varje Höst sa Han.
Vet inte om Han byggt detta själv eller hur det var det frågade jag inte om, tyvärr!

För att utnyttja solcellerna behöver Du flera stora batterier!
4-5 st på minst 90 Amp st.
Har Du bara 2 exempelvis så räcker det med 120 w panel!
Du kan bara ladda tills de är fulla som med ett glas öl, man fyller på tills det är fullt sedan rinner det över..
Det är vad min bilelektriker säger iallafall. 🤗
Sedan är vinkeln av betydelse förstås, denna årstid står ju solen nära horisonten och panelen borde stå i 90 gr vinkel emot taket.
Läste för flera år sedan om en kille som monterade ett kraftigare rör istället för TV antennens rör med samma ytterdiameter men kraftigare gods, monterade solcellen så den kunde vridas med hjälp av röret och vinklas när Han sköt upp röret!
Såg 2008 också i Nederländerna en som använde grunden till en parabol, men ersatt parabolen med en solcell som Han sa 150 watt, solcellen följde solen i sidled med hjälp av en elmotor!
Det roliga var att när vi rådbråkade vår Tyska svarade Han på Svenska, Han reste i Norden varje Höst sa Han.
Vet inte om Han byggt detta själv eller hur det var det frågade jag inte om, tyvärr!
Oyster sun mover finns.

https://www.oystersatellite.com/oyster-sunmover-solar-system/

Stort tack!
Jag laddade ner handboken, jättebra och mycket intressant!
Läste bl.a. att solceller funkar som en LED men avger infrarött om man kör in en ström i motsatt riktning, sen kan man filma den med en värmekamera som klarar detta, och se om det är jämn fördelning eller delar som funkar sämre!
Mvh
Anders
Sitter ju dioder i solpanelerna jag tagit isär ska ju hindra backström sen sitter det dioder i solpanelen för att jämna ut skillnader i spänning om någon del är skuggad men de är vad jag förstått integrerade i panelen. Finns det backdioder lär det inte komma någon ström igenom alls. Ytterst tveksam till att koppla in åt fel håll att de avger värme tyder ju på att det inte är normalt och risk för att man förstör solpanelen.
Sen tycker jag att solceller är den minsta delen som avger spänning en solpanel är en mängd solceller serie och parallell kopplade det hela är ju integrerat och inte åtkomligt utifrån utan förstörande våld. Solcellspanel torde var det mest korrekta namnet.

Jag är helt klar över det men när förbrukningen inte hinner att ersättas med nuvarande solpaneler pga att svenskt vår-sommar-höst-väder inte alltid är optimalt så satsar jag på ytterligare en panel.
Förhoppningen är att med större yta solpaneler kunna få återladdning även molniga dagar.
Vi får se hur det fungerar i praktiken till våren.

Senast ändrad:
2 st. takräcke,
2 st. alu L-skenor (med säkerhetsskruv)
1 st. barstols-snurra,
1 st. NOA-rör (solcellsaxel),
2 st. NOA-fästen (sitter på solcellen)
Kostnad: inte många hundralappar. NOA köper man i båtbutiker...
Jag vrider solcellen manuellt genom takluckan (fungerar i alla riktningar) och ställer den i bästa läge för hela dagen. Tar ner den och säkrar med 2 skruvar i varsin ända vid avfärd. Den ger maximum med laddning året runt!

IMG_0233.jpeg

2 st. takräcke,
2 st. alu L-skenor (med säkerhetsskruv)
1 st. barstols-snurra,
1 st. NOA-rör (solcellsaxel),
2 st. NOA-fästen (sitter på solcellen)
Kostnad: inte många hundralappar. NOA köper man i båtbutiker...
Jag vrider solcellen manuellt genom takluckan (fungerar i alla riktningar) och ställer den i bästa läge för hela dagen. Tar ner den och säkrar med 2 skruvar i varsin ända vid avfärd. Den ger maximum med laddning året runt!

Visa bilaga 16487
Det fungerar tills alheimers light slår till och du kör med den uppfälld! Det måste hända förr eller senare, när man glömmer att hunden är kopplad i kofångaren osv man läser om. Det gäller att ha en alert kvinna bredvid sej då.

Det fungerar tills alheimers light slår till och du kör med den uppfälld! Det måste hända förr eller senare, när man glömmer att hunden är kopplad i kofångaren osv man läser om. Det gäller att ha en alert kvinna bredvid sej då.
Man kan binda fast en sladdstump eller något liknande på ratten som påminnelse att solcellen är uppfälld. Så har jag gjort med med personbilen när motorvärmaren har varit inkopplad.

Bengtic!
...hahaha, jag har tänkt på det i god tid innan Alzheimer slår till så jag tar med min hustru på alla resor. OCH HON är vaken med "ögonen i nacken", knappt att man kan göra något utan att hon ser allt.

images.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen