• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solceller, hur mäta effektiviteten?

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag har beställt en extra solcellspanel på 160W till husbilen, har sedan tidigare 2 X 100W.
Vi står sällan eller aldrig uppkopplade med markström utan vi uppskattar mer den totala friheten med att parkera bilen på lämpligt ställe och vara helt självförsörjande.

Med den begränsningen på el och priset på el dyker idén upp om att sätta solceller på villataket.
Frågan är om villatakets lutning och riktning mot solen är den rätta för att få bra effekt av satsat kapital.
Min tanke nu är att innan jag monterar solcellen på husbilstaket tillfälligt placera den på villataket och kunna mäta effektiviteten.
Molnigt, jämngrått, regn, solsken, årstiden höst - vinter då elförbrukningen är som högst, skulle vara intressant att få veta om det är värt satsningen. Tänkte i så fall sätta solceller på gatusidan av villan.

Det är just frågan, hur mäter jag effektiviteten, volt, watt, ampere?
Kan jag göra det med en multimätare?
Måste jag koppla in en regulator och ett batteri för att kunna mäta ampere?
Villans läge i förhållande till väderstreck.
1664962189124.png

Senast ändrad:
Uten belastning er det kun tomgangs spenningen en får målt. For ren måling så kan en henge på en resistive last som ikke er spennings følsom - noe vi brukte på radiosendere i min ungdom var en STOR glødelampe, en 1000 W 240V. Men for solpanel blir det vanskeligere.

160 W ved 16 V er 10A - dette krever en motstand på 16/10 så optimal last skulle være 1,6 ohm - et varmeelement for lysnett med litt under 2 ohm blir allt for stor :D. Bruk en 24 volt 100 watt lampe - ikke perfekt, men den vil tåle det (egentlig 2 i parallell er bedre).

Intressant ide Robert!
4st seriekopplade 0.39ohm 50W effektmotstånd monterat på någon metall yta för kylning
Hittade dessa för 53kr st på RS
Mvh
Anders
Screenshot_20221005-123603_Chrome.jpg

Är det solcellen i sig du vill utvärdera, eller vilket utbyte du kan få med en normal solcell på just ditt tak?
I det senare fallet finns det nog bra data att hitta utan att behöva mäta

Det har kanske inte så stor betydelse för diskussionen här men om du lämnar uppgifter till någon firma som ska räkna på effektivitet och kostnad så får du ha bättre koll på väderstrecken. ;)

Det där blir knepigt att få till, ditt hustak ligger i sydväst så morgonsolen går bort.
Om du vrider på huset rakt mot söder blir det bättre. Sen behöver man kunna komma till panelen för att tvätta den smuts faller ned på allt det ser man ju på husbilstaket och det behövs inte mycket för att minska effekten.
Finns solpaneler med en ojämn yta som ska vara bättre men när det gäller smuts är de sämre. Herr Maclean trodde han hade fel på batterierna men det var smutsiga solceller, tyvärr enligt min erfarenhet hjälper varken regn eller vind.
Sen behöver man en wattmeter som mäter effekten dvs både spänning och ström samtidigt sen kommer ju tidsaspekten in. Jag tror att man kan få ut de värdena på en bra och helst trådlös MPPT laddare så man kan se allt i mobilen med en app. Man behöver ett batteri helst stort och en belastning som är konstant över tid. Finns en del tips bl.a. vinkeln på solen på olika ställen i landet där man teoretiskt kan få infallsvinkeln och beräkna den verksamma ytan med trigonometri.
Om man vill göra en undersökning via datorn kan man ju läsa om solpaneler och de flesta har nog ungefär samma effekt per ytenhet eftersom de använder liknande teknik. Tror det finns data på solinstrålningen också så en del av jobbet att utvärdera kan man nog få via forskning.
De solpaneler som används på tak skiljer sej från de vi använder på båtar och husbilar. De har en betydligt högre spänning / panel som sedan seriekopplas för att via en inverter och frekvensomformare ge 230v 50hz
Sen har de glasyta som tål betydligt mer sol och lättare håller sig ren. De som man har på husbil är ofta 3mm tjocka och böjliga och av plast som åldras med tiden redan från dag ett får man en försämring av effekten, fast det gäller alla paneler mer eller mindre. Att räkna vinsten med död räkning enbart på en 30 årsperiod låter sig inte enkelt göras eftersom man inte vet hur panelerna degraderas. Vi har ett ganska extremt väder här i norden där man kan ha många minusgrader och när solen värmer kan det lätt bli ganska varmt. Detta sliter på de kinesiska solpanelerna de är ju lödda ihop och får utstå mycket spänningar sen har vi ju problemet med snön. Kapitalkostnaden är ganska stor och vinsten inte garanterad, finns också två sätt att koppla in dem det enklaste är ju att använda elen direkt via en batteribank. Men det vanligaste är att man ingår ett avtal med en leverantör som tar all el som produceras och man får betala för allt man tar och får betalt för det man skickar. Naturligtvis är en det en skillnad i kostnad per kwh man får mindre för det man säljer än det man tar emot. Går man över en viss yta blir man taxerad för det och får redovisa inkomsten bara pappersarbetet verkar jobbigt finns regler som man kan läsa på nätet, vet nog inte de flesta om. Men alla inkomster ska beskattas tyvärr kan man ju inte dra av utgifterna för elen.
Om man ska använda elen man förbrukar på ren uppvärmning skulle jag koppla dom till elpannan via en elpatron direkt. Tyvärr är det ett väldigt dyrt sätt att få värme, det finns andra typer av solvärme som ger betydligt mer värme /kvdm typ solfångare de har en faktor 5-10ggr bättre verkningsgrad byggde en sån själv gav säkert 1000W en solig dag i mars. Finns att köpa från en firma i Norrköping som importerar från kina säljer även paket för solpaneler där man kan se vad det kostar. Man ska nog vara yngre än du och jag innan man investerar och räkna med att få tillbaka pengarna under ens livstid och då får man ju räkna bort tiden man bor på hemmet. Det vettigaste man kan göra är nog att köpa ett antal solpaneler en kraftig inverter och en batteribank ungefär som husbilen fast lite värre och ha några eluttag inne separerat från ordinarie el. men så uppstår frågan vad kan jag använda som inte tar för mycket el och länge?

Jag vände mig till en firma, som monterar solceller och fick den här kalkylen baserat på 8 paneler på taket i syd/västligt läge.
Inte mycket iofsig att jämföra med, när man betraktar en granne till oss som drämt till med drygt 50 paneler...

Men vad jag vill komma fram till, är att i mitt fall var beräkningen kostnadsfri och man har ångerrätt ända fram till det är dags
för montering. Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men du kan säkert få dina frågor besvarade vid själva prospekteringen.
Samtidigt är det ju en datorsimulerad prognos och men det kanske går att få specifika data beroende på vilken typ av paneler
man väljer...

Skärmavbild 2022-10-05 kl. 13.03.09.png

Nu ser jag att det inte direkt var paneler på villan, som du efterfrågade.. ibland lönar det sig att läsa saker ;) 2 ggr....

Jag vände mig till en firma, som monterar solceller och fick den här kalkylen baserat på 8 paneler på taket i syd/västligt läge.
Inte mycket iofsig att jämföra med, när man betraktar en granne till oss som drämt till med drygt 50 paneler...

Men vad jag vill komma fram till, är att i mitt fall var beräkningen kostnadsfri och man har ångerrätt ända fram till det är dags
för montering. Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men du kan säkert få dina frågor besvarade vid själva prospekteringen.
Samtidigt är det ju en datorsimulerad prognos och men det kanske går att få specifika data beroende på vilken typ av paneler
man väljer...

Visa bilaga 16209

man ser att när man behöver elen mest och den är som dyrast har man ingen nytta av solpanelerna.
Finns mindre vindsnurror att köpa är nog mest lönsamma. Sen blir ju grannarna jätteglada!

Senast ändrad:
Spänningen måste vara konstant över en lampa eftersom de ändrar resistansen med temperaturen vilket gör att strömmen ändrar sej. 50 watt kan anses som ett nominellt värde och inget som går att räkna på direkt.

Spänningen måste vara konstant över en lampa eftersom de ändrar resistansen med temperaturen vilket gör att strömmen ändrar sej. 50 watt kan anses som ett nominellt värde och inget som går att räkna på direkt.
Det var därför jag föreslog effektmotstånden ovan
Mvh
Anders

Är detta ett sätt att få fram Volt och Amp?
Visa bilaga 16210
saknas en minus till batteriet bl.a. Knut kan det här bäst han vaknar väl i natt. Man måste ju ha en regulator mellan solpanel och batteri sen kommer ju urladdningen kanske bli större än solpanelen ger och då går batteriet ner. Inte så enkelt som man tror. Det som står på ettiketten på solpanelerna är ju vid högsta spänning och ström t.ex 19v och det är därför man har mppt laddare annars får man ta ner spänningen och det blir ju förluster.

Senast ändrad:
Jag mätte mina gamla (ej nuvarande) solpaneler 2X55W från 2004 på husbilen med en multimeter.
#Volt obelastade
#Ampere belastade via multimetern
2016-05-10 16.05.39-1.jpg2016-05-10 16.06.49.jpg

Hittade denna multimeter på electrokit.com med datalogger funktion via usb, om du integrerar/summerar tex med sampel tagna varje sekund och tar summan av 3600 st delat med 3600 så får du Wh.
Om du tex har har fix last, säg 1.6ohm och loggar spänning U över resistansen så får summera/integrera
P [W] = U×U / 1.6
sumera 3600st sådana uträknade Effekt värden och dela det med 3600, så blir det Wh!
Mvh
Anders
Screenshot_20221005-183428_Chrome.jpg
Screenshot_20221005-183444_Chrome.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons