• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Snöstrumpor eller snökedjor?

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Nu har vi fin svensk vinter. Många njuter av det här hemma, andra väljer varmare breddgrader och ska köra söderut. Om man reser söderut mot Spanien eller Portugal bör man tänka på att det kanske finns vägar där man har krav på att medföra snökedjor eller snöstrumpor. I vissa länder finns ingen lag som kräver att man ska ha vinterdäck, dock krävs snökedjor. Se https://www.michelin.se/auto/vinterdackslagstiftning-eu
Sådana vägar finns i alla fall i Frankrike där detta krav gäller fr o m 1 November t o m 31 Mars.

Nu till frågan - vad ska man välja, snöstrumpor eller snökedjor, och varför skulle man föredra det ena framför det andra?

Har varken provat det ena eller det andra, då behovet inte uppstått.
Förstått på alla testartiklar jag läst, att ”snöstrumpor” är fantastiska.
Men också lika ömtåliga…

Så spontant hade det blivit snökedjor för mig 😊

Kom precis en test av kedjor, strumpor och annat:

Hej. Jag har haft snökedjor i husbilen sedan den var ny. Har kört Bärjare och då fanns det alltid med ifall man skulle behöva och det hände några gånger. Men att dom utländska lastbilarna inte sätter på kedjorna är för att dom inte vill eller att dom är trasiga tyvärr. Så uppfattade jag och många andra det i branschen. Mvh Umebo

Samma här, snöstrumpa ifall det börjar snöa. Någon körning på isunderlag är inte aktuellt, då stannar vi hellre och väntar på ”saltning”.
Hej. Snöstumpor är nog bra men saltning är mindre bra för våra bilar men man får väl hoppas att dom inte behöver användas. Men lagar är ju lagar och man får väl försöka vara så laglydig som det går.
Mvh Umebo

Jag undrar om ni som har valt strumpor någon gång har kört med dem? Och hur slits de då med en så tung bil som en husbil?
Jag förstår att de har vissa fördelar men slitaget är väl en nackdel. Och då mer på en husbil än på en personbil.
(Här hjälper det inte med att en husbil är registrerad som Personbil klass II. :LOL:)

Hej. Snöstumpor är nog bra men saltning är mindre bra för våra bilar men man får väl hoppas att dom inte behöver användas. Men lagar är ju lagar och man får väl försöka vara så laglydig som det går.
Mvh Umebo
Vi brukar köra över Pireneer (därför har vi strupor med oss) och vissa år var vägen kritvit av salt, inget som vi kan göra något åt.
Jag undrar om ni som har valt strumpor någon gång har kört med dem? Och hur slits de då med en så tung bil som en husbil?
Jag förstår att de har vissa fördelar men slitaget är väl en nackdel. Och då mer på en husbil än på en personbil.
(Här hjälper det inte med att en husbil är registrerad som Personbil klass II. :LOL:)
Nej, det behövdes aldrig och vi hoppas på att aldrig behöva testa ens. I nödfall är strumpan bra att ha även om den skulle slitas helt, billig kostnad för att klara sig till närmaste samhället. Det stod i ”manualen” att strumpan kan göra nytta i nysnö/modd under begränsad hastighet och är inte avsedd för kontinuerligt bruk.

1702211357525.png

Det beror på var man är och vilket problem man står inför. Fyra tons husbil med sommardäck så kommer man inte upp här https://maps.app.goo.gl/achMMCB7Y4cZphCD8 till campingen för att åka skidor. För då ser det inte ut som på bilden. Tung husbil och framhjulsdrift är kass, men när jag monterade på snökedjorna så var det inga problem alls.
För några år sedan i början på augusti så såg det ut som på bilden https://maps.app.goo.gl/N9v6t419QFXkcmof8 filen längst till höger var öppen om man hade snökedjor med sig. Dom har jag inte med mig på huvudsemestern så vi roade oss någon dag på annat håll och återkom och då blev vi framsläppta.
Du har även broddar och anti slirmattor att välja på. Väljer du snökedjor så kan jag rekommendera att du prov monterar några gånger när det är varmt och skönt.

I vårat fall, då vi se till att inte ha extra kg, gäller snöstrumpor. De väger lite. Det påstås att snöstrumpor är lättare att montera som jag kan förstå. Nackdelen är att dem slits snabbare än snökedjor så för tyngre husbilar borde snökedjor vara bättre val.

Jag kör inte på vintern men undrar om det är någon som fastnat på en lerig gräsyta och tagit sig lös med hjälp av snökedjor eller snöstrumpa?
I den tidigare husbilen som var framhjulsdriven använde jag snökedjorna för att ta mig loss från leriga gräsytor ett antal gånger och det fungerade utan problem att ta sig bort.
Kedjorna låg i bilen året om.
Lite skitigt att montera om hjulen har spunnit upp marken för mycket så bättre att montera dem direkt om man marker att det vill slira.

Mina snökedjor ligger också i bilen året runt sedan jag förra våren körde fast på en stubbåker. Det var en betald parkering i samband med ett evenemang så de hjälpte till att knuffa mig därifrån. Sedan fick jag parkera på en gårdsplan istället.
Det var lite andra speciella förhållande också men jag lärde mig i alla fall att det ibland inte ska mycket till för att köra fast med tung framhjulsdriven bil.

Hur mycket tål en integrerad husbil att puttas på egentligen? =)
Det skiller mye fra merke til merke. Eldre biler med ruglete alu er veldig tvilsomme, her må en putte på kantene og ikke inne på flatene. Generellt så er det tryggest å holde seg til kantene på store flater. Sandwich paneler GFK eller alu er avhengig av hvor hard isolasjonen er. De hardeste tåler i praksis det meste, de mykeste kan en presse buler i.

Såg denna länken nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen