• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Smultronet i ärtsoppan och min första riktiga semesterresa utomlands

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
Mitten av juni 1982.
Måste ju ha en liknelse mellan flygplan och husbil eftersom det är en klubb för husbilar, båda har luft i hjulen.:)




Men först:
Jag har vuxit upp med semestrar i familjens husvagn och haft en pappa som var körglad, minns hur pappa var tvungen att köra med öppen sidodörr för att se vart vägen var så han inte körde i diket då midnattssolen totalförstörde sikten genom bilens framruta.
Eller alla dessa grusvägar man for på och då man kom till platser där Samerna sålde sina hantverk och skötte om sina renar, dom marknadsplatserna existerar inte längre, det kändes som ett zigenarläger och man stötte på korta konstiga människor som inte kunde Svenska, men aldrig någonsin att det yppades ett ord om att jag själv innehöll Sameblod. "Kanske är därför jag tycker om att lyssna på radio med finska nyheter trots att jag inte begriper ett enda ord"

Tillsammans med familjens semestrar och mina år med husbilen så har jag nog åkt varenda meter på alla stora och mellanstora vägar i Sverige, det dock på dom små vägarna dom bästa ställena finns och alla dom lär man aldrig hinna köra så det finns mycket kvar att se.

Har tillbringat många månader av mitt liv i Malingsbo/Klotenområdet som jag då betraktar som familjens eget fritidsområde, här var vi kungar över skog mark och fisket, vi frikampade alltid om det berodde på familjens ekonomi eller om det var för att kunna vara närmare naturen och dess fiskeplatser som gjorde att vi avstod campingplatsen, det vet jag inte! På den tiden var det nästan ödslig vildmark trots att det var en del fiskare.
Här fick jag min första gädda, ädelfisk och miljonte myggbett och även plocka bort blodiglar efter badandet, framförallt fina familjeminnen och galna fiskehändelser som man knappt kan berätta om utan att någon svarar ja ja med himlande ögon.

Men nu var det ju första riktiga solsemestern som gällde och dessutom med första ungdomskärleken, vi åkte in till Sveavägen i Sthlm där alla stora resebyråer låg på den tiden, vi hämtade hem kataloger från alla stora charterbolag och sen tunnelbanan hem för att drömma. Helt otroligt vad vackert det var ÖVERALLT oavsett vilken katalog man än tittade i, pengarna styrde givetvis vart man skulle åka eftersom man precis hade börjat tjäna egna pengar och vi skulle finansiera det själva.

Gran Canaria, Playa del ingles, Hotell Playa del sol.
Det var nog mest den där sandstranden som lockade, den brände in ett oförglömligt minne under fötterna när vi barfota bestämde oss för att gå över på det bredaste stället för att nå havet, med blodsmak i munnen och känslan av att dö av törst med sönderbrända fotsulor nådde vi äntligen havet, går in på en enklare bar och ber om att få köpa 2 cola, bartendern är en slipad tysk som ser två unga blekfisar till nordbor och säger fymf och på ett ögonblick har han öppnat 5st colaflaskor, vi köper dessa och går asgarvande därifrån.

Men landningen var inte så rolig då flygplansdörren öppnas, får ingen friskluft utan beskrivs nog bättre som en varm begagnad varmluft från en bastu och dom vackra bilderna från katalogen lyste med sin frånvaro, blev slussad till en buss och sen som jag minns det lång och tråkig bussresa, det var det fulaste land jag någonsin sett och överallt sten och massor med reklamskyltar, jag var så förbannad så jag höll på att explodera.

När vi kommer fram till hotellet så låg det inte alls lika fint som man hade målat upp i sitt huvud och tomterna mitti mot var ödetomter och det skulle bli vår utsikt från balkongen. I princip omedelbart ser jag att det brinner på en kabel inuti en låda så jag minns inte om jag kastade vatten eller blåste ut lågan, sen sprang jag ner till receptionen för att berätta att det brinner på vårat hotellrum, killen reagerar ungefär lika snabbt som en snigel och säger att han kommer upp om en lite stund.

Jag är helt upprörd över händelsen men går upp till rummet och efter någon timme så kommer han in tittar på lådan och tänder den igen, tydligen så hade dom gasoldrivna varmvattenberedare så den lågan skulle brinna.
Det första som serverades nere i matsalen var rostat mögligt bröd, dom stunderna vill man bara vara ensam i skogen istället.

Hur var då dom andra på hotellet som vi lärde känna, det var ett gäng på 4st som bodde på vår våning, 2 grabbar med sina tjejer och var i samma ålder som oss. En mamma som tagit med sin son, sonen som var något år yngre än oss och så var det den nyskilda ordningsvakten från Göteborg som bara hoppat på en resa för att glömma sitt ex, han var runt 30 och hade egentligen inga fickpengar så alla bjöd honom på mat och dryck.

En dag så var ordningsvakten borta och var så i 3-4 dagar, han hade hoppat med i ett inhemskt gäng och sysslade med droger i några dagar. Vet inte om han tillslut blev utkastad då han saknade pengar men han kom tillbaka och åt upp sig igen på oss andra, han sa att dom han har umgåtts med nu i några dagar är sådana människor han kastar ut från centrum i Göteborg i vanliga fall.

Mamman och sonen, man märkte att mamman ville få in sonen i vårt gäng så hon kunde koncentrera sig på att få någonting mellan stortårna, hennes chef hade nämligen betalt hela resan, själv bodde han på annat hotell med sin fru och lät älskarinnan med son bo på vårt lite enklare lägenhetshotell. Grabben tyckte det var måttligt roligt när mamman smet iväg för att betala för resan, idag skulle det vara kul att veta vilken chef och företag det handlade om, då brydde man sig inte ett smack mer än att alla tyckte han var äcklig, vi såg frun och chefen sen då vi flög hem på planet.

Då var det dom 4 som bodde på samma våning som oss, vi blev inbjudna på deras rum för att festa och jäklar vad dom drack, en av grabbarna slet bort plastpipen på en cointreau med munnen och sen halsades han den hej vilt, man märkte att det var ett smultron i den här ärtsoppan till gäng från Nacka, hon hade en annan stil och klass, dom andra berättade i smyg att hennes pappa är chefsåklagare och eftersom alla skulle berätta det så fick man höra det 3 ggr. Det var bara det att jag inte ens visste vad en chefsåklagare var för något så jag brydde mig inte.

Vi festade, hyrde moppar, solade och badade, gick på diskotek som var så häftiga att jag aldrig varit på något liknande efter det, det är så man bygger ett 5 stjärnigt diskotek. Förlovade oss och höll på att bli rånade i Las palmas, vi sprang sicksackade över motorvägen så pundarkalle fixade inte att hänga på, han stod alltid på fel sida jämfört med oss.
Det hände massor med saker men ska man få med allt så blir det nog en bok.

Det slutade med att det var en helt fantastiskt kul resa som jag aldrig kommer glömma bort och det förekom inga droger för vår del, såg inte ens några. Och jag klarade inte av att halsa ur en cointreau.

Det var min första solresa och resa på egen hand, jaja även om det nu var charter.


Ca 2 veckor efter hemkomsten smäller bomben i Nacka.

Må så gott
Mvh//Chippen
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen