• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Broms & Fjädring Slitna pads

ThomasA

Välkänd medlem
Medlem
Växellåda
Manuell
Bilfabrikat
Fiat Ducato
Motortyp
Diesel 2,3 liter
Varningssymbolen för slitna pads börjar lysa sporadiskt. Min fråga är: vid normal körning, hur långt kan man köra innan det blir akut? Är ca 200 mil rimligt?
Vi har en Fiat Ducato 2017. Total körsträcka så här långt är 4500 mil.
Tacksam för seriösa svar.

Det kan du absolut. Jag tittade i min servicehistorik på min Ducato 4,25ton den slet ca 1-1,2 mm på främre belägen på 1000mil och då var det ofta körning i begspass och alper inräknat. Slitagevarnaren sitter ju en bit in i belägget så du kan långt åka vidare dina 200mil om det nu inte är så att bromsen ligger an. Kolla så att du inte har någon onormal värmeutveckling. Men att varningen lyser sporadiskt tyder på att allt är ok.
Hälsningar
Peter

Varningssymbolen för slitna pads börjar lysa sporadiskt. Min fråga är: vid normal körning, hur långt kan man köra innan det blir akut? Är ca 200 mil rimligt?
Det borde vara fram som varnar,4500 mil är ganska lite, men du har en tung bil, det brukar gå att se genom fälgen hur mycket som är kvar, men 200 mil är inget problem.

Ja, du kan nok kjøre 200 mil uten problemer. Men min første reaksjon er 4500 mil og nedslitte bremseklosser? Ja, du har en tung bil, men jeg har kjørt en Fiat Pøssl med maxi chassis (store bremser) 7700mil, men har ett helt annet kjøremønster enn deg (3500 mil på ett år) og de er bare litt over halvslitte. Kan du ha en dårlig kontakt mellom bremsevarsler og ledningsnett? Som tidligere nevnt sjekk for varmgang, det kan være klosser som sitter fast. Hvis det går fra periodisk lysende (kan styres/provoseres frem med bremsepedalen) til etter en del mil å lyse konstant så er det en nedslitt bremsekloss. Bremsevarsleren er jo egentlig bare en ledning som blir slitt ned til det blir brudd og da lyser lampen konstant.
Husk på att det bare sitter bremsevarsler på den en av de to klossene pr. hjul.

Ursäkta en gammal man närmar mig 70 men nog heter det bromsbelägg , när jag hör pads tänker jag på dem i gasolfilterna , men svenska språket finns väl snart inte längre

Ursäkta en gammal man närmar mig 70 men nog heter det bromsbelägg , när jag hör pads tänker jag på dem i gasolfilterna , men svenska språket finns väl snart inte längre
AI-översikt

"Brake pads" översätts till bromsbelägg på svenska. Det är den komponent i skivbromsar som pressas mot bromsskivan för att skapa friktion och få fordonet att stanna. Bromsbelägg slits ut med tiden och måste bytas ut.

Här är några relaterade termer:
  • Bromsskiva: Den roterande delen som bromsbeläggen pressas mot.

• Bromsok: Den del som håller bromsbeläggen och pressar dem mot skivan.

• Bromsbackar: Används i trumbromsar, en äldre typ av bromssystem.

• Bromsvätska: Hydraulvätska som används för att överföra kraft från bromspedalen till bromsoken.

• Slitagevarnare: En indikator som varnar för att bromsbeläggen är slitna.

AI-översikt

"Brake pads" översätts till bromsbelägg på svenska. Det är den komponent i skivbromsar som pressas mot bromsskivan för att skapa friktion och få fordonet att stanna. Bromsbelägg slits ut med tiden och måste bytas ut.

Här är några relaterade termer:
  • Bromsskiva: Den roterande delen som bromsbeläggen pressas mot.

• Bromsok: Den del som håller bromsbeläggen och pressar dem mot skivan.

• Bromsbackar: Används i trumbromsar, en äldre typ av bromssystem.

• Bromsvätska: Hydraulvätska som används för att överföra kraft från bromspedalen till bromsoken.

• Slitagevarnare: En indikator som varnar för att bromsbeläggen är slitna.
Precis det jag ville komma till svenska ord finns snart inte mer , men pads heter dem runda filterna i våra gasolfilter också

Ifall dina belägg är så pass slitna att varningen kommer upp, så tycker jag att du borde fått information om slitaget på senaste servicen.
Status på bromsskivor och belägg borde stå i serviceprotokollet, nu kan det vara många mil sedan senaste servicen och nästa service är på g.
Men klarar inte skivor/belägg sig till nästa service så borde verkstaden stå för bytet, ifall de ansett att de skulle klara sig till nästa service.

Jag reagerar också på de få milen.
Jag har originalbeläggen kvar efter 20år och 9500mil, (6-tons husbil) med åtskilliga mil kvar på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen