• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Skiktar sig batterisyran också i normalladdat startbatteri?

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Jag har en lös CTEK batteriladdare på bra-att-ha-hyllan hemma. När man laddar med den finns det möjlighet att aktivera ett rekonditioneringsläge som efter den ordinarie uppladdningscykeln adderar ett extrasteg på 2 eller 6 timmar med spänningen 15,8 V. Som jag förstår det är syftet att skapa omblandning av batterisyran för att motverka skiktning. I manualen står det: "Välj Recond-programmet för att lägga till Recond-läget till laddningsprocessen. Under rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet. Under gasningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs." och på en annan plats: "Rekonditionera batteriet en gång om året efter djupurladdning för att maximera livslängden och kapaciteten."

Det andra citatet känns lite tvetydigt. Å ena sidan får jag uppfattningen att ett en årlig rekonditionering är bra i största allmänhet men å andra sidan står det ju uttryckligen efter djupurladdning. Frågan blir därför om det är någon vits att köra Recond på ett startbatteri som inte djupurladdats? Kan skiktning uppstå ändå, t.ex. vid stillastående under vinteruppehållet trots att underhållsladdningen håller batteriet fullt?
 
Det bästa man kan göra för ett vått bly/syra batteri är att alltid ha på underhållsladdning, så länge batteriet är fulladdat så händer inget.
Så fort underhållsladdningen avbryts, så startar en långsam degradering (sulfatering) lämnas batteriet för länge utan laddning uppstår till slut skador som inte går att åtgärda.

Här kan du fördjupa dej i teorierna.
 

Bilagor

  • FULLTEXT01.pdf
    504,7 KB · Visningar: 10
Intressant rapport även om dess fokus ligger på pulserad laddning. Om jag inte läser alldeles fel i CTEKs dokumentation så är deras Recond något annat, hög spänning under ett antal timmar för att skapa kokning och omrörning. Jag får läsa rapporten noggrannare sedan men första intrycket är nog att min fråga kvarstår. Men som sagt, rapporten är intressant ändå.
 
Har man ett AGM batteri lär inte skiktning av syran ske då den är absorberad.

När det gäller öppna batterier så kan man nog inte undvika att skiktning uppstår om man inte har underhållsladdning på hela tiden. Skiktningen torde börja så fort det inte det finns någon laddström om än långsamt i början med hänsyn till spänningsnivån.

Recondläge på laddare har jag alltid uppfattat som att med lite högre spänning- och strömpulser försöka slå bort sulfateringen som uppstått på ett djupurladdat batteri. Men det fungerar säkert också för att få omrörning av skiktad batterisyra.

Men att köra recond på ett batteri som inte varit djupurladdat anser jag vara mindre bra då just de högre spänning- och strömpulserna kan rycka bort aktivt material från plattorna som kan ge reducerad kapacitet på batteriet. Materialet som rycks bort landar dessutom på botten av batteriet och kan i förlängningen skapa kontakt mellan plattorna.
 
Det som Bosse H skriver om AGM gäller ju också för Gel. Så det är precis som Knut skriver bara öppna batterier det kan användas på. Dessutom lär skiktning av syran inte förekomma i en bil som används. Den lär ju blandas runt så fort man kör över en ojämnhet i vägen. Sulfatering däremot är något annat.
 
Min CTEC har automatisk höjning av spänningen i slutfasen av laddningen för att motverka stratifiering (skiktning) av batterivätskan.
Recond-läget skall man sparsamt använda om man misstänker sulfatering och minskad batterikapacitet.
 
Tack för alla svar. Ja frågeställningen gällde naturligtvis ett "vått" batteri och inte gel eller AGM. Det var så självklart att jag glömde nämna det i första inlägget. Och Recond-läget det handlar om är inte till för att rycka bort sulfat från plattorna med hjälp av strömpulser. Ett sådant steg finns i början av laddcykeln på den aktuella laddaren och körs automatiskt vid behov. Recondsteget är valbart, ligger sent i laddcykeln, och är som sagt till för att med en stabil hög spänning skapa omblandning för att avhjälpa eventuell skiktning i batterivätskan. Och därmed bl.a. förebygga sulfatering. Jag gjorde nu en sökning på engelska och hamnade på batteryuniversity.com . Där påstås att skiktning kan uppträda om batteriets laddningsgrad är under 80%, batteriet aldrig laddas fullt och enbart får ytliga urladdningar. Så, om uppgiften 80% är tillförlitlig skulle svaret på trådrubrikens fråga vara: nej.
 
Själv undrar jag varför det står "Recond" (fritt översatt "Renovering") på laddarna om det bara innebär att motverka skiktning av batterivätskan.
Ja det handlar ju om att återställa jämn syrakoncentration över blyplattorna så enligt ordboken vore väl Restore ett bättre engelskt ord.

De som jobbar med att återställa billackens glans brukar säga att de rekonditionerar så de har samma språkbruk.
 
I manualen står det: "Välj Recond-programmet för att lägga till Recond-läget till laddningsprocessen. Under rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet. Under gasningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs." och på en annan plats: "Rekonditionera batteriet en gång om året efter djupurladdning för att maximera livslängden och kapaciteten."
Jag skickade fråga till CTEK idag och fick svaret att texten borde vara: "Rekonditionera batteriet en gång om året och/eller efter djupurladdning för att maximera livslängden och kapaciteten."

Några ytterligare citat från svaret:
"OM du har blöta batterier, allt inklusive MF, EFB etc men dvs inte GEL eller AGM, skulle jag reconda dem före vintervila och i samband med att du tar bilen i bruk igen. Reconda dem individuellt för bästa resultat."
"Recond är avsedd och hjälper s.k. ""blöta"("våta") batterier där syran (elektrolyten) är i vätskeform.
Recond behövs när syran har lagt sig i olika lager inuti ett batteri, dvs skiktats.
Syraskiktningen gör batteriet svagare, minskar dess kapacitet och om man inte åtgärdar syraskiktningen så dör batteriet undan för undan.
Recond är en åtgärd som man kan göra i både förebyggande och i behandlande syfte."
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen