Jag har en lös CTEK batteriladdare på bra-att-ha-hyllan hemma. När man laddar med den finns det möjlighet att aktivera ett rekonditioneringsläge som efter den ordinarie uppladdningscykeln adderar ett extrasteg på 2 eller 6 timmar med spänningen 15,8 V. Som jag förstår det är syftet att skapa omblandning av batterisyran för att motverka skiktning. I manualen står det: "Välj Recond-programmet för att lägga till Recond-läget till laddningsprocessen. Under rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet. Under gasningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs." och på en annan plats: "Rekonditionera batteriet en gång om året efter djupurladdning för att maximera livslängden och kapaciteten."
Det andra citatet känns lite tvetydigt. Å ena sidan får jag uppfattningen att ett en årlig rekonditionering är bra i största allmänhet men å andra sidan står det ju uttryckligen efter djupurladdning. Frågan blir därför om det är någon vits att köra Recond på ett startbatteri som inte djupurladdats? Kan skiktning uppstå ändå, t.ex. vid stillastående under vinteruppehållet trots att underhållsladdningen håller batteriet fullt?
Det andra citatet känns lite tvetydigt. Å ena sidan får jag uppfattningen att ett en årlig rekonditionering är bra i största allmänhet men å andra sidan står det ju uttryckligen efter djupurladdning. Frågan blir därför om det är någon vits att köra Recond på ett startbatteri som inte djupurladdats? Kan skiktning uppstå ändå, t.ex. vid stillastående under vinteruppehållet trots att underhållsladdningen håller batteriet fullt?