• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skattesänkningen åts upp direkt

A932A3BD-CD93-400B-AF5C-7E749DDB6E28.jpegDet går bra nu. Regeringspartierna och framförallt Sverigedemokraterna lovade generösa prissänkningar bara man fick nycklarna till Rosenbad. Nycklarna fick man, men sedan har det varit mest besvikelser för oss vanliga människor.

I söndags sänktes skatten på diesel med 41 öre litern och bensinen med 14 öre, något som vi konsumenter aldrig fick ta del av, eftersom bränsleföretagen samtidigt passade på att förbättra sina marginaler. Resultatet är att dieseln idag är dyrare än före skattesänkningen!

Priset idag på dieseln hos de stora kedjorna är 24.21 kr. Här i Spanien slopades samtidigt den statliga subventionen på 20 cent per liter på grund av sjunkande världsmarknadspriser. Idag kostar därför en liter diesel här på Costa Blanca 1,66€, fortsatt 6-7 kr billigare, än vad samma liter kostar i Sverige.

Undrar om vi inte är ganska många som föredragit att pengarna gått till skatt, som säkert behövs, än till att fylla de redan välfyllda skattkistorna hos bränsleföretagen?

Nu är det kvar den utlovade reduceringen av reduktionsplikte, där den nu sittande Regeringen aviserat att Sverige skall göra ett uppehåll i att ”vara bäst i klassen”och istället lägga sig på en nivå som övriga EU-länderna. Ja, ja, vi får väl se hur det går med det.

Ser ut som valfläsket ”inte ens bidde en tumme’l

Tommy

 
Senast ändrad:
Jag fattar inte att någon myndighet inte reagerat på bränslebolagens prissättning. Det är ju ett klart fall av kartellbildning som är förbjudet.
Det kan ju inte vara en händelse att alla höjer lika mycket samtidigt.
Inte har de köpt bränslet samtidigt till samma pris. Inte heller har de exakt lika mycket i lager så de måste köpa till dagens priser.
De måste ha världens sämsta inköpare som alltid har fulla lager när oljan är billig och tomma lager när oljan är dyr. 👎🤬😢
 
Nu är det kvar den utlovade reduceringen av reduktionsplikte, där den nu sittande Regeringen aviserat att Sverige skall göra ett uppehåll i att ”vara bäst i klassen”och istället lägga sig på en nivå som övriga EU-länderna. Ja, ja, vi får väl se hur det går med det.

Ser ut som valfläsket ”inte ens bidde en tumme’l

Tommy
En sänkning av reduktionsplikten kan bli en Pyrrusseger. På EU-nivå har alla länder beslutat att transporter skall omfattas av handeln med utsläppsrätter (för CO2). Om man då sänker reduktionsplikten måste bränslebolagen köpa in fler utsläppsrätter efter som det blir större mängd fossilt bränsle. Om utsläppsrätterna på grund av ökad efterfrågan då blir dyra, så kan en sänkning av reduktionsplikten leda till höjda priser vid pump. :eek:
 
Jag fattar inte att någon myndighet inte reagerat på bränslebolagens prissättning. Det är ju ett klart fall av kartellbildning som är förbjudet.
Det kan ju inte vara en händelse att alla höjer lika mycket samtidigt.
Inte har de köpt bränslet samtidigt till samma pris. Inte heller har de exakt lika mycket i lager så de måste köpa till dagens priser.
De måste ha världens sämsta inköpare som alltid har fulla lager när oljan är billig och tomma lager när oljan är dyr. 👎🤬😢
De gör ju Vinst när de har billigt bränsle i lager sedan flera månader om inte år som säljs till 3 dubbla inköpspriset.
 
De svenska bolagens produktionskostnad inkl marginal för diesel är i dag lite drygt 15 kr/liter. Detta plus skatt ger priset vid pump.
För ett par månader sedan var priset innan skatter nästan 18 kr, då hade vi högre råvarupriser än nu.
 
Senast ändrad:
Ja eller att man dubblar tre gånger = åtta gånger (2*2*2) :ROFLMAO:
Enligt språkvårdarna betyder "tre-dubbla" det samma som "tre gånger".
 
En sänkning av reduktionsplikten kan bli en Pyrrusseger. På EU-nivå har alla länder beslutat att transporter skall omfattas av handeln med utsläppsrätter (för CO2). Om man då sänker reduktionsplikten måste bränslebolagen köpa in fler utsläppsrätter efter som det blir större mängd fossilt bränsle. Om utsläppsrätterna på grund av ökad efterfrågan då blir dyra, så kan en sänkning av reduktionsplikten leda till höjda priser vid pump. :eek:
Om jag minns rätt så skrotade (nollade?) de styrande utsläppsrätter för flera miljarder kronor för några år sedan eftersom de inte skulle ut på marknaden. På så vis räddade Sverige världen. 😖
 
Utsläppsrätter är det det nya bitcoin?
Finns det någon som helst koppling mellan miljö och utsläppsrätter eller är det bara ett sätt att skinna oss vanliga som antar jag som vanligt får stå för notan i praktiken?
 
De gör ju Vinst när de har billigt bränsle i lager sedan flera månader om inte år som säljs till 3 dubbla inköpspriset.
Ibland ligger oljetankers fullastade ute på redden och väntar på att någon ska köpa lasten för högsta pris. Sen får bränslebolagen lämna pris på oljan.
Det är även vanligt med snabba affärer som kan ta bara en timma att genomföra.
Kartellbildning eller inte, risken finns.
 
Speciellt för närvarande då Kinas industri går på halvfart, då ligger tankers stand by ute på Nordsjön och andra Hav och bara väntar på order att gå dit det betalas mest.
Ju mer NazzePutin djävlas ju mer tjänar oljebolagen och kraftbolagen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen