• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skatter och regelverk största hoten för svensk camping

Elmiatider, betyder normalt pressmeddelanden från branschen, som handlar om nästa års nya modeller på husbilar och husvagnar, i år har även branschorganisationen HRF tillsammans med SCR, C.C, och Svenska Fordonsbranschen aktualisera Husbilskampen genom en gemensam pressrelease.

HRF tar upp problematiken om den orättvisa beskattningen, som vi idag har på våra nya husbilar och de nya hotfulla mörka molnen för framtiden, som just nu enligt uppgift diskuteras på Finansdepartementet. Hedersamt och viktigt inte bara för bransch-/campingföretagen, utan även för oss brukare, som i slutänden skall betala den orättvisa beskattningen.

Däremot har jag svårt att känna någon större medömkan för campingföretagens klagan på, arbetsgivaravgiften för unga.

Campingen har redan idag fördelar gentemot t.ex. ställplatserna, eftersom de har den s.k. Hotellmomsen som är på bara 6%, mot ställplatsen som i det här sammanhanget anses vara en parkering och får då betala 25% i moms, varför då? Om campingen och ställplatsen tar 300 kr/natt, så har campingägaren 282 kr kvar, medan ställplats ägaren bara står där med 225 kr. Inte för att jag tror att vi brukare skulle få lägre priser, så fungerar inte marknadsekonomin som bekant, men om även ställplatserna skulle få fördelen att bara debitera 6%, så skulle det kanske vara en incentive för investerare och vi skulle få se flera nya ställplatser byggas runtom i vårt land.

C.C. tar även de upp en viktig fråga, frågan om EU:s förslag att höja viktgränsen för B-körkort till 4250 kilo för att anpassa till icke fossildrivna fordons högre vikt. Här påstår man att i andra EU-länder gäller detta även våra campingfordon. Där tror jag att C.C. har fel, har själv läst EU:s förslag, dock på spanska. Där står inte ett ord om husbilar, utan bara om mindre transportbilar som används flitigt i stadsmiljön. Åtminstone i Spanien protesterar husbilsbranschen och vill bli inkluderade, men så är inte fallet ännu, men förhoppningsvis i framtiden när vi får husbilar som inte behöver fossila bränslen för att ta sig fram.

Nu får vi hålla tummarna för att Riksdagens Campingnätverk bildas och skapar ännu bättre förutsättningar för oss som har det mobila fritidsintresset.

Tommy


IMG_6012.jpeg
Per Nilsson, ordförande Husvagn- och Husbilsbranschens Riksförbund är mycket oroad över nya skattepålagor på husbilar



Det största hotet mot den framtida tillväxten inom svensk campingnäring är beskattningen av nya husbilar, personbil klass II. Det framkom under det branschsamtal som arrangerades på mässan Elmia Husvagn Husbil i Jönköping under fredagen.


- Får vi en ytterligare höjning av fordonsbeskattningen som innebär ett årligt skatteuttag på 36 000-44 000 kronor per husbil under de tre första åren, är risken stor att tillverkare, återförsäljare och i sin förlängning även campingnäringen drabbas mycket negativt. Inom husbilsnäringen kommer vi att få många konkurser. Allt förorsakat av en orättvis beskattningsmodell, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF.

Tillsammans med tre andra bransch- och intresseorganisationer, Svensk Camping, Caravan Club och Svenska Fordonsbranschen, driver HRF opinionskampanjen Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen. Kampanjen förespråkar en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det framförs.

- Nu beskattas husbilen för en genomsnittlig körsträcka för lätta transportbilar på 1800 mil, medan den i realiteten är knappt 600 mil för vårt fordonsslag. Skatt ska man betala, men den ska vara rättvis. Därför vill vi att beskattning av husbilar, personbil klass II, beräknas utifrån ett ”index” baserat på genomsnittlig årlig körsträcka för fordonsslaget, alternativt att vi gör som i Tyskland där man tar ut en platt årsskatt för husbilar, säger Per Nilsson.

Frågan har gått så långt att HRF gått in med en hemställan till Finansdepartementet.

-Vi vet att tjänstemän på både Skatteverket och Transportstyrelsen arbetar med framtida beskattningsmodeller av såväl person- som lätta transportbilar. Det sker utan att skilja ut husbilen, vilket vi är livrädda för, säger Per Nilsson.

Andra frågor som hämmar tillväxten inom campingnäringen är arbetsgivaravgift för unga, regler för plan- och byggärenden samt viktgränser för körkort.

- Vi såg gärna att den nedsatta arbetsgivaravgiften för ungdomar under 18 år hade behållits. Att arbeta på camping är ett vanligt instegsjobb inte minst i glesbygd. För First Camp handlar det i år om sju miljoner kronor i avgifter som skulle ha kunnat användas till investeringar i våra anläggningar och därmed skapat nya arbetstillfällen, säger Johan Söörs, vd för First Camp som är landets största koncern inom camping.

Branschorganisationen Svensk Camping, SCR, efterlyser enklare regler och snabbare hantering av plan- och byggärenden.

- Strandskyddet är en gammal men ständigt aktuell fråga för våra medlemmar, men i takt med branschens tillväxt önskar vi även att kraven och processen för bygglov etc förenklas och snabbas på, säger Peter Jansson, tf vd för SCR.

Intresseorganisationen Caravan Club med 30 000 medlemmar är oroad över den svenska oviljan inför EU:s förslag att höja viktgränsen för B-körkort till 4 250 kilo för att anpassa till icke fossildrivna fordons högre vikt.

- Det är svårt att förstå varför det inte ska gå i Sverige när det inte är något problem i andra länder. Vi arbetar ständigt med trafiksäkerhetsfrågan och våra, kalla det för avrostningskurser, är väldigt populära, säger Lars Lindström, vice ordförande för Caravan Club.

Branschsamtalet avslutades med att Per Nilsson berättade att arbetet med att bilda ett Riksdagens Campingnätverk har påbörjats. En första träff är inplanerad i november.

- Camping är en folkrörelse där minst en miljon svenskar campar varje år, avslutar Per Nilsson, ordförande HRF.
Källa:SHR
 
Ja branschen är ganska ivrig att framställa sig som något av samhällets stöttepelare och välgörare. Nåja. Att tjäna pengar och öka avkastningen är förstås det primära för dem såväl som andra företag.
 
Ja men såg han inte lite fattig ut i skrynklig kostym och en dåligt knuten slips som säkert inte varit omknuten på år och dag.
Finns idag ett väldigt litet incitament att köpa en elektrisk husbil om det inte var så att skatten var ordentligt låg.
Det finns ingen utbyggd infrastruktur för den sortens fordon, man kan förstå paketbilar som ställs på firman och laddas över natten men normalt finns det ingen plats att ladda varken på camping eller ställplats.
3,5 ton lär man passera fort med en mindre skåpbil. Ska man ha lastbilar med el så lär de pendla mellan sina stationer förmodligen lager och upphämtnings och utkörningsplatser. Där kan man ha platser för laddning.
Men ofta så vill man att bilarna skall köras mer eller mindre dygnet runt och bara byta förare det är ju ett stort kapital som ska förräntas. Ser i dagsläget ingen ekonomi i det hela finns inte heller några miljömässiga skäl.
Skulle vilja slå ett slag för ångbilen som kan eldas med valbart bränsle. Det var också en återvändsgränd liksom turbin bilen och gengasbilen som förmodligen skulle kunna fungera idag.
Kommer man om några år skratta åt det stackars människor som förlorade en stor del av sitt sparkapital på batteri bilar - det är ingen som vet men samma som med windows man vill inte vara betatestare åt varken Microsoft eller någon av de stora biljättarna som via icke tekniskt utbildade chefer och politiker satsat enorma summor på att bygga elbilar som inte många vill ha. Det går dåligt för många märken idag. Och man har fått ytterligare ett problem årsmodellerna!
Tidigare har det varit mest lite bling bling för att sälja en ny årsmodell och inte stora förluster om det blir kvar på lagret, idag är det tekniksprång som görs och förväntas på varje årsmodell med snabbare laddning längre räckvidd värme kyla osv.
Det duger inte att ha äldre modeller i lager som kanske kostat mer att tillverka. Toyota gör väldigt försiktiga satsningar för att inte dra på sej förluster. Dom är inte ensamma men andra satsar mycket vi kommer nog se stora strukturförändringar i branschen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen