• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sifo: Varannan svensk lockas av mobil semester

781C49F7-610A-4CAB-8F0B-36712A7F4380.jpeg


SIFO, har på uppdrag av Forsbergs Fritidscenter frågat svenska folket om deras intresse för det mobila semesterlivet.

Kan du tänka dig att semestra med en husbil/husvagn?
Ja, men jag har aldrig gjort det, 39 %
Ja, jag gör redan det, 16 %
Nej, 39 %
Vet ej, 6 %
Ja (summering), 55 %

Varför vill du semestra med husbil/husvagn?
Frihet att ta mig vart jag vill, 80 %
Gemenskap, 14 %
Prisvärd semester, 31 %
Möjlighet att göra olika aktiviteter, 44 %
Träffa nya människor, 10 %
Tryggt, 7 %
Annat, 5 %
Tveksam/vet ej, 3 %

Över hälften av de tillfrågade 55% säger sig vara intresserade av att semestra i en husbil eller husvagn. Siffran i sig förvånar mig inte, men intresset skiljer sig åt.

Störst intresse för att åka på husbils- eller husvagnssemester hittar man hos 18–34 åringarna (60 %), medan det är lite lägre i den äldsta åldersgruppen, 56–79 år (49 %). Det förvånar mig, eftersom den genomsnittlige husbils- eller husvagnsägaren idag har passerat åtminstone 50-strecket. Förklaringen är väl att man är i olika skeenden i livet och det är när man är lite äldre som man kan prioritera sina fritidsintressen i högre grad.

Att det ser ut så här i undersökningen kanske beror på vanlife- och fricampingtrenden, som fått stor spridning hos den yngre generationen. Hur som helst ett trevligt och positivt tecken för branschen och inte minst för camping/ställplatsföretagen som kan se framtiden an med positiva förväntningar.

Sommaren 2020 var inte som andra somrar. Inställda flygresor och restriktioner efter pandemins utbrott gjorde att vi svenskar, som är ett av världens mest beresta folk, med i snitt ett par utlandssemestrar per år, började intressera oss för svenska resmål. Två år senare består inte bara den nya hemestertrenden – den kan mycket väl ha förstärkts.

I Sifo-undersökningen uppger mer än varannan (55 %) att de kan tänka sig resa med husbil- eller husvagn. För fyra av tio (39 %) vore det en helt ny upplevelse. Om det är tillfälligt eller inte tvistar de lärde, rese-/flygbranschen tror att det är tillfälligt och att man om något år skall vara tillbaka till normala siffror och resultat.

Men visst är Sverige fantastiskt och frihetskänslan som 80% av de tillfrågade värderade högst, den får vi enklast och bäst i våra husbilar, eller hur?

Tommy

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 16–19 mars 2022. Totalt intervjuades 1145 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
 
Senast ändrad:
Framgår det om Näringslivets mäktigaste kvinna år 2018, Isabella Löwengrip har deltagit i undersökningen?
Stackars Paul som köpte en fin Van! Han verkar mera passa in i åldersgruppen 18-34 år.
Enligt hennes blogg är hon och morgonsure Paul just nu i Rom. Hon har verkligen längtat att komma dit... åkte in i staden i bil. Men beklagar sig för hur svårt det var att hitta ett lämpligt hotellrum. Det ska inte vara vrållyxigt och inte något enkelt simpelt.....
Jag kommer att helt sluta att läsa inlägg på husbilsklubbar och istället börja följa hennes dagbok. Jättespännande och givande.
Vi hörs senare! Kram.

Ps..jo så ska man avsluta ett inlägg...det har jag lärt mig av Isabella.
Welcome to the world of Isabella...
 
Framgår det om Näringslivets mäktigaste kvinna år 2018, Isabella Löwengrip har deltagit i undersökningen?
Stackars Paul som köpte en fin Van! Han verkar mera passa in i åldersgruppen 18-34 år.
Enligt hennes blogg är hon och morgonsure Paul just nu i Rom. Hon har verkligen längtat att komma dit... åkte in i staden i bil. Men beklagar sig för hur svårt det var att hitta ett lämpligt hotellrum. Det ska inte vara vrållyxigt och inte något enkelt simpelt.....
Jag kommer att helt sluta att läsa inlägg på husbilsklubbar och istället börja följa hennes dagbok. Jättespännande och givande.
Vi hörs senare! Kram.

Ps..jo så ska man avsluta ett inlägg...det har jag lärt mig av Isabella.
Welcome to the world of Isabella...
Va? Har du inte följt Isabella tidigare???

Det har jag självklart gjort under åren, just för att hålla mig uppdaterad av vad som händer och sker i vår omvärld, inte minst vad som gäller husbilar.

Skrev för ett tag sin en liten notis i ämnet, för att visa att man visst kan läsa inlägg och trådar på husbilssajter, samtidigt som du har koll på Blondinbella! ;)


Tommy
 
Jag tycker ju så synd om stackars Paul! Köper en jättefin Van o drömmer om alla resor o allt spännande han ska få uppleva....nu sitter han fast på ett hotellrum i Rom.
Jag tror att han tänker för sig själv. Hur blev jag indragen i detta? Jag kunde ju haft det jättebra på en..parcheggio per camper.. I Roms utkanter med tillgång till både el, toatömning och vatten för bara 15 euro. Livet är orättvist, tänker han.
Vi hörs senare! Kram.

Ps..på ett café på Österlen finns en lite rolig skylt. Snyggt handskriven o helt säkert skrivet med omtanke om gästerna.
Ungefär då här:
Håll avstånd.
Tvätta händerna och använd sprit.
KRAM.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen