• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Uppkopplat Sex tips för varm och trygg vintercamping i plåtis

Vi heter Håkan Söderman och Carina Ekroos och vi arbetar och bor i Sälen by. Tillsammans har vi bloggen HUSBILSRESOR & ÄVENTYR.​

Nu inleder vi ett samarbete med iHusbil och vi kommer att skriva om olika tips, egna tester av utrustning, spännande resmål, kanske lite udda resmål och en hel del spännande äventyr.​


Med vår husbil reser vi främst i Sverige och övriga Norden året runt dels som rekreation och vila från vardagsliv, dels i samband med olika motionslopp, dels för att upptäcka och uppleva natur och kultur. Vi tycker även om lite annorlunda upplevelser som t ex att genomföra New York City Marathon, En Svensk Klassiker och bestiga Kebnekaise. Att resa med husbil är frihet, resan är målet! Välkommen att följa oss på våra resor och äventyr.

Vi tycker om vinter och hoppas kunna inspirera fler att resa under just vintern så vi börjar med lite olika tips för vintercamping. Det första tipset kommer om några dagar i denna tråd.

Vill du veta mer om oss så besök gärna vår blogg/hemsida via länken HUSBILSRESOR & ÄVENTYR!

IMG_4052 (3).JPGIMG_3971.JPGIMG_6665.JPGIMG_4127.JPG
 

Tips 1. Värmematta ansluten till husbilens värmesystem​

Alde värmematta i Adria Twin Husbilsresor & Äventyr.
Alde värmematta i Adria Twin Husbilsresor & Äventyr.


Något vi upplevt i tidigare husbilar är att själva delen vid förar- och passagerarplatsen ofta är dåligt isolerad och därmed ett riktigt köldhål. Golvet är många gånger helt oisolerat och kyler därför ner hela husbilen rejält. Detta har vi avhjälpt genom att installera en golvvärmematta från Alde. Mattan är kopplad på det ordinarie värmesystemet och på så sätt cirkulerar varm glykol genom mattan. Om man har installerat en värmeväxlare ger det en varm och go känsla både under färd och även sedan när man campar. Vår upplevelse är än så länge bara positiv.

Vi har fäst mattan med stripes vid förar- respektive passagerarstolen så den inte glider och kan komma in under pedalerna. Det finns två öljetter för denna infästning men vi tycker att det borde finnas två till.

Under samtliga mätningar var utetemperaturen endast -5 och innetemperaturen 21 grader.
 

Tips 2. Isolering för bakdörrarna​

Att sova med huvudet direkt mot en kall dörr märkte vi snabbt att inte skulle bli särskilt mysigt. Därför testar vi i samarbete med Campingtillbehör4u två olika modeller av isolering för bakdörrarna. De olika modellerna har båda för- och nackdelar beroende på vad man tycker är smidigt och hur man använder husbilen.

IMG_4078.JPG IMG_4077.JPG

Läs mer om vårt test på bloggen via länken Sex tips för varm och trygg vintercamping i plåtis
 

Tips 3. Mattor​

IMG_3333.JPG IMG_3355.JPG

Att ha snygga mattor i husbilen är lika självklart och viktigt som att ha det hemma. Då vi har golvvärme i vår plåtis så är det viktigt med en matta som inte är för tät och inte har gummerad undersida dels för att hindra värmen att stiga samt inte riskera att det blir märken på golvet från mattan. En skräddarsydd matta ger ett snyggt och ombonat intryck och den är också ljuddämpande. Det finns många olika modeller av mattor och vi valde en matta som passar både när det gäller stil och färg.

Fler tips finns på vår hemsida/blogg via länken HUSBILSRESOR & ÄVENTYR
 
Senast redigerad av en moderator:

Tips 4. Isolering fönster och dörrar​

IMG_3913-scaled.jpg
image-1.jpeg


Det är inte bara golvet fram som bidrar starkt till kallras utan även dörrarna samt vindrutan och sidorutorna. Här har vi sedan flera år testat fler olika modeller, både in- och utvändiga. Men klart bäst och enklast tycker vi täcket från Masa är, det är enkelt och snabbt att sätta på plats samt packa i hop. Vi har också testat invändig isolering med då uppstår kondens på insidan av fönstren så därför har vi fastnat för den utvändiga modellen. Vill man ha möjligheten att öppna och kunna se ut samt släppa in vintersolen så finns en öppningsbar modell också.

Vi har under åren testat fler olika modeller både in- och utvändiga, dessa tester kan ni läsa om på bloggen/hemsidan HUSBILSRESOR & ÄVENTYR
 

Tips 5. Gasol​


IMG_3084-1024x768.jpg
IMG_3197-768x1024.jpg


Vi reser året runt med husbilen och har på så sätt lärt oss en hel del kring vikten av en rätt skött gasolutrustning. Tyvärr kanske någon gång den “hårda” vägen, för gasolflaskan bli alltid tom nattetid vilket är märkligt men så är det bara. Vintertid när det är riktigt kallt får man räkna med att det går åt en hel del gasol.

Läs om våra tips på HUSBILSRESOR & ÄVENTYR
 

Tips 6. Däck​

IMG_4061-768x1024.jpg
IMG_4032-768x1024.jpg


För oss är det självklart med dubbade vinterdäck under våra resor då vi gärna reser på lite mindre trafikerade vägar samt vill känna oss trygga med framkomligheten och bromsförmågan. Temperatur runt -20 till -25 grader har inte varit något ovanligt de senaste veckorna. Då gäller det att däckens gummiblandning inte tappar sin greppförmåga och att mönstret kan göra sitt i snö och is.


Läs mer på HUSBILSRESOR & ÄVENTYR
 
Ja de e skönt med värme i cockpit.

På min gamla Hymer, som enligt reklamen ska klara "arktiskt klimat" så är det inbyggd vattenburen värme i hela golvet i cockpit, är även en separat liten termostatstyrd Truma-gasolpanna som förser vindrutan med värme eller bara ventilation, slipper kallras m.m.
 
Din bil måste vara en av de mer välutrustade när det gäller värmekomfort. Om jag inte minns fel så har du väl tre olika värmekällor?
Jo det stämmer, värmesystemet var standardutrustning när det begav sig.

En Truma Aquaterm el/gas, vattenburet i golvet samt under madrasserna i dubbelsängen, kran bredvid sängen för önskad värme i sängen.

En Truma combi bara gas för varmluft i hela bilen samt tappvarmvatten +garaget samt varmhållning av grå/svartvattentankar + ventiler.

En liten Truma fram gas luft för cockpit och vindruta.
Alla har egen termostatstyrning, så det kan vara lite pillande på termostaterna om man kör flera, att få dem i fas på till/frånslag.
Ja sen har den ju en Eberspächer diesel för motor+cockpit inför avfärd i kall väderlek.
Har aldrig kört alla 3 samtidigt, men heller aldrig vintercampat, kallaste mellan minus 5-10C någon jättetidig "vår"
Så här har Hymer överjobbat på värmekomfort minst sagt, men så la man ner S-klass året efter denna, dålig förtjänst och de blev alldeles för dyra, för sin storlek, man kunde ju få en Concord Charisma istället för dessa pengar.
 
Ja de e skönt med värme i cockpit.

På min gamla Hymer, som enligt reklamen ska klara "arktiskt klimat" så är det inbyggd vattenburen värme i hela golvet i cockpit, är även en separat liten termostatstyrd Truma-gasolpanna som förser vindrutan med värme eller bara ventilation, slipper kallras m.m.
Låter ju riktigt härligt med en så välutrustad husbil. Vi letade länge innan vi hittade en plåtis med vattenburen värme, och än så länge är det bara Adria och Kabe som har det, vad vi vet i alla fall.
 
Jag tittade på en 2018 men de tycks ha samma värmelösning kvar

 
Jag tittade på en 2018 men de tycks ha samma värmelösning kvar

Klart spännande med dieseldriven värme, detta alternativ kommer på allt fler bilar. Alde håller på att ta fram en panna som går att köra på både gasol och diesel.
 
Klart spännande med dieseldriven värme, detta alternativ kommer på allt fler bilar. Alde håller på att ta fram en panna som går att köra på både gasol och diesel.
En sån har vi, årsmodell 2016, med vinterpaket. Värmen är superbra, har inatt övernattat i -9 utan problem, och då har vi inte ens använt isolermattorna som följer med, bara dragit för alla mörkläggningar för minskat värmeutsläpp.

Dock är det helt klart en del kallras på vissa ställen, och de värsta skulle jag nog säga är golvet i förarhytten, skjutdörren, samt partiet mellan dörrarna bak. Två av dessa går förvisso att åtgärda med isolermattorna, men ställer man värmen på 20 grader och golvvärmen på fullt har man det oavsett varmt och skönt, och ställer man upp värmen lite för högt blir det nästan bastu även om det är neråt -20.

Men då kommer man snabbt till nästa problem, och det är elförbrukningen. Vi har nu på drygt 15 timmar förbrukat nästan 60 Ah sen igår kväll när vi kom fram och slog på värmen, och då har vi ingen TV eller andra större förbrukare, samt har haft kylskåpet avstängt (kompressorkyl) npgra timmar då den har något fel på termostat/styrning som gör att den annars vill frysa ölen till is även mitt i sommaren. Ska man fricampa vintertid får man därför räkna med att man behöver ordentlig batterikapacitet för att klara mer än 1-2 dygn utan laddning.
 
En sån har vi, årsmodell 2016, med vinterpaket. Värmen är superbra, har inatt övernattat i -9 utan problem, och då har vi inte ens använt isolermattorna som följer med, bara dragit för alla mörkläggningar för minskat värmeutsläpp.

Dock är det helt klart en del kallras på vissa ställen, och de värsta skulle jag nog säga är golvet i förarhytten, skjutdörren, samt partiet mellan dörrarna bak. Två av dessa går förvisso att åtgärda med isolermattorna, men ställer man värmen på 20 grader och golvvärmen på fullt har man det oavsett varmt och skönt, och ställer man upp värmen lite för högt blir det nästan bastu även om det är neråt -20.

Men då kommer man snabbt till nästa problem, och det är elförbrukningen. Vi har nu på drygt 15 timmar förbrukat nästan 60 Ah sen igår kväll när vi kom fram och slog på värmen, och då har vi ingen TV eller andra större förbrukare, samt har haft kylskåpet avstängt (kompressorkyl) npgra timmar då den har något fel på termostat/styrning som gör att den annars vill frysa ölen till is även mitt i sommaren. Ska man fricampa vintertid får man därför räkna med att man behöver ordentlig batterikapacitet för att klara mer än 1-2 dygn utan laddning.
Ja så är det, men tack vare värmemattan så får man bort kallraset fram i alla fall. Nu kommer vi med nästa tips om isolering av bakdörrarna i en plåtis. Vi har under helgen varit ute och fricampat med en temperatur som pendlat mellan -15 till -23 grader
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen