• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Hjul Sökes: Dåliga helårsdäck/allrounddäck/åretruntdäck

Logga in för att dölja denna ruta:

Jan K

Aktiv medlem
Medlem
Nu kommer det fullt med svar, som säger att alla helårsdäck/allrounddäck/åretruntdäck är dåliga däck och att man ska ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vinterna. Det håller jag helt och hållet med om, så sådana svar behöver ni inte skriva och de som skriver sådana svar har uppenbarligen inte läst hela tråden utan bara det eller de senaste inläggen.
Vad är det då jag är ute efter? Jo, jag vill kunna förlänga säsongen en smula. Från en linjen Karlstad-Stockholm och söderut är de stora vägarna oftast snö- och isfria i början av mars och då vore det trevligt att kunna ta ut husbilen och inte behöva stå stilla om det kommer lite snö under natten. Om det är skapligt rent på 26-an, så kan jag även försiktigt rulla ned en solig eftermiddag från Kristinehamn till Husbilslandet i Bäckhammar för service redan i februari.

Jag söker med andra ord efter helårsdäck/allrounddäck/åretruntdäck med bra "sommardäcksegenskaper" medan vinterdäcksegenskaperna är helt oväsentliga men däcken ska ha alptopp och snöflinga, så att de är godkända för vinterkörning. Jag har ska som sagt var inte ge mig ut och köra i vinterväglag - bara förlänga säsongen en smula.

Finns det några sådana helårsdäck/allrounddäck/åretruntdäck?

Michelin Cross Climate Camping. Säljs som "tre-årstidsdäck", vår sommar och höst. Märkta med alptopp + snöflinga så de är lagliga att köra med hela året. Skulle inte rekommendera dem vid frosthalka, is eller packad snö.
Tack för förslaget. Jag har inte för avsikt att köra på de underlag, som du avråder ifrån, i sådana fall skulle jag skaffa riktiga vinterdäck.

Michelin Cross Climate Camping. Säljs som "tre-årstidsdäck", vår sommar och höst. Märkta med alptopp + snöflinga så de är lagliga att köra med hela året. Skulle inte rekommendera dem vid frosthalka, is eller packad snö.
Har du dessa däck?

Det var dessa däck vi köpte, supernöjda.
Dels att det är ett premiumdäck, grovt mönster och att det blev tystare i kupén än tidigare.

När vi åkte i Norge förrförra sommaren så spöregnade massor det och bildades vattensamlingar, när vi åkte igenom dessa pölar så stänkte det knappt ifrån vår husbil medans bilen/husbilen framför och bakom ordnade med rejäla stänk. Känslan var att våra däck nådde asfalten enkelt och mönsterkanalerna tog hand om resten.

Enda minuset, dom var snordyra.

Har du dessa däck?

Det var dessa däck vi köpte, supernöjda.
Dels att det är ett premiumdäck, grovt mönster och att det blev tystare i kupén än tidigare.

När vi åkte i Norge förrförra sommaren så spöregnade massor det och bildades vattensamlingar, när vi åkte igenom dessa pölar så stänkte det knappt ifrån vår husbil medans bilen/husbilen framför och bakom ordnade med rejäla stänk. Känslan var att våra däck nådde asfalten enkelt och mönsterkanalerna tog hand om resten.

Enda minuset, dom var snordyra.
Håller helt med dig Chippen. Samma som du men 2025.
Tommy

Jag går in på tredje säsongen med mina Maxxis, har funkat bra för mej på min 6-ton husbil.

Prisvärda. (gav 1700kr/st då)
Mycket tysta och komfortabla, jämfört med sommardäck.
Testat på snö och blankis, kan provocera upp bredställ på blankis, men förvånansvärt bra fäste ändå på vinterväglag, inga problem alls på sommaren.

20231202_125323.JPG

Vilka sommardäck hade du innan och blev det stor skillnad ljudmässigt? Är också inne på ett byte likt TS och har inga problem att ta ett mindre känt märke bara dom håller och är tysta. Kineserna har kommit långt så det finns säkert ett helt gäng för oss "mystiska" märken därute som är alldeles utmärkta. Det är ju inga formel1 bilar vi har.

Vilka sommardäck hade du innan och blev det stor skillnad ljudmässigt? Är också inne på ett byte likt TS och har inga problem att ta ett mindre känt märke bara dom håller och är tysta. Kineserna har kommit långt så det finns säkert ett helt gäng för oss "mystiska" märken därute som är alldeles utmärkta. Det är ju inga formel1 bilar vi har.
Ifall du frågar mej så körde jag på Hancook Vantra 225/75-16 120/121, och före dem körde jag på Michelin Agilis, som var ännu bullrigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen