• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sådärja, då var husbilen besiktad.

Jag besiktar på våren och försöker få till det efter månadsskiftet maj/juni så man har lite tid på sig efterföljande vår. Dels vet man att man gått igenom bilen inför säsongen och sen är det inte för kallt för att ligga ute och skruva om det skulle vara något.

När det gäller priserna har jag märkt att det varierar ordentligt beroende på beläggningen och hur nära inpå det är. Samma dag eller dagen efter verkar dyrare även fast det finns gott om lediga tider.
Nu lyxar jag till det och betalar gärna ett par hundringar extra för att få en tid och en plats som passar in i mitt "livspussel" istället för att planera om livet efter en besiktningstid :) . Inbillar mig att jag tjänar in den pengen på annat.

Om man väntar till den 1:a i månad 15 så förskjuter man besiktningen ytterligare en månad. Brukar göra så med både husbil och personbil.
Ett snålhetstips från en smålänning!

Om man mot förmodan blir stoppad och bilen är obesiktigad så blir det 1800kr i böter, släpvagn 900kr. Trafikförsäkringen gäller men helförsäkring är inte säkert att den gäller.

Om man väntar till den 1:a i månad 15 så förskjuter man besiktningen ytterligare en månad. Brukar göra så med både husbil och personbil.
Ett snålhetstips från en smålänning!

Om man mot förmodan blir stoppad och bilen är obesiktigad så blir det 1800kr i böter, släpvagn 900kr. Trafikförsäkringen gäller men helförsäkring är inte säkert att den gäller.
Besiktningsföretagen brukar kompensera det genom att ha billigare tider i slutet av månaden (också smålänning)

Om villkoren för att köra ett avställt fordon till besiktningen:
Hur vanligt är det att avställd fordon är trafikförsäkrat? När jag tittar i försäkringsbeskedet (Folksam) för min avställda husbil framgår det att trafikmomentet  inte ingår i avställningsförsäkringen. Och det är ju logiskt.
Helt riktigt, du måste kontakta ditt försäkringsbolag för att försäkra ett avställt fordon, men detta är rent hypotetiskt,enklare att bara ställa på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen