• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sådärja, då var husbilen besiktad.

Jag har bara en station (Besikta) i min region som tar tunga fordon, kostar strax under 1000kr, så den rabatten var inte mycket att ha :(

Vad är detta för priser på en besiktning. Här i Jönköping tog Opus 699:-. Bilprovningen 729:- och jag var hos Carspect för 579:-. Kan det verkligen skilja så mycket.
Oj, skam till sägandes kollade jag inte utan beställde bara på OPUS här i Söderhamn. Förutsätter att priserna ligger på den nivån här eftersom det var kö på stationen.

Kan det ha något med vikten att göra, bilen väger över 3:5 ton?

Nyfiken är det gängse priser i hela landet, eller speciellt i Jönköping?

Tommy

Lätt husbil går ju som
personbil/lätt lastbil, rejält lägre priser vid besiktning, har för mej att lätt husbil bara behöver besiktas vart annat år.
Här krigar stationerna om dessa fordon, priser pendlar mellan 400-nånting till 600-nånting för dem.
Tunga fordon (>3500kg) är betydligt dyrare och ska besiktigas varje år.

Lätt husbil går ju som
personbil/lätt lastbil, rejält lägre priser vid besiktning, har för mej att lätt husbil bara behöver besiktas vart annat år.
Här krigar stationerna om dessa fordon, priser pendlar mellan 400-nånting till 600-nånting för dem.
Tunga fordon (>3500kg) är betydligt dyrare och ska besiktigas varje år.
Lätt husbil kostar som personbil bara hos enstaka besiktningsbolag.
De skall besiktas lika ofta som personbilar.

Vi har 2 fordon, PB2 (3,5t) och PB1, vilka alltid besiktigas på DEKRA, PB2 varje år och PB1 vart annat. Båda kostar lika mycket 499:- och det bästa hittills är att vi har haft samma besiktningsman varje år. Halleluja vilken hjälpsam & trevlig kille, trots tidspress så är han ändå vänlig och korrekt när jag ställer min(a) fråga(or). Mycket nöjda!

1697493969512.png

Jag som är skrockfull vågar inte använda mig av rabatterat pris, tror dom blir sura och så slänger dom dit en 2:a.
Förmodligen är jag bara knäpp men husbilen gick igenom med blankt papper som vanligt, kör nog på samma koncept även vid nästa års besiktning. :ROFLMAO: Priset blev 799kr hos Opus.

Tycker besiktningsintervallerna ligger tokigt, nästa år ska husbilen besiktas senast 2024-12-31
Skulle vilja ha så husbilen alltid besiktades under Maj månad, då får man tid att rätta till eventuella fel innan semestern, om 3 dagar vinterförvaras husbilen i Kumla, hade vi fått en 2:a nu så hade vi aldrig hunnit fixa den innan vintern.

Nu till frågan!
Hur fungerar det, kan jag besikta om husbilen i Maj 2024 så att det sen blir besiktningstid runt Maj varje år?

Jag som är skrockfull vågar inte använda mig av rabatterat pris, tror dom blir sura och så slänger dom dit en 2:a.
Förmodligen är jag bara knäpp men husbilen gick igenom med blankt papper som vanligt, kör nog på samma koncept även vid nästa års besiktning. :ROFLMAO: Priset blev 799kr hos Opus.

Tycker besiktningsintervallerna ligger tokigt, nästa år ska husbilen besiktas senast 2024-12-31
Skulle vilja ha så husbilen alltid besiktades under Maj månad, då får man tid att rätta till eventuella fel innan semestern, om 3 dagar vinterförvaras husbilen i Kumla, hade vi fått en 2:a nu så hade vi aldrig hunnit fixa den innan vintern.

Nu till frågan!
Hur fungerar det, kan jag besikta om husbilen i Maj 2024 så att det sen blir besiktningstid runt Maj varje år?
Ja det kan du , har du bil över 3500kg så gäller besiktningen 12 månader, lätt bil 14 månader, du kunde också låtit bli att besiktiga innan vintern, det blir då körförbud som sedan upphävs vid besiktningen till våren.

Ja det kan du , har du bil över 3500kg så gäller besiktningen 12 månader, lätt bil 14 månader, du kunde också låtit bli att besiktiga innan vintern, det blir då körförbud som sedan upphävs vid besiktningen till våren.

Aha, då gör jag så nästa gång.
Struntar i besiktningen nästa gång och tar det på våren 2025 istället. 👍

Intressant ämne, jag låter ofta körförbud inträda under vintervilan.

Dessvärre läser jag att:
Respittid (21 dagar) är borttagen, sedan 2018-05-20.

Personbil och lastbil upp till 3500 kg i totalvikt ska besiktas första gången
senast 36 månader efter att fordonets tagits i bruk första gången.

Andra gången ska ske senast 24:e månaden efter föregående besiktning.

Därefter ska fordonet besiktas senast 14 månader efter föregående besiktning

När du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven besiktning
måste du besikta det så fort som möjligt, ***
i och med att respittiden på 21 dagar försvinner.

Källa Opus Bilprovning:
https://opus.se/besiktningar/kontrollbesiktning/besiktningsregler
https://opus.se/besiktningar/kontrollbesiktning/husbil

***Har för mig att det funnits/finns en skrivning med innebörden:
"Påställt, obesiktigat, fordon får köras till verkstad och/eller besiktning."

Så mitt modus brukar vara att se till att ha en bokad tid för besiktning,
helst samma vecka som jag tar hem HBn från vintergaraget.
Hemmet ligger mellan vintergaraget och Bilprovningen,
så om jag mellan-landar på uppfarten några dagar
så bedömer jag att jag är på väg, och så snart som möjligt.

Finns det några verifierade källor som kan bekräfta eller dementera mitt upplägg?
Killgissningar undanbedes!
IMG_0786.png

Inlägget borttaget av skribenten själv.
Orkar inte med svar av typen "Goddag Yxskaft"! :-(
Rent slöseri. med kvarvarande tid i livet...

Senast ändrad:
Själv besiktar jag husbilen på hösten innan avställning och vintersömn i garaget, så skönt att slippa kaoset på våren när alla "säsongsfordon" ska besiktas på kort tid.
Husbilen har aldrig fått en anmärkning (ännu), men den är ju bara 18år ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen