• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sådärja, då kostar dieseln över 25 kr litern igen

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
För fjärde dagen i rad höjs bränslepriserna, idag är det dieseln som står för den högsta höjningen med 70 öre litern. Det betyder att priset vid pumpen idag är 25.46 kr.

Bensinen som höjdes idag med 25 öre, som ger priset vid pumpen idag 24,18 kr.

Läser i Aftonbladet att orsaken den här gången är EU’s beslut att att stoppa importen av rysk olja.

Våra kära bensinbolag passar samtidigt på att göra sig en ännu bättre marginal på sina oljeprodukter och höjer priserna.

Tommy

Inflationen går upp.
Räntan går upp.
Matpriserna går upp.
Drivmedelspriserna går upp.
Man får vara glad att allt inte går upp!!!
Börsen har ju gått ner, ungefär lika mycket som vi betalade för husbilen.:ROFLMAO:

Man kanske får göra som grannen, bara tanka för en femhundring så blir det inte så kännbart.👍

Jag gissar att till vintern, med ökat energibehov på norra halvklotet, betalar vi över 30 kr litern för diesel.

Jag har redan mental förberett mig (och frugan) på att vi inte kör husbil i vinter.
Någonstans går smärtgränsen i ekvationen: kostnad VS ökning av livskvalitén*, till slut blir nettot på minus om man skall tanka för +30 kr liter samt hålla husbilen påställd. Detta jämfört med andra sätt att spendera pengarna på.
(*anledningen till att vi har husbil)

Fast det du hänvisar till är ju före en liten skattesänkning väl?

Fast det du hänvisar till är ju före en liten skattesänkning väl?
Nej, det är det inte.
Staten gör inget de skulle förlora på!

Alla som varit i ryssland vet att allt är sotigt och ryker och ingen bryr sej, bara stpetersburg har sveriges halva befolkning och skitar ner flera gånger om. Sedan har de ett gammalt kärnkraftverk som ligger på gränsen till estland. finska viken är väldigt nedsmutsad är nog mycket som går rakt ut där.
Att prata om att ha höga priser och dålig olja i dieseln är som ett dåligt skämt som kommer från politiker som aldrig varit där. Inget vi kan göra här har den minsta påverkan på vad som händer där det är en droppe i havet och gör varken till eller ifrån.

Nej, det är det inte.
Staten gör inget de skulle förlora på!
Lite som äpplen och päron tycker jag.
Men vill man få det att låta så är det inga problem.
Momsen är ju en procentsats och när oljebolagen ökar sina vinster betydligt på situationen som råder stiger ju momsen som är oförändrad sedan början av 80 talet om jag inte mins fel. Staten tjänar mer på paprika och brädor med.

Ja, världen är uppochner.

Vi som ska bo i bilen från juli och tretton femton månader framåt och köra runt i Europa och hamna i Portugal till slut kommer köpa mycket diesel.

Hade det inte varit för att vi sålt bostad och därmed står utan fasta kostnader för boende och allt det medför hade vi inte gjort denna långa utflykt. Gunger och karuseller ni vet.

Innan söderut blir det Trollstigen oavsett dieselpriser.

För övrigt tror jag Husbilsandet i framtiden blir mer lokalt. Varför köra tjugofem mil till en fin plats då det finns fina platser i närheten. Mindre till att gå över ån efter vatten.

För att husbila vill man ändå göra. Man har kanske inte husbil bara för att man vill Köra den hela tiden.

Kanske är då plats för lite sarkastiska uppmuntrande inlägg?
Vi räddar ju planeten så man får bli glad ändå, annars kommer någon att ropa efter skolstrejker igen...
Börjar dom kasta ruttna ägg och tomater på oss och barikaderar ställplatser får man tänka om. (kanske dumt att mata miljöfanatikerna med goda tips)

Att sitta här i Sverige och ha miljöskam är som att börja ro en flatbottnad eka över Atlanten. Vad jag menar nu med det?

Börjar dom kasta ruttna ägg och tomater på oss och barikaderar ställplatser får man tänka om. (kanske dumt att mata miljöfanatikerna med goda tips)

Att sitta här i Sverige och ha miljöskam är som att börja ro en flatbottnad eka över Atlanten. Vad jag menar nu med det?

Passa på..det verkar som att båten är till salu. Stora solceller, 4 stycken 100 ah Lithiumbatterier. Stor kyl o frys. Kraftig inverter. Elverk i reserv. Kapselkaffemasin och hårfön samt hydraliska stödben om det inte känns riktigt stabilt. Assistansförsäkring förstör halva nöjet...skippa den.

Passa på..det verkar som att båten är till salu. Stora solceller, 4 stycken 100 ah Lithiumbatterier. Stor kyl o frys. Kraftig inverter. Elverk i reserv. Kapselkaffemasin och hårfön samt hydraliska stödben om det inte känns riktigt stabilt. Assistansförsäkring förstör halva nöjet...skippa den.

Ja jo, det klart! Nu menade jag förstås en flatbottnad eka. Inte en havens Burstner All Inclusive vilket inte ens hjälpte.

Roendet kvarstår. Det fick dessa två uppleva och gav upp. Världen är full av tappade lustar.

George Carlin hade tidigt tankar på det enfaldiga (???!!!) hoppet om att rädda planeten. Den överlever nog tusan, men inte vi. Sevärd tycker jag.

För fjärde dagen i rad höjs bränslepriserna, idag är det dieseln som står för den högsta höjningen med 70 öre litern. Det betyder att priset vid pumpen idag är 25.46 kr.

Bensinen som höjdes idag med 25 öre, som ger priset vid pumpen idag 24,18 kr.

Läser i Aftonbladet att orsaken den här gången är EU’s beslut att att stoppa importen av rysk olja.

Våra kära bensinbolag passar samtidigt på att göra sig en ännu bättre marginal på sina oljeprodukter och höjer priserna.

Tommy
Bolagen har miljoner kubik i lager i bergrum som de köpt billigt, nu tjänar de stora pengar den oljan!

Men det finns ju en reserv att ta av och det är låsta pengar eftersom man måste fylla på med dyr olja vartefter så får vi nog vara tacksamma för att det finns.
De pengar som staten får in går naturligtvis till fel saker krigsmaskineriet och hjälp till andra länder, själv har jag väntat i flera månader på en magnet röntgen de har väl brist på både personal och utrustning. Får man vänta länge så dör problemen av och man får mer intäkter från begravningar och skatter. Man tar från de döda likaväl som från de levande. Sverige är ett hårt land att leva i med ett styre som ser mest till sej själva.

Reduktiossplikten lag i Sverige gör att idag har vi 30,5% inblandning av förnybara bränslen i diesel, och ska upp till 66% fram till 2030 (medan enligt EU direktiv målet för 2030 är 14%). Idag genomsnittet i EU är 6%.

Höga priser på bl a bränsle är just rätt sätt att lyckas med att göra landet attraktiv som turistmål, riktig Destination Sweden...🤓 utländska bilister får chansen att uppleva något extra :cool:🦟🚐

Kostnaden för svenskt bistånd tycks vara i storleksordningen en femtedel av kostnaden för vården

Fast det är nog mest...tycks!

................
Knepigt att hitta fakta.... biståndet går på statens budget..o hälso och sjukvård också på statens budget men sedan också på " landsting" regionerna...
.............
Ps regeringen vill ta ganska mycket från biståndet för att betala för flyktingar från Ukraina.
Så inte helt lätt att reda ut proportionerna.
Sverige har dock hört till de länder som gett mycket i bistånd men ganska stor andel av detta slussas genom FN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen