• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Internet Säker surf - men hur?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Efter mycket strul och mycket hjälp här på forumet lyckades jag uppdatera min gamla PC till Windows 11.

Så nu börjar jag fundera på hur jag skall kunna surfa på ett säkert sätt.

Har sedan några år installerat Telias säkerhetspaket ”Telia Trygg” på iPhone, iPad och PC. Det innehåller funktioner för

• VPN
• Säker surfning
• Lösenordsvalv
• ID-övervakning

Jag använder mig av Säker surfning och ID-övervakning.

Är det ett bra säkerhetspaket eller finns det bättre?

Borde jag använda mig av VPN och Lösenordsvalv och vad är i så fall fördelarna/nackdelarna med dessa funktioner?

Tänkte att tråden skulle vara till för en öppen diskussion om att surfa säkert och inte bara kopplat till Telias produkter.

Kjell

Ett litet tillägg: Hur är det ur säkerhetssynpunkt att använda sig av gratis wifi på campingar och ställplatser?

Senast ändrad:
Hur kan vpn skydda dej mot kapning i ett öppet wifi??
Et VPN åpner en kryptert forbindelse til VPN serveren og all trafikk går så gjennom denne ene forbindelsen. Dette stopper en lokal hacker fra å lytte på innholdet i det åpne wifi nettet. MEN om VPN serveren driftes av en hacker så har denne alle muligheter, derfor er det viktig at en kan stole på operatøren - noe som ikke alltid er tilfelle.

En del saker var faktiskt enklare förr.

På den tiden det begav sig, för lite drygt 50 år sedan, tog det mig 3 dagar för att lära mig surfa relativt säkert. Jag kunde göra det på egen hand utan hjälp från utomstående. Objektet för surfningen var en bräda med segel.

Numera är objektet en PC, en smart telefon eller en surfplatta och det känns som att det är betydligt svårare att lära sig surfa säkert och känslan är att jag aldrig får full kontroll över om jag surfar säkert.

Jag tror att många är i samma situation när det gäller säker surf och att man skulle behöva gå i en surfskola och lära sig mer för att känna sig någorlunda trygg. Då känns det ändå skönt att det finns personer på forumet som kan lite mer än oss andra och kan ge oss goda råd inför vår framfart på nätet.

Men det skulle naturligtvis kännas ännu tryggare om det fanns en samlad tillförlitlig information om säker surf. Men det är ju inte detta forums uppgift.

Stort tack för hjälpen så här långt! Men ni får naturligtvis fortsätta med fler inlägg.

En del saker var faktiskt enklare förr.

På den tiden det begav sig, för lite drygt 50 år sedan, tog det mig 3 dagar för att lära mig surfa relativt säkert. Jag kunde göra det på egen hand utan hjälp från utomstående. Objektet för surfningen var en bräda med segel.

Numera är objektet en PC, en smart telefon eller en surfplatta och det känns som att det är betydligt svårare att lära sig surfa säkert och känslan är att jag aldrig får full kontroll över om jag surfar säkert.

Jag tror att många är i samma situation när det gäller säker surf och att man skulle behöva gå i en surfskola och lära sig mer för att känna sig någorlunda trygg. Då känns det ändå skönt att det finns personer på forumet som kan lite mer än oss andra och kan ge oss goda råd inför vår framfart på nätet.

Men det skulle naturligtvis kännas ännu tryggare om det fanns en samlad tillförlitlig information om säker surf. Men det är ju inte detta forums uppgift.

Stort tack för hjälpen så här långt! Men ni får naturligtvis fortsätta med fler inlägg.

Riskerna var åtminstone annorlunda då.
Jag känner en surfare som bröt benet genom att hoppa av brädan utan att veta att det var grunt vatten där. Lärdom: surfa inte på på grunt vatten. För datorsurfen är väl lärdomen den motsatta: surfa inte på djupt vatten.
Eller kanske blir lärdomen densamma i båda fallen: surfa inte i grumliga vatten.
:)

Hur kan vpn skydda dej mot kapning i ett öppet wifi??
VPN är en punkt-till-punkt-anslutning som förhindrar insyn för mellanliggande infrastruktur som trådlösa accesspunkter och proxys, ungefär som när du surfar mot en säker server på internet (det man brukar kalla SSL eller anslutning över https). Tyvärr är inte alla VPN-tjänster lika bra på integritet - vissa läcker utanför tunneln, vissa lagrar data om dig som kund och var du surfar varför lite research innan man väljer tjänst är nödvändig.

VPN är en punkt-till-punkt-anslutning som förhindrar insyn för mellanliggande infrastruktur som trådlösa accesspunkter och proxys, ungefär som när du surfar mot en säker server på internet (det man brukar kalla SSL eller anslutning över https). Tyvärr är inte alla VPN-tjänster lika bra på integritet - vissa läcker utanför tunneln, vissa lagrar data om dig som kund och var du surfar varför lite research innan man väljer tjänst är nödvändig.

Ok, det var just det med fejkade publika wifi jag tänkte på, men en bra vpn-tjänst verkar ge ett gott skydd även i sådana uppkopplingar.

https://internetkunskap.se/artiklar/sakerhet-pa-natet/sa-blir-du-lurad-via-oppna-natverk/

Mens jeg jobbet hadde jeg alltid en VPN-tunnel til jobben, denne brukte jeg for jobb og bank. All normal surfing gikk utenom tunellen. Og vi snakker nå om før 2008, jeg var selv driftsansvarlig for jobbens VPN tilgang. Mine første VPN installasjoner var med spesialdispensasjon fra USA sin globale embargo på krypto, dette var ett år før NSA ga opp kampen mot spredning av høy krypto og bolag som Cisco kunne starte eksport. Mitt lokale interne nett hadde koblinger mellom kontorer flere steder i Norge, Sverige og Danmark pluss omlag 20 hjemmekontorer og noen få mobile enheter (min husbil var en slik). Dette var før år 2000. I dag er det veldig enkelt å sette opp en VPN gateway, det var litt mer komplisert den gangen.

Finns en del.........att hitta ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen