• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Internet Säker surf - men hur?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Efter mycket strul och mycket hjälp här på forumet lyckades jag uppdatera min gamla PC till Windows 11.

Så nu börjar jag fundera på hur jag skall kunna surfa på ett säkert sätt.

Har sedan några år installerat Telias säkerhetspaket ”Telia Trygg” på iPhone, iPad och PC. Det innehåller funktioner för

• VPN
• Säker surfning
• Lösenordsvalv
• ID-övervakning

Jag använder mig av Säker surfning och ID-övervakning.

Är det ett bra säkerhetspaket eller finns det bättre?

Borde jag använda mig av VPN och Lösenordsvalv och vad är i så fall fördelarna/nackdelarna med dessa funktioner?

Tänkte att tråden skulle vara till för en öppen diskussion om att surfa säkert och inte bara kopplat till Telias produkter.

Kjell

Ett litet tillägg: Hur är det ur säkerhetssynpunkt att använda sig av gratis wifi på campingar och ställplatser?

Senast ändrad:
Nå er det innebygde lôsenordsvalv i Win11 riktig bra om en og benytter Edge. VPN i seg selv gir ikke noe ekstra når det gjelder sikkerhet, men om gateway serveren i andre ende har en god overvåkning kan det gi litt - men også ekstra problemer. Hva som ligger i en säker srfing pakke er litt uklart for meg.

Gratis WiFi på campinger og stâllplatser kan være en sikkerhetsrisiko om de driftes av feil personer som lett kan lytte på samband. Men så lenge en benytter https i all websurfing så er det kun får saker jeg ville være betenkt med. Nå var dette mitt arbeidsområde frem til jeg gikk i pensjon, og forsøker å følge med fortatt.

Har läst på flera håll att man använder en ”VPN-tunnel”, heter det så, för att kunna streama när man är utomlands. På så sätt skall inte operatören kunna känna av om man befinner sig i Sverige eller inte. Är det rätt uppfattat och är då denna ”tunnel” detsamma som vanlig VPN?

Har läst på flera håll att man använder en ”VPN-tunnel”, heter det så, för att kunna streama när man är utomlands. På så sätt skall inte operatören kunna känna av om man befinner sig i Sverige eller inte. Är det rätt uppfattat och är då denna ”tunnel” detsamma som vanlig VPN?

De olika vpn jag använt har man i programmet kunnat välja själv vilket land jag vill visa att jag "låtsas" befinna mig i.
Är du t.ex utomlands och vill streama t.ex svt play, så bockar man i Sverige.

Rekommenderar dej att läsa seriösa tester på vpn-tjänster, vill du ha bandbredd för streaming så är det inte säkert att gratis-tjänster räcker till.

https://www.pcforalla.se/article/1725540/test-vpn-surfa-anonymt.html

Ett litet tips på en app som sparar massor med mobilsurf åt mej men även tid att slippa se reklaminslagen i youtube, tv4 play m.m. är Total adblock kör den på laptop, surfplatta samt mobilen.

Laddade ner för att testa, men det verkar ju kosta en del. Tittade bara på den första delen om att blockera annonser, och det kostade ju en dryg hundralapp i månaden.

I Edge er det en gratisversjon av AdBlocker Pluss, den dekker det meste. Men YouTube ser de fleste Adblokkere og gir enkelte merkelige effekter.

VPN er ikke sikrere enn den server som er gateway, og om den driftes av hackere s[ ser de allt du gjør - samme problem som for offentlig tilgjengelige wifi nett - betalt eller gratis - en må kunne stole på de som tilbyr tjenesten.

Kjell: Jag har bara Total adblock, jag har inte fördjupat mej I vad som ingår, men den gör ett bra jobb på att blockera allt de jag inte vill ha in i mina 3 enheter.
Hittar inte hur lång tid mitt köp löper på, men fann betalningen i PayPal, jag gav 23,80€ i höstas, ett engångsbelopp.

Knut: Man startar Youtube i total adblock appen, då flyter allt på bra och alla reklaminslag är borta, jag har dykt på någon enstaka youtuber som inte accepterar att man startar Youtube via denna app, men det har varit extremt ovanligt bland kanaler jag tittar på.

Skärmdump från surfplattan

Screenshot_20250101_230531_Total Adblock.jpg

Senast ändrad:
Det är ett gigantiskt område att försöka besvara i en forumtråd, tyvärr är det många gånger nödvändigt med basal kunskap på området för att det inte ska kännas övermäktigt.

Det finns VPN-tjänster som utöver att dölja din IP-adress (tveksam nytta om man använder mobilt bredband i husbil dock) blockerar reklam och skadlig kod, anser att schweiziska Proton är ett av de vassaste alternativen både vad gäller teknik och integritet samtidigt som man har riktigt bra gratistjänster och låga priser om man vill ha lite mer. Vissa webbläsare är bättre på att begränsa exponeringen än andra, Brave eller DuckDuckGo är två bra/populära alternativ, och om man bara ska ge ett råd så är det inte att använda solskyddskräm utan att som Knut tipsar om använda/skaffa en lösenords-app och använda unika lösenord - helst även användarnamn - på varenda tjänst du ansluter dig till, och slå på tvåfaktorsautentisering överallt där du kan.

Var själv tveksam till om jag skulle ta upp frågan om säker surf i ett husbilsforum. Men då i princip alla med husbil även surfar när man är ute med husbilen så är ju frågan aktuell för de allra flesta på forumet. Dessutom har väl de flesta bara tillgång till telefon eller surfplatta i husbilen och ofta med begränsad surfmängd.

Har läst ett antal ”tester” på nätet men det verkar som att de flesta mer är reklam för en viss produkt än en seriös test.

Som husbilsägare så ”snöar” man ju in sig på olika områden som berör husbilen. Därför tänkte jag att jag skulle få ta del av lite mer oberoende sakkunskap på detta område från de medlemmar som har fördjupad kunskap om säker surf.

Surfande är jag aldrig så rädd för. Räcker med Windows defender i datorn. Jobbar en hel del från husbilen.

Streamar till HB TV`n från Telefon eller 4g Router. (Använder inte tv antenn alls.)
Håller på att leta efter en bra 5G router till kommande säsong.
Netgear Nigthawk verkar bra.

Det man ska se upp med är att inte klicka på konstiga länkar i mail som kommer....

Inget vetenskapligt, utan bara hur jag gör. ;)

Säker surf börjar alltid med en själv och hur man beter sig när man är uppkopplad mot internet.

Klicka inte på länkar utan att först kolla noga vart de går eller skriv hellre sjäv in URL:en till förtaget snarare än ett klick på en länk.

Aktivera spamfilter om det finns. Jag har t.ex. klassat all e-post från alla landsdomäner utom ".se" som spam, sen får man ju förstås kolla spamfoldern då och då för att inte något "viktigt" har hamnat där. Spamfoldrar är ofta konfigurerade att deaktivera allt "aktivt" innehåll och länkar i mejl.

Gör som PeterK, använd inte offentliga WiFi. De är alldeles för lätt att ta sig in i en dator som är uppkopplad via ett sånt. Trafiken över egen router och 4G/5G är oändligt mycket säkrare. Aktivera brandväggen i routern. Med mobilsystem så är trafiken genom luften krypterad och IP-adressen som man får av mobiloperatören ligger normalt bakom en NAT. Dvs. den är oåtkomlig från internet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen