• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Rostskyddsbehandling

Carola Dynér

Aktiv medlem
Medlem
Behöver/bör man rostskyddsbehandla en ny husbil byggd på Al-Ko chassi?
Jag får olika svar överallt 🤨
Jag har förstått att det av någon anledning kan påverka märkesgarantin att göra behandlingen på vissa märken.
Någon som är klokare än jag?

Fast dom rostar innifrån så inget man kan efterbehandla, har också bytt tråg pga rost.
Hur skulle det gått till: Rost i olje fyllt utrymme.. inte rostar en olje fylld plåt tunna..?
Kondens i olje fyllt utrymme låter lika märkligt det.
Har man rätt sorts olja sitter en olje film kvar på all metall i motorn där olja finns
går knappt att torka bort..

Hade samma problem på en gammal personbil för väldigt många år sedan. Ställde frågan till Chat GPT, hur ett oljefyllt tråg kan rosta inifrån.

Chat GPT:

" Ja, ett plåttråg (oljetråg) på en bil kan absolut rosta inifrån. Det beror på flera faktorer:
  1. Kondens och fukt i oljan:
    Om bilen körs korta sträckor och inte blir riktigt varm, hinner inte kondensen i motorn avdunsta. Den fukten blandas med oljan och kan orsaka korrosion inifrån oljetråget över tid.
  2. Förorenad olja eller gammal olja:
    Syror och föroreningar som bildas i gammal motorolja kan också fräta på metallen inifrån, särskilt om oljebyten försummas.
  3. Tillverkningsfel eller dåligt skydd:
    Vissa biltillverkare har haft problem med oljetråg som saknar ordentlig invändig ytbehandling eller galvanisering, vilket gör dem mer sårbara för rost.
  4. Läckage eller felaktig packning:
    Om oljetråget läcker lite och luft fritt kommer in i tråget när motorn står still, kan fukt från luften orsaka invändig korrosion."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen