• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Retrofordon i mängder när tekniska tar besökarna till bilsamhällets backspegel

ACB1ABAF-C5E3-43CA-AF17-9781ED4DC1DC.jpeg
Vet att vi är många här som delar intresset för gamla fordon, vi som får en alldeles speciell blick när detta nostalgiska ämne kommer upp.

Nu öppnar Tekniska museet i Stockholm, utställningen Zero City - i backspegeln på lördag den 29 oktober.

I Tekniska museets fordonssamling finns flera rariteter bilar, motorcyklar och mopeder. För första gången på många år visas nu flera av dem upp i den nya utställningen Zero City – i backspegeln. Här hittar vi inte bara historiska ikoner som den första bilen som rusade fram på Stockholms gator, den första svensktillverkade brandbilen och Torsten Kreugers Bentley, utan återupplever även nostalgiska minnen bland vardagsbilar, mopeder och cyklar från olika generationer.

I början av 1900-talet fanns ett hundratal registrerade bilar i Sverige. Idag finns över fem miljoner, varav över 100 000 ä4 husbilar. Med Zero City vill Tekniska museet både berätta om de första fordonen och hur bilsamhället växte fram, men framför allt lyfta frågan om hur vi förflyttar oss smartare i framtidens stad. Genom att förstå vilka problem bilarna löste, och vilka nya utmaningar de samtidigt ställde oss inför, kan vi skapa en mer hållbar framtid tillsammans.

För att ge ännu mer liv åt berättelsen har museet också efterlyst och samlat in personliga berättelser från olika generationer, och samlat in föremål som varit starkt förknippade med bilismen som livsstil, till exempel en freestyle, ett hopfällbart campingbord, europakartor, matchande träningsoveraller och tillbehör att koppla in i cigarettändaruttaget. I en del av utställningen får de yngre besökarna testa att leva campingliv, med trampbilar och en husvagn att flytta in i för en stund.

- Vi vill att det här ska engagera fler än bara de mest inbitna fordonsentusiasterna, berättar Emilie Sabel, intendent på Tekniska museet. – Vi har ju en alldeles särskild relation till våra vardagsfordon som troget kämpat på och tagit oss till skolan, jobbet och fritidsaktiviteter. Många besökare står länge och kikar in i bilarna och minns semestrar med syskongräl och utspilld läsk, frihetsdrömmar och ungdomskärlek.

Det var på den allmänna konst- och industriutställningen 1897 som en automobil visades för första gången för svenska folket – den Leon Bollée som nu visas upp på Tekniska museet. 1898 byggdes den första svensktillverkade bilen, VABIS, som restaurerats till körbart skick och även den visas i utställningen.

Zero City öppnar 29 oktober 2022 och innehåller 38 bilar, motorcyklar, mopeder, cyklar, en lastbil och en brandbil. Dessutom visas kolorerade historiska filmklipp och bilder från bilismens historia i ett urval från M Sveriges arkiv. Tekniska museet är öppet alla dagar kl 10 till 22.

Ta med barn och barnbarn, så ses vi på Tekniska museet, där kan vi visa och berätta för dem om den gamla goda tiden. Tiden innan motorerna täcktes av ett ogenomträngligt plastlock, oljestickan satt där den alltid suttit och vi som barn stod på kardantunneln och hängde mellan förarsätet och passagerarsätet under färden….. Det var tider det!

Tommy
 
Det är ganska knepigt att man fortfarande ibland kan hitta veteraner som inte kostar mycket och då menar jag cyklar. De dyker fortfarande upp ibland på annons sidor. Eftersom man ofta bytt sadlar och handtag kan man inte alltid se hur gamla de är. En cykel kostade väldigt mycket på den tiden man kan nog nästan jämföra med en småbil idag. Eftersom kvaliten var bra har de överlevt i många år.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen