• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Reservdunk

Åker du runt med reservdunk för bensin eller diesel?

  • Ja

    Röster: 6 13,3%
  • Nej

    Röster: 39 86,7%

  • Totalt antal röstande
    45

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Jag kör omkring med en reservdunk med 5 liter diesel. Har aldrig behövt använda den. Men ändå släpar jag runt på den.

Hur gör ni?
 
Ingen reservdunk, min tank rymmer 120 l ...,
däremot har jag aldrig kört den till "nästan torr", så jag vet egentligen inte exakt var gränsen går.
Litar inte på tankmätaren, men hoppas, att "Range" i infon visar hyfsade värden.

Frågan är bara om tanken är halv-tom eller bara halv-full, när jag tankar. ;)

Barnbarnet med sin EPA-traktor klagar ofta på att han har inte råd att tanka för mer än någon hundring.
Åker konstant omkring på bara bensinångorna... och det ekar ödsligt tomt i tanken, när han väl öppnar tanklocket...

Får emellanåt en full tank till skänks av någon givmild person med förmaningen,
nu kan du ju emellanåt ändå tanka för en hundring,
särskilt när du ser nålen börja går mer mot halv tank
...
Detta med förhoppningen att han ska förstå och lära sig att hushålla med guds gåvor.

Gissa vad den lille gossen gör?
Han kör glatt och bekymmersfritt omkring med sin EPA i några veckor..., ända till reserven börjar lysa !
Veckopenningen till soppan, har han under tiden blåst på ett större antal hamburgare och chips istället.
Nu har inte råd att tanka fullt, inte halvfullt eller ens en kvarts tank.
Står vid macken och spiller i för en knapp hundralapp, för att åtminstone komma hem...
Lär sig nog aldrig. :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Jag kör omkring med en reservdunk med 5 liter diesel. Har aldrig behövt använda den. Men ändå släpar jag runt på den.

Hur gör ni?
Kör också omkring med en dunk. Men den är tom. Idén är att om jag av någon outgrundlig anledning skulle få stopp så kan jag i alla fall hämta mera diesel någonstans. Tom dunk väger ju inte så mycket och ingen risk att det står gammal diesel i den.
 
Hej. Jag har 160 liter i tanken enligt pappren men har fått i 170 liter och den var ändå inte tom har aldrig fått bränsle stopp.
Mvh Umebo
 
Är det storleken på tank som är avgörande för om man får soppatorsk och skulle behöva en reservdunk? Jag lutar mer åt att det är vilket ”tankningsmönster” man har. Dvs hur mycket har jag kvar i tanken när jag börjar leta efter tankställen.
 
Är det storleken på tank som är avgörande för om man får soppatorsk och skulle behöva en reservdunk? Jag lutar mer åt att det är vilket ”tankningsmönster” man har. Dvs hur mycket har jag kvar i tanken när jag börjar leta efter tankställen.
Gjorde lika på vår förra hb med vanlig tank, tankade strax under halv tank oftast så blev det varannan dag på längre turer.
 
Om jag följer ditt beteende vad gäller tankning så borde det ju vara snudd på omöjligt att få tomt i tanken. Och därmed skulle jag ju med lugnt samvete kunna lämna reservdunken hemma och dessutom kunna få hela 5 kilo i extra lastvikt. Dessutom svider det ju inte så mycket varje gång jag tankar.
 
Frågan är väl inte så enkel, här i Skåne är där mackar precis överallt. Men slår jag en rutt från Gällivare till Arvidsjaur så är där inte många mackar. Där kommer man inte till en mack på 5 liter. När jag kör där uppe så lämnar jag inget samhälle utan full tank.
 
Är det storleken på tank som är avgörande för om man får soppatorsk och skulle behöva en reservdunk? Jag lutar mer åt att det är vilket ”tankningsmönster” man har. Dvs hur mycket har jag kvar i tanken när jag börjar leta efter tankställen.
Självklart har storleken betydelse ;),
fast många ihärdigt vill påstå motsatsen.🤣
Skämt åsido, tankmönstret har betydelse.

17-åringen kör sin EPA-dunk, det är en annan femma.
Ilsket gul lyser lampan för "reserven", alltid mest konstant.
Litar fullt och fast, att någon annan ställer upp där hemma.
Åker glatt runt utan reservdunk, tankar ofta mest kontant.

Kjell, du bättrar dig och tankar vid en högre nivå.
Dunken behöver du nog inte längre släpa på.
 
Jo jo, det funkar i tankevärlden. Men sedan kan man glömma eller missa, ja en annan faktor dyker upp som man inte tänkt på. För massor med år sedan var vi och snurrade i Belgien eller Frankrike och var i en större stad. Soppan slut och då kör man och tankar, på alla dieselpumpar satt där en lapp. Dieseln slut. Ja ja, då kör man bara till nästa mack, samma där. Och på nästa var det samma där också. Jo pulsen steg och då var man inte så kaxig. Kommer inte ihåg hur det löste sig, men det gjorde det. Jag har dunk med mig.
 
Senast ändrad:
Ja du Kjell... kanske lite klurig frågeställning om man börjar fundera visar det sig.... med tankar på långt över 100 liter! Spontant tänker jag att det inte behövs någon reservdunk... men kanske ändå?
Fast frågan blir ju då också , hur stor ska reservdunken vara? Du skriver 5 liter!
Hur långt kommer du på 5 liter diesel?
Räcker detta? Och i vilka situationer skulle du kunna ha nytta av 5 liter?
5 liter känns väldigt lite i förhållande till en full tank på över 100 liter!
 
Började med en reservdunk på 10 liter som jag efter några år tyckte var onödigt stor. Men den hade ju räckt dubbelt så långt.😧 I tätbebyggda samhällen räcker det med 5 liter för att kunna ta sig till en tankstation. Annat är det naturligtvis på landsbygden. Men i de allra flesta fall räcker det nog även där för att kunna tanka. Om inte så har man ju i alla fall en dunk som det går att slanga till.
 
Det kan ju också vara bra att känna till att det inte alltid är tillåtet med reservdunk i bilen. I Grekland får den inte vara fylld och i Nederländerna får den inte flnnas med på färjor. I Tyskland är det böter vid motorstopp på autobahn.
 
Om man tittar på antalet svar så här långt så är vi som åker runt med reservdunk i minoritet.
 
Kjell drar alltid igång kluriga trådar, tycker jag. Denna är ytterligare ett exempel på det. En enkel fråga som visar sig leda längre än vad som tycks i början.
Samma funderingar kan ju gälla för, hur mycket verktyg har man med sig? Hur mycket reservdelar kan va rimligt att ha med?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen