• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Resa i soffan

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Ort
Finspång
Ja kan man resa i soffan jodå idag med teknikens hjälp så går det. Började för en tid sedan när en firma flög runt med helikopter runt öarna i grekland och man kunde se ställen man varit på och en glimt av hotellet . Försökte gå dit nyligen men fick en varning från mitt antivirus.
Har annars använt google maps i ganska många timmar dels för att gå tillbaka och se var jag varit och också för att reka nya planerade färdvägar.
Sen har man ju google earth!.
Tänk om man hade tillgång till allt detta när man var yngre och piggare, men då var man ju å andra sidan totalt uppbunden av att arbeta och försörja.
Vill ge råd åt alla som liksom jag bara väntar på att ljuset ska komma tillbaka och pandemin ska dö ut.
Varför inte sitta och planera resor både i sverige och utomlands och se hur det ser ut redan nu och lägga upp rutter planering är ju halva nöjet.
 
Helt rätt Bengtic. Resans planering med alla ändringar och praktiskt förarbete kring husbilen innan avresan, etc. är den stora glädjen.
Ang. resor med hjälp av internet och tv så har mitt favorit kanal varit den franska kanalen planete, den andra plats får travel channel.

Vet någon om det finns tv kanal totalt inriktad på husbilsresor?
 
Jag brukar inte planera så noga. Bara till vilka länder som jag önskar åka till. Sen tar jag dagen som den kommer. Har inga tider, dagar eller datum att ta hänsyn till. Vilket jag gillar.

Men vi är ju alla olika. Lottie gillar att planera i förväg och läsa in en massa om olika sevärdheter, vingårdar mm.
 
Jag brukar inte planera så noga. Bara till vilka länder som jag önskar åka till. Sen tar jag dagen som den kommer. Har inga tider, dagar eller datum att ta hänsyn till. Vilket jag gillar.

Men vi är ju alla olika. Lottie gillar att planera i förväg och läsa in en massa om olika sevärdheter, vingårdar mm.
Jag känner en väldig osäkerhet när mörkret sänker sej och man måste hitta någonstans att stanna, sen ska man ju leta upp någonstans att äta på en okänd plats.
Därför sitter jag ofta och planerar i förväg och oftast blir det google maps men den vill jag helst inte köra med utan då blir det att flytta koordinaterna till IGO eller som jag tänkt TOMTOM men den känns lite ovan och gör inte som jag vill ofta. Köpte den beg i nyskick men det fanns väl någon orsak att den aldrig blivit använd.
Jag skulle vilja ha någon slags supermaps.
Då skulle man kunna sitta hemma eller inne i husbilen och planera nästa dagsetapp och köra direkt men det går ju inte för google klarar inte av rondeller utan att rabbla långa gatunamn som man inte känner till i förväg.
Så därför sitter jag och provkör vägar och lägger in markeringar så att man inte hamnar på en cykelväg eller en gångtunnel hemska tanke.
Sen måste ju tidsaspekten räknas med så man hinner dit man ska, blir det en kö måste man ha en reservplats med åtföljande reservrestaurang helst två om det skulle vara stängt.
 
När jag planerar resor på vägar som jag inte känner till och som kan verka tvivelaktiga så "torrkör" jag dem i Google Street View. Det tar lite tid, men man ser hur vägen och omgivningen ser ut. Det har räddat mig från att välja fel väg många gånger, speciellt i Frankrike.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen