• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Artikel Relativt tyst har det varit i debatten om alternativa drivlinor för husbilar!

Hmmm, dyr løsning! En får se hva de ellers har funnet på, teoretisk er det mulig at elmotoren kan lade batteriet når en kjører på diesel og at batteriet og forsyner bodelen. En slik løsning kan vinne frem, er det kun for fremdrift så er løsningen veldig tvilsom.
 
Jag misstänker att batteriet+el-drivlinan tar en rejäl bit av lastvikten som är negativt speciellt som lätt klass <3,5ton.
Skattemässigt kommer hybrider som kan köras på fossila bränslen att få det tuffare i framtiden.
 
Även om modellen kan köra elektriskt i staden och med dieselmotor på landsvägen, är detta inte en riktig hybridbil. Challenger har samarbetat med Bedeo, en specialist på elektrifiering av nyttofordon, för att utveckla det nya drivlinekonceptet med två drivlinor på en Fiat Ducato. Den nya modellen kan inte använda de två motorerna samtidigt. Challenger ElectriX kör antingen elektriskt eller med diesel. Tillverkaren kallar därför fordonet för ett ”dual-mode”-fordon, inte en hybrid.

Den totala räckvidden för båda motorerna kombinerat uppges av tillverkaren vara cirka 900 km. För tillfället kommer modellen endast att vara tillgänglig för försäljning i Frankrike och Tyskland

Så här fungerar det

Fiat Ducato-basen har, som vanligt, en 140 hk turbodieselmotor (alternativt en kraftigare 180 hk-motor) som driver framhjulen. Dessutom har Challenger ElectriX en 115 kW elmotor monterad på bakaxeln, tillsammans med ett batteri på 37 kWh kapacitet. Elmotorn driver bakhjulen och ger en räckvidd på cirka 100 km på ren elektrisk drift.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen