• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Regler för gående?

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Medlem
Fick som barn lära mig av föräldrar och I skolan, gående ska möta trafiken. Alltså gå på motsatta sidan av bil och cykeltrafik så man ser de mötande. Tyckte och tycker än idag detta är riktigt.

Verkar som det numer inte är så viktigt hur vi går i trafiken. Är i Portugalien för tillfället och uppfattar det som jag nästan alltid går på motsatt sida av andra gående. Lärt hunden gå fot vänster om mig och blir irriterad när andra gående vill mötas mellan kanten och hunden. Inte bara här utan är så i stort sett överallt.

Min kvinna tycker jag ska sluta reta mig på detta.
Vad anser alla ni kloka, rätt eller feltänkt av mig?...Kjell

Visst är det irriterande när cyklister och gående inte följer reglerna. Vid gemensam gång/cykelbana skall man gå till vänster i färdriktningen. Alltså möta cyklisterna. Tyvärr så är det en minoritet som vet detta. Tur att de vet vilken sida de kör sin bil på. Behövs bättre skyltning. Hälsningar Göran

"Följa reglerna" och "skall man gå till vänster i färdriktningen" och "som vet detta", detta har man ganska nyligen stött och blött. Ny skrivning sedan 15 oktober 2018 https://www.lagboken.se/Lagboken/st...ing-om-andring-i-trafikforordningen-1998_1276 där finner jag inte ordet skall. Man kan även läsa på Transportstyrelsens och NTF hemsida om detta. Som fotgängare och oskyddad trafikant går jag alltid mot trafiken, även en kort sträcka så går jag över till andra sidan för att gå mot trafiken. Men jag är ganska ensam om detta. Verkan som folk i allmänhet har flera liv, eller tror att man kan starta om som vid ett datorspel.

Det är väl ett generellt beteende i trafiken, oavsett gående eller bilister, cyklister, taxi, buss etc.
Färre och färre som bryr sig om regelverket. 🤔

Många skiter i att stanna för stopplikt och allt vanligare med rödljuskörning. 🥺

Så summa summarum, håller med din fru och Birglas - lägg energin på något roligare, eller åtminstone på något som du eventuellt kan påverka. 🤓

Vi går alltid mot mötande, precis som flera beskriver ovan. Ser vi att ”detta regelverk” inte följs av andra, då sätter jag genast igång och börjar ”tjata” genom att ifrågasätta beteendet varpå Marianne blir lätt irriterad på mig. Hon brukar säga ”man kan inte ändra andra, bara sig själv”. Och det banner mig har hon rätt!
Läs vad som hände i England ganska så nyligen: (trottoar var för både gående & cyklister)

1678051855610.png
Vi män ska nog lyssna lite mer på våra fruar samt tänka enligt vad ”Birglas” skriver ovan, och framför allt inte tillrättavisa andra, varken i trafiken eller annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen