• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Reduktionsplikten sänks till 6% 2024, enligt regeringspartierna

IMG_3636.jpegIdag meddelar Regeringspartierna och SD, att man enats om en sänkt reduktionsplikt.
Enligt partierna kan det bli 5,50 kronor billigare att tanka 2024.

Vid årsskiftet kommer reduktionsplikten att sänkas till 6 procent på både diesel och bensin.

Målet: Ner till EU:s miniminivå

Reduktionsplikten är en lag som tvingar drivmedelsleverantörer att sänka utsläppen från bensin och diesel, något som görs genom att blanda i en viss andel biobränsle.
I dag är reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
I Tidöavtalet har M, KD, L och SD enats om att reduktionsplikten ska ner till ”EU:s miniminivå”. Det har Moderaterna tolkat som 6 procent, medan Sverigedemokraterna tolkat det som noll procent.

Säkert kommer beslutet att diskuteras och kritiseras av oppositionen i kvällens partiledardebatt.

Själv är jag tveksam, troligt att vi får bränslepriser i nivå med priserna på diesel i övriga Europa, under den tid som återstår av innevarande mandatperiod. Men vad kommer sedan?

Tommy

Senast ändrad:
En av de viktigaste sakerna blir en bättre diesel som kommer ge mindre förbrukning och en piggare bil, redan nu kan man mot ett högre pris tanka ren diesel eftersom den tillhandahålls av mackar till båtar Norrköping har två st.
Den dieseln var billigare och bilen gick bättre men plötsligt lade man flera kronor extra i skatt eftersom det stod i ett anslag vid pumpen att det var extra miljöskatt eftersom det inte fanns biobränslen inblandade.
Man lägger alltså på priset när det är rapsolja inblandad och när man tar bort rapsen så det blir billigare lägger man straffskatt istället. En klar politisk styrning till men för alla båtägare som inte vill ha haveri på sjön. Både jag och mina bekanta märkte direkt att bilen drog mindre och blev starkare.
Det finns mig veterligt tre stationer i Norrköping som säljer B0 (blankdiesel). Såifa Importgatan (Alltransport), Qstar Ståthögaleden och OKQ8 i Skarphagen.

Det finns mig veterligt tre stationer i Norrköping som säljer B0 (blankdiesel). Såifa Importgatan (Alltransport), Qstar Ståthögaleden och OKQ8 i Skarphagen.
Står det då alltså B0 på pumpen?
Hur sätts priset? Jag tänker bl a på att vi via iHusbil har ett fast veckopris på diesel från Preem/Såifa/ÅFA. Gäller det även för B0?

Står det då alltså B0 på pumpen?
Hur sätts priset? Jag tänker bl a på att vi via iHusbil har ett fast veckopris på diesel från Preem/Såifa/ÅFA. Gäller det även för B0?
OKQ8 har meddelat att det ska märkas med B0 (GoEasy Diesel Extra) om det inte redan är gjort, Qstar vet inte om den är märkt B0. Såifa märkt Blankdiesel och B0 (tror jag). Tyvärr är den dyrare än Åfas veckopris +50öre senast, dock billigare än övriga stationer. Personligen tycker jag det är värt det av flera skäl.

OKQ8 har meddelat att det ska märkas med B0 (GoEasy Diesel Extra) om det inte redan är gjort, Qstar vet inte om den är märkt B0. Såifa märkt Blankdiesel och B0 (tror jag). Tyvärr är den dyrare än Åfas veckopris +50öre senast, dock billigare än övriga stationer. Personligen tycker jag det är värt det av flera skäl.
"Tyvärr är den dyrare än Åfas veckopris +50öre" skrev du. Menar du + 50 öre/l på det listpris som Såifa skriver här https://www.preem.se/foretag/kund-hos-preem/listpriser/listpriser-saifakort/
eller på det pris efter rabatt som vi har?

"Tyvärr är den dyrare än Åfas veckopris +50öre" skrev du. Menar du + 50 öre/l på det listpris som Såifa skriver här https://www.preem.se/foretag/kund-hos-preem/listpriser/listpriser-saifakort/
eller på det pris efter rabatt som vi har?
+52 öre på vårt rabattpris. Alltså ändå billigare än B0 hos andra mackar där den också är dyrare än B7-dieseln.
Pumppriset för B0 var 22,59, Åfas pris den veckan var 21,21 och fakturapriset blev 21,73.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen