• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Reduktionsplikten sänks till 6% 2024, enligt regeringspartierna

IMG_3636.jpegIdag meddelar Regeringspartierna och SD, att man enats om en sänkt reduktionsplikt.
Enligt partierna kan det bli 5,50 kronor billigare att tanka 2024.

Vid årsskiftet kommer reduktionsplikten att sänkas till 6 procent på både diesel och bensin.

Målet: Ner till EU:s miniminivå

Reduktionsplikten är en lag som tvingar drivmedelsleverantörer att sänka utsläppen från bensin och diesel, något som görs genom att blanda i en viss andel biobränsle.
I dag är reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
I Tidöavtalet har M, KD, L och SD enats om att reduktionsplikten ska ner till ”EU:s miniminivå”. Det har Moderaterna tolkat som 6 procent, medan Sverigedemokraterna tolkat det som noll procent.

Säkert kommer beslutet att diskuteras och kritiseras av oppositionen i kvällens partiledardebatt.

Själv är jag tveksam, troligt att vi får bränslepriser i nivå med priserna på diesel i övriga Europa, under den tid som återstår av innevarande mandatperiod. Men vad kommer sedan?

Tommy
 
Senast ändrad:
Om man jämför dieselpriserna i tyskland och frankrike så har de senaste veckornas sänkningar gjort att det är något billigare här än det var på de stora motorvägarna.
I de fall preem och deras samarbetspartner blir tvungna att minska inblandningen av tallolja är det inte säkert att det blir en minskning eftersom den oljan är en avfallsprodukt från pappersbruken som kan få svårt att få avsättning och kanske får betala istället vad vet jag ingen som lyfter på det locket och berättar.
Beträffande miljö så importeras den vegetabiliska oljan från andra länder där den orsakar miljöförstöring vid framställning så problemet flyttas bara från sverige som siffrorna i beräkningarna. De totala utsläppen på jorden blir detsamma. Var dessa beräknade siffror som ofta sträcker sej in i framtiden kommer från har aldrig presenterats av massmedia som så snällt berättar för oss att regeringen har gjort fel men var dessa urkunder kommer från berättar man aldrig. Men nämner massmedia det tillräckligt många gånger blir det nästan sant till slut.
Undrar hur man räknar på utsläppen från en vulkan kan det vara så att island skitar ner mer än alla andra och bidrar till ett oerhört stort co2 utsläpp kanske ska de bli tvugna att betala utsläppsrätter flera gånger deras BNP?. Kriget som pågår hur mycket utsläpp är det där? Är inte inblandningen av sk biobränsle en droppe i havet av all nedsmutsning. Har man räknat på hur mycket våra nya batterifabriker smutsar ned finns det med i den totala beräkningen.
 
Senast ändrad:
Om man jämför dieselpriserna i tyskland och frankrike så har de senaste veckornas sänkningar gjort att det är något billigare här än det var på de stora motorvägarna.
I de fall preem och deras samarbetspartner blir tvungna att minska inblandningen av tallolja är det inte säkert att det blir en minskning eftersom den oljan är en avfallsprodukt från pappersbruken som kan få svårt att få avsättning och kanske får betala istället vad vet jag ingen som lyfter på det locket och berättar.
Beträffande miljö så importeras den vegetabiliska oljan från andra länder där den orsakar miljöförstöring vid framställning så problemet flyttas bara från sverige som siffrorna i beräkningarna. De totala utsläppen på jorden blir detsamma. Var dessa beräknade siffror som ofta sträcker sej in i framtiden kommer från har aldrig presenterats av massmedia som så snällt berättar för oss att regeringen har gjort fel men var dessa urkunder kommer från berättar man aldrig. Men nämner massmedia det tillräckligt många gånger blir det nästan sant till slut.
Undrar hur man räknar på utsläppen från en vulkan kan det vara så att island skitar ner mer än alla andra och bidrar till ett oerhört stort co2 utsläpp kanske ska de bli tvugna att betala utsläppsrätter flera gånger deras BNP?. Kriget som pågår hur mycket utsläpp är det där? Är inte inblandningen av sk biobränsle en droppe i havet av all nedsmutsning. Har man räknat på hur mycket våra nya batterifabriker smutsar ned finns det med i den totala beräkningen.
Det där med hur man räknar hur mycket en vulkan släpper ut.
Ringer kanske lite klockor redan innan det, men vulkanen är väl inte producerad/tillverkad av oss människor, utan finns där naturligt och om dom går att stänga av eller ej vet jag inte. Vet du?
 
Mycket bra och första positiva ändring någon regering gjort på flera årtionden.
Den enda förbättring jag kan komma på i nutid är jobbskatteavdraget, annars har alla förändringar varit försämrande och fördyrande.
Men vi kan inte glädja oss än.
Jag kan dock tänka mig att dieseln chockhöjs någon månad innan för att sedan sänkas ”6kr” och vi får samma pris som idag vid pumpen och oljebolagen tjänar 6kr mer per liter, säkert maskerat under ”miljö”…
Eller att EU röstar igenom att minimum för reduktionsplikten ska öka till dagens svenska nivå…
Bara att bocka sig fram och bita ihop, som vanligt 🤣😂
 
Som "tur" är finns inte så mycket hvo på denna planet. Man kommer även att få problem med den så kallade elektrifieringen, eftersom koppar är en ändlig resurs, behovet är ca 4-5 gånger alla kända kopparfyndigheter på denna planet.
Jag tror vi måste finna andra bränslen till förbränningsmotorn, t.ex vätgas m.m.
Dock är det positivt att vi sänker hvo-inblandningen i dieseln.
 
Men hur räknar dom om priset kommer sänkas ca 5,50:-? Priset skiljer ca 5kr på nuvarande diesel och hvo, försvinner 25% hvo så blir dieseln 1,25kr billigare?
Eller är det full skatt på hvo som blandas i diesel? I så fall kan väl sänkningen ändå inte bli mer än ca 2,50;-

Eller tänker och räknar jag fel?
 
Vi får nog vara glada om vi får ett dieselpris liknande Danmark och Tyskland, dvs drygt 2 kronor lägre än nu och det är ju bra, då behöver man inte tanka fullt innan man åker in I Sverige utan tankar när det behövs.
Kanske soppan blir lite energirikare också när inblandningen minskas.
 
Det är väl ingen som på allvar tror att priset sänks med 5.50, då blir Sverige bland dom billigaste länderna i EU,kommer aldrig att inträffa, detta är bara politik som vanligt….
 
Jag har ingen aning om hur man räknat fram det priset vilket jag förstod inte skulle hålla eftersom då skulle alla norrmän vallfärda till sverige och tanka.
Den enda logiska förklaringen är att oppositionen med s i ledningen drar till med det för att sen när utfallet kommer ska kunna kritisera regeringen för att de bedrar svenska folket.
Annars var ju vid förra regeringen reduktionsplikten en orsak till högt bensinpris dvs. hög skatt som folk skulle godta eftersom det skulle vara så nyttigt för svensk miljö och sverige skulle vara bäst och föregångare i eu.
Lögner och bedrägerier varför får aldrig de som vet och kan få uttala sig i massmedia?
När ska vi få oberoende massmedia som inte är skattefinansierad, de borde få arbeta under samma förhållanden som andra dvs bära sina egna kostnader.
 
Det är väl ingen som på allvar tror att priset sänks med 5.50, då blir Sverige bland dom billigaste länderna i EU,kommer aldrig att inträffa, detta är bara politik som vanligt….
Preems presschef säger så här;
— Dieseln kommer inte bli drygt fem kronor billigare som regeringen och Sverigedemokraterna lovat om man sänker reduktionsplikten.

Han säger vidare;
— … att det inte finns någon i branschen som tror att det blir i närheten av den siffran.

Ok, Preem har väl ett egenintresse i att det skall blandas i biobränsle, men jag har inte sett några positiva signaler alls från branschföretagen.

Tommy
 
 
Jag har ingen aning om hur man räknat fram det priset vilket jag förstod inte skulle hålla eftersom då skulle alla norrmän vallfärda till sverige och tanka.
Den enda logiska förklaringen är att oppositionen med s i ledningen drar till med det för att sen när utfallet kommer ska kunna kritisera regeringen för att de bedrar svenska folket.
Annars var ju vid förra regeringen reduktionsplikten en orsak till högt bensinpris dvs. hög skatt som folk skulle godta eftersom det skulle vara så nyttigt för svensk miljö och sverige skulle vara bäst och föregångare i eu.
Lögner och bedrägerier varför får aldrig de som vet och kan få uttala sig i massmedia?
När ska vi få oberoende massmedia som inte är skattefinansierad, de borde få arbeta under samma förhållanden som andra dvs bära sina egna kostnader.
TV4? Dagstidningar?
 
Jag har ingen aning om hur man räknat fram det priset vilket jag förstod inte skulle hålla eftersom då skulle alla norrmän vallfärda till sverige och tanka.
Den enda logiska förklaringen är att oppositionen med s i ledningen drar till med det för att sen när utfallet kommer ska kunna kritisera regeringen för att de bedrar svenska folket.
Menar du alltså att Tidölaget använde en siffra som oppositionen räknat fram när de skrev texten nedan på DN Debatt?

"Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden och gör att det kan bli ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för detta år."
 
Jag har ingen aning om hur man räknat fram det priset vilket jag förstod inte skulle hålla eftersom då skulle alla norrmän vallfärda till sverige och tanka.
Den enda logiska förklaringen är att oppositionen med s i ledningen drar till med det för att sen när utfallet kommer ska kunna kritisera regeringen för att de bedrar svenska folket.
Annars var ju vid förra regeringen reduktionsplikten en orsak till högt bensinpris dvs. hög skatt som folk skulle godta eftersom det skulle vara så nyttigt för svensk miljö och sverige skulle vara bäst och föregångare i eu.
Lögner och bedrägerier varför får aldrig de som vet och kan få uttala sig i massmedia?
När ska vi få oberoende massmedia som inte är skattefinansierad, de borde få arbeta under samma förhållanden som andra dvs bära sina egna kostnader.
Lögner och bedrägerier varför får aldrig de som vet och kan få uttala sig i massmedia?

Konspirationsteorier? Inget som jag håller med om i varje fall.
 
Menar du alltså att Tidölaget använde en siffra som oppositionen räknat fram när de skrev texten nedan på DN Debatt?

"Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden och gör att det kan bli ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för detta år."
Just den sista delen i texten,skapar vissa frågetecken,vad var den beslutade höjningen nästa år? Politiker är duktiga att vränga texten eller inte svara på frågan
Skulle man höja med 3kr och sänka med 5,50kr blir det i praktiken 2,50kr sänkning,detta bara som exempel!
 
Men hur räknar dom om priset kommer sänkas ca 5,50:-? Priset skiljer ca 5kr på nuvarande diesel och hvo, försvinner 25% hvo så blir dieseln 1,25kr billigare?
Eller är det full skatt på hvo som blandas i diesel? I så fall kan väl sänkningen ändå inte bli mer än ca 2,50;-

Eller tänker och räknar jag fel?
Nja, jag har i brådskan inte tänkt på allt!
För -22 var reduktionsplikten 30,5%. Höjningen -23 till 35% stoppades av regeringen och för -24 när reduktionsplikten sänks till 6% så skulle den enligt tidigare beslut varit 40%. Man har troligen jämfört sänkningen från 40% till 6% och berättat hur mycket priset sänks i och med detta. Då skulle det kunna bli ca 5,50:- i sänkning.
 
Kunde inte låta bli att starta upp kalkylarket och fick då följande siffror:

Dagens pris på CircleK är för diesel 20,71:- resp. HVO100 26,57
Priserna blir då:
6% reduktion 16,88:-
30,5% => 20,71:-
40% => 22,19:-
Blir då en skillnad på 5,31:- om man räknar som SD/regeringen.
 
Men, är det verkligen så att ni tror att det finns politiker i Sverige som vet vad världsmarknadspriset kommer vara om ett år???
I artikeln som Tommy refererar till så har också ST1 uttalat sig.

Helt omöjligt att anta vad ett pris på drivmedel kommer vara om ett år.
OM ni mot förmodan vet detta så föreslår jag att ni tar alla pengar ni kan komma över och blankar lite värdepapper.
 
Just den sista delen i texten,skapar vissa frågetecken,vad var den beslutade höjningen nästa år? Politiker är duktiga att vränga texten eller inte svara på frågan
Skulle man höja med 3kr och sänka med 5,50kr blir det i praktiken 2,50kr sänkning,detta bara som exempel!
Är det verkligen politikerna som höjer 3:- innan sänkningen, om det skulle bli så?
Låter mer som ica/mediamarkt-syndromet i så fall.
 
En av de viktigaste sakerna blir en bättre diesel som kommer ge mindre förbrukning och en piggare bil, redan nu kan man mot ett högre pris tanka ren diesel eftersom den tillhandahålls av mackar till båtar Norrköping har två st.
Den dieseln var billigare och bilen gick bättre men plötsligt lade man flera kronor extra i skatt eftersom det stod i ett anslag vid pumpen att det var extra miljöskatt eftersom det inte fanns biobränslen inblandade.
Man lägger alltså på priset när det är rapsolja inblandad och när man tar bort rapsen så det blir billigare lägger man straffskatt istället. En klar politisk styrning till men för alla båtägare som inte vill ha haveri på sjön. Både jag och mina bekanta märkte direkt att bilen drog mindre och blev starkare.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen