• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rapport från Admin på vift

Det berikar bara, vilken fasansfull brasa det var. Orsakad av ett blixtnedslag?
De var osäkra på om det var två eller 3. Troligtvis 3 med tanke på hur bränderna gick runt Kårböle.
Jag var där från tisdag eftermiddag till lördag lunch, sov sammanlagt 8h under den perioden. 🙄
Branden startade under helgen innan, om jag minns rätt.
Fattar inte riktigt hur man orkade. Var rätt trött efteråt.
 
Jeg ser at naturen her nede henter seg inn raskere enn i Sverige. Det er lite å se av skadene etter brannene rundt oss på slutten av 2019. Vi måtte evakuere med alle våre hester da brannfronten nærmet seg raskt og mindre branner oppstod fra flyvende gnister. Fant massevis av brente grener og løv rundt på farmen etterpå, men ingen skade hos oss. Nærmeste eiendom som mistet bygninger, var hos Russell Crowe knapt 20 km fra oss.
 
Idag till Järvsö. Började med att köra högst upp i bergsbyn. Där byggs det lyxiga villor för uthyrning 15.000 - 30.000kr per vecka. Men det är nära till slalombacken och en fantastisk utsikt över Ljusnans dalgång.
IMG_6107.jpeg
IMG_6106.jpeg

Järvsö klack som Lasse Berghagen sjunger om i ”Håll igång i skogen”.
IMG_6105.jpeg

En gång fru Berghagen, Lill-Babs är begravd vid Järvsö Kyrka.
IMG_6108.jpeg
IMG_6109.jpeg
 
Hälsingegårdar är ett känt begrepp, 7 av dessa finns med på UNESCOs världsarvslista. Ol-Andersgården i Alfta är inte med på listan men ändå värd ett besök.
En Hälsingegård har oftast fyra byggnader, denna har tre, den fjärde har ersatts av en jordkällare.
IMG_6112.jpeg
Mangårdsbyggnaden skulle helst ha tre våningar och en mängd fönster som visade på rikedom, många fönster var dock blindfönster.
Viktigt var brokvisten.
IMG_6113.jpeg
Väggarna var dekorationsmålade, ibland även innertaken. En stor sal var viktigt.
IMG_6114.jpeg
IMG_6115.jpeg
Människorna var korta men låg inte i sängarna, man satt för annars trodde man att man inte skulle överleva natten. Sängen är 150cm lång.
IMG_6117.jpeg
Golvplankorna är 42cm breda.
IMG_6119.jpeg
IMG_6118.jpeg
Brokvistarnas brokvist finns på en annan gård, Bångagården i Runemo.
IMG_6127.jpeg

IMG_6128.jpeg
 
Senast ändrad:
Resan i bilder avslutas i Uppsala med ett besök i Uppsala Domkyrka.
IMG_6132.jpg
Frågan är om inte predikstolen i Falu Domkyrka är vackrare.
IMG_6134.jpg

Den kistan i porfyr(?) väger nog ton.
Emanuel Swedenborg var en vetenskapsman som 1744 vid 56 års ålder fick en andlig upplevelse och uppfattade sig kunna tala med änglar, andar och avlidna personer. Förmodligen därför han fick en ståtlig plats i Domkyrkan.
IMG_6136.jpg
Owe Törnqvist har gjort Uppsala känt, Svartbäckens rödaste ros, Gun från Dragarbrunn, En calypso i Engelska parken mm.

Uppsala är inte ensamma om följande men jag hänger upp mig på detta.
Mitt i centrum vid Stora Torget finns bl.a. tidigare Uppsalabankens pampiga kontorsbyggnad, till vänster på bilden.
Snacka om stilbrott med byggnaden till höger. Fasansfullt att stadsarkitekten har godkänd detta, men det är vad jag tycker.
IMG_6137.jpg
Jag slutar reseberättelsen här med förhoppningen om att bilderna inspirerar till egna besök på några platser.
 
Nordiska Museet.
Carl Larssons väggmålningar.
Midvinterblot
Visa bilaga 39521
Gustav Vasas intåg i Stockholm
Visa bilaga 39522
Specialutställning med den norska konstnärinnan Harriet Backer.
Visa bilaga 39523
Visa bilaga 39525
Hon gjorde av med många tuber med färg.
Visa bilaga 39524
Se detaljrikedomen i ringen på handen
Visa bilaga 39526
En prototyp till eldriven motorcykel
Visa bilaga 39528
I statyhallen finns ett antal statyer.
Mot nya mål i morgon.
Visa bilaga 39527
Är det inte på Nationalmuseet som du finner Midvinterblot?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen