
Så sent som den 29 juni läste vi i pressen:
”Sveriges campingplatser går mot rekordår
Branschorganisationen SCR Svensk Campings årliga bokningsenkät indikerar att branschen går mot ännu ett rekordår. Fler än 80 procent av företagarna uppger att bokningsläget är bättre eller lika bra i år jämfört med förra året.”63% av campingarna som hade svarat på en enkät från SCR, trodde då på en ökning mot rekordresultatet 2022 och 20% aviserade en ökning med över 10%.
Denna mantra har sedan följt med rapporterna under säsongen, personligen har jag varit tveksam efter att ha sett en hel del halvfulla campingar under högsäsongen.
Nu presenteras årets verkliga resultat med rubriken:
Dåligt väder ledde till färre campinggäster i sommar
Antalet gästnätter för campingar och stugbyar sjönk under juni-augusti med 7 procent och logiintäkterna sjönk med 2 procent i jämförelse med rekordsommaren 2022, enligt ett pressmeddelande.Antalet gästnätter för campingar och stugbyar sjönk med 7 procent i jämförelse med 2022, en trolig orsak är det eländiga vädret som vi bjöds på i juli och augusti.
Antalet svenska gästnätter redovisar nästan 1 miljon (-10 procent) färre än sommaren 2022. Många stannade säkert hemma pga av vädret, andra för en kärvare privatekonomi. Utlandsresor visade också på rekordsiffror under sommaren, säkert hade en del hade stannat hemma och campat om vädret hade varit bättre.
Positiva siffror redovisas för Danmark, Finland och Tyskland, medan Norge minskade med 195 000 jämfört med sommaren 2022. En gissning är att resultaten speglar växelkursen på de olika valutorna, Euron och DKK starka och NOK har försvagats som SEK och gjort norrmännen ”fattigare”.
Tommy
Senast ändrad: