• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Telenor utomlands

Dom här inställningar har frugan med vimla.
Senast resorna i år var till Norge och Gran Canaria. Hon har haft vimla länge och har fungerat i alla länder vi varit, även utanför EU
Glöm inte starta om mobilen
Lycka till
Mvh

Bilagor

• Screenshot_20230821-165128_Settings.jpg
    Screenshot_20230821-165128_Settings.jpg
    123,5 KB · Visningar: 28
  • Screenshot_20230821-165140_Settings.jpg
    Screenshot_20230821-165140_Settings.jpg
    95 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:
Angående mitt inlägg nummer 8. Efter detta svar så startar jag om routern vid varje gränsövergång.

Hello,
Typically, such issues arise due to the necessity of using a specific APN (Access Point Name). I would recommend reaching out to your ISP and requesting the necessary APN settings for your SIM card's usage in the mentioned countries.
If you are sure that APN is correct and the issue still occurs, It would be great if you could access the router's WebUI, go to SYSTEM > ADMINISTRATION > TROUBLESHOOT section, download troubleshoot file from there and send it to us.
Just, make sure that troubleshoot file is generated when the issue is present and before a reboot (So it can be seen in the logs).
Best Regards,
Area Sales Director
NORD EU

TELTONIKA NETWORKS, UAB
Ukmerges g. 120C, Vilnius,
Lithuania

Hallå,
Vanligtvis uppstår sådana problem på grund av behovet av att använda ett specifikt APN (Access Point Name). Jag skulle rekommendera att du kontaktar din ISP och begär de nödvändiga APN-inställningarna för ditt SIM-korts användning i de nämnda länderna.
Om du är säker på att APN är korrekt och problemet fortfarande uppstår skulle det vara bra om du kunde komma åt routerns WebUI, gå till SYSTEM > ADMINISTRATION > FELSÖKNING, ladda ner felsökningsfilen därifrån och skicka den till oss.
Se bara till att felsökningsfilen genereras när problemet är närvarande och innan en omstart (så att den kan ses i loggarna).
Vänliga hälsningar,
Områdesförsäljningsdirektör
NORD EU

TELTONIKA NETWORKS, UAB
Litauen

Angående mitt inlägg nummer 8. Efter detta svar så startar jag om routern vid varje gränsövergång.

Hello,
Typically, such issues arise due to the necessity of using a specific APN (Access Point Name). I would recommend reaching out to your ISP and requesting the necessary APN settings for your SIM card's usage in the mentioned countries.
If you are sure that APN is correct and the issue still occurs, It would be great if you could access the router's WebUI, go to SYSTEM > ADMINISTRATION > TROUBLESHOOT section, download troubleshoot file from there and send it to us.
Just, make sure that troubleshoot file is generated when the issue is present and before a reboot (So it can be seen in the logs).
Best Regards,
Area Sales Director
NORD EU

TELTONIKA NETWORKS, UAB
Lithuania

Hallå,
Vanligtvis uppstår sådana problem på grund av behovet av att använda ett specifikt APN (Access Point Name). Jag skulle rekommendera att du kontaktar din ISP och begär de nödvändiga APN-inställningarna för ditt SIM-korts användning i de nämnda länderna.
Om du är säker på att APN är korrekt och problemet fortfarande uppstår skulle det vara bra om du kunde komma åt routerns WebUI, gå till SYSTEM > ADMINISTRATION > FELSÖKNING, ladda ner felsökningsfilen därifrån och skicka den till oss.
Se bara till att felsökningsfilen genereras när problemet är närvarande och innan en omstart (så att den kan ses i loggarna).
Vänliga hälsningar,
Områdesförsäljningsdirektör
NORD EU

TELTONIKA NETWORKS, UAB
Litauen
Det skall vara samma APN överallt, så omstart skall inte behövas,jag har aldrig startat om min router åkt genom många länder i Europa, dock kan det ta lite tid efter gränspassage innan den kopplar upp.
Men löser omstart ditt problem är det ju bra.
Däremot har jag problem med sms i telefonen,skickade från Sverige kan ta flera dagar innan dom kommer fram,då kommer alla på en gång.

I har snurrat runt Europa under sommaren med Telenorabbonnemang.
Jag har telefon med 5G och det har fungerat klanderfritt. Frun kör en något äldre IPhone som endast har 4G och där var det konstant strul.
Likaså med Teltonika 955 routern har strulat och den har bara 4G
På agendan står nya enheter med 5G.

I har snurrat runt Europa under sommaren med Telenorabbonnemang.
Jag har telefon med 5G och det har fungerat klanderfritt. Frun kör en något äldre IPhone som endast har 4G och där var det konstant strul.
Likaså med Teltonika 955 routern har strulat och den har bara 4G
På agendan står nya enheter med 5G.
Även jag har kört runt i Europa flera månader utan problem, med min 4G telefon och Telenor, hur ofta har din telefon hittat 5G nät i Europa?

Senast ändrad:
Sverige är riktigt dåligt utanför tätorter och europavägar, tycker jag.
Åker jag 6mil norrut från Köping till vårt torp, så finns nästan ingen mottagning, typ 1 plupp, knappt man klarar att streama tv.

Aha, då förstår jag varför jag så ofta har problem med min uppkoppling nu för tiden. Jag har Telenor och min partner har Telia som roamar med olika franska operatörer. Telenor har funkat rimligt bra förut, utom vid gränsövergångar, men numera har jag kass uppkoppling så fort vi lämnar större städer.
Ute på riktiga landsbygden är det stendött trots att jag har dubbla simkort, ett Telenor och ett SFR, som är den franska andraoperatören.
Dags att byta alltså.

Aha, då förstår jag varför jag så ofta har problem med min uppkoppling nu för tiden. Jag har Telenor och min partner har Telia som roamar med olika franska operatörer. Telenor har funkat rimligt bra förut, utom vid gränsövergångar, men numera har jag kass uppkoppling så fort vi lämnar större städer.
Ute på riktiga landsbygden är det stendött trots att jag har dubbla simkort, ett Telenor och ett SFR, som är den franska andraoperatören.
Dags att byta alltså.
Jag är inte övertygad att 5G löser ditt problem, utbyggnad av 5G sker i städer och längs stora vägar, jag har inte haft problem på landet i Frankrike med 4G och Telenor, vissa av operatörerna kör endast 2/3G så då får man byta till en annan.

Det skall vara samma APN överallt, så omstart skall inte behövas,jag har aldrig startat om min router åkt genom många länder i Europa, dock kan det ta lite tid efter gränspassage innan den kopplar upp.
Men löser omstart ditt problem är det ju bra.
Däremot har jag problem med sms i telefonen,skickade från Sverige kan ta flera dagar innan dom kommer fram,då kommer alla på en gång.
Har tagit till mig din text om att lugna mig. Har passerat Danmark och har nu snurrat i Tyskland en vecka och det fungerar bra utan omstart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen