• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Telenor utomlands

essge.

Aktiv medlem
Medlem
Någon som haft problem med (och kanske lösningen på) att Telenor inte kan koppla upp mot internet i vissa länder?

På väg genom P, Sp, F och D fungerade uppkopplingen, men när vi kom över gränsen till DK var det stopp. Långt samtal med supporten och många åtgärder ex.vis starta om, välja nät manuellt, nollställa nätverksinställningar m.m., gav inget resultat och vi fick åka vidare genom DK utan uppkoppling. Telenor skulle utreda vidare och återkomma med förklaring varför det inte gick att koppla upp, vilket de naturligtvis aldrig gjorde.

Nu har samma sak hänt igen, men denna gång i Luxemburg. Uppkoppling fungerade i D inte i Lux, men sedan ok så snart vi kom över till F. Samma historia med supporten som inte lyckas koppla upp, men skall utreda vad som är fel och återkomma.

SIM-kortet är ett kontant kort som sitter i en iPad. Har också en Android-telefon med ett Fello-abonnemang, som hela tiden har bra kontakt med nätet. Har också prövat att växla korten mellan iPad och telefon, men resultatet är det samma. Fello får kontakt men inte Telenor.

Några förslag på åtgärder om detta händer igen?

Någon som haft problem med (och kanske lösningen på) att Telenor inte kan koppla upp mot internet i vissa länder?

På väg genom P, Sp, F och D fungerade uppkopplingen, men när vi kom över gränsen till DK var det stopp. Långt samtal med supporten och många åtgärder ex.vis starta om, välja nät manuellt, nollställa nätverksinställningar m.m., gav inget resultat och vi fick åka vidare genom DK utan uppkoppling. Telenor skulle utreda vidare och återkomma med förklaring varför det inte gick att koppla upp, vilket de naturligtvis aldrig gjorde.

Nu har samma sak hänt igen, men denna gång i Luxemburg. Uppkoppling fungerade i D inte i Lux, men sedan ok så snart vi kom över till F. Samma historia med supporten som inte lyckas koppla upp, men skall utreda vad som är fel och återkomma.

SIM-kortet är ett kontant kort som sitter i en iPad. Har också en Android-telefon med ett Fello-abonnemang, som hela tiden har bra kontakt med nätet. Har också prövat att växla korten mellan iPad och telefon, men resultatet är det samma. Fello får kontakt men inte Telenor.

Några förslag på åtgärder om detta händer igen?
Det beror på att man inte har avtal med samtliga operatörer i alla länder,välje en annan operatör manuellt så fungerar det,hade samma problem i Frankrike.

Det hjälper tyvärr inte att manuellt välja nät. Provade alla nät som enligt supporten Telenor har avtal med, men det kopplade inte upp. På ett av dessa nät var Fellotelefonen uppkopplad med 4G+ och full signalstyrka, så svag signal bör inte heller vara orsak till problemet.

Tre är ju stora i Danmark i Sverige har de ensamma egna master medan de andra tre stora kör med gemensamma master Vilket jag tycker tre också skulle göra det räcker med master som det är från många synpunkter.
Har själv haft problem med Telenor utomlands senaste resan men inte tidigare före coronan.
Har man börjat spara och dragit ner på sina roamingpartner väl vetande att de som klagar kör vidare och hittar ett nät de har avtal med ?

Inget svar på din fråga, men kan kanske leda till något här i tråden. Har Telia i en Samsung telefon och kan röra mig i hela Europa utan att göra någonting, det bara fungerar. I husbilen har jag en 4G router RUT240 med ett Telia kort i. Och den tvärdör vid varje landsgräns Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike och nu Tyskland. Inget större problem, jag får starta om routern så fungerar det igen.

Finns det ingen inställning där routern själv söker nät som mobilen gör vilket inte alltid fungerar då man måste leta själv?

Den måste ju söka nytt nät mellan sändarna och när jag tappar nät i landet och då fungerar det. Bara vid landsgräns det bråkar. Loggade in på routern nu för att svara. Där är fyra grundgardiner Status, Network, Service, System och där är cirka 10 val under varje och sedan under menyer under dessa val. För mig helt oändlig med grejor att klicka på, och skulle jag klicka fel i en ända ruta så slutar det fungera. Hittade nedan och Auto APN på ett ställe.

Stateregistered (roaming); o2 - de Telia; 4G (FDD LTE)

Vi har Telenor och har haft problem nästan efter varje landgräns. Telefonen står på Auto men jag söker manuellt och hittar den operatör som ger mig bäst signal (flest duttar), sen fungerar uppkopplingen resten av landet.

Vi har Telenor och har haft problem nästan efter varje landgräns. Telefonen står på Auto men jag söker manuellt och hittar den operatör som ger mig bäst signal (flest duttar), sen fungerar uppkopplingen resten av landet.
Det är inte bara signalstyrkan utan vilken typ av nät/uppkoppling som man har ,vissa operatörer har tex. inte 4G,men ska man bara ringa eller sms så fungerar det fint ändå.

Senast ändrad:
Jag har ibland tvingat telefonen att bara använda 3G, 4G är ofta default när man köper en telefon eller router vilket gör att det kan bli ganska fullt på den frekvensen. 3G har då fungerat bättre, upplever att mobilen inte alltid gör de rätta valen kan nog vara bra att starta om mobilen för att låta den söka nät på nytt.

Det är inte bara signalstyrkan utan vilken typ av nät/uppkoppling som man har ,vissa operatörer har tex. inte 4G,men ska man bara ringa eller sms så fungerar det fint ändå.
Helt rätt Olof, 3G är så långsam så det väljer jag bort direkt...

Ett problem som kan finnas och skapa problem är om plattan är lite äldre och du har "har ”EU-roaming” aktiverat"!

Prova att slå till flight mode några minuter och sedan tillbaka igen, så kaaaanske det hoppar igång
Huruvida flygläge löser problemet beskrivet i det första inlägget har jag inte haft tillfälle att prova, men finns nu med på listan att testa nästa gång problemet dyker upp.
Dock, ett annat problem med Telenor är att trots full signalstyrka och 4G indikeras, laddas inte vald hemsida. Brukar hända någon gång nästan dagligen. Hittills har jag löst det med omstart, men tricket flygläge verkar också få igång kopplingen. Väsentligt enklare och snabbare än en omstart. Tack för tipset!

Hej Jag hade problem med vimla (telenorsnät samsung mobil) när vi gjorde en medelhavskryssning. Supporten var inte inte så mycket till hjälp starta om mobilen sa man men inte hjälpt det. Jag fick med hjälp av frugans mobil googla fram svaret själv som var att ändra i apn inställningen i min mobil
Det fungerade för mig

Senast ändrad:
Hej Jag hade problem med vimla (telenorsnät samsung mobil) när vi gjorde en medelhavskryssning. Supporten var inte inte så mycket till hjälp starta om mobilen sa man men inte hjälpt det. Jag fick med hjälp av frugans mobil googla fram svaret själv som var att ändra i apn inställningen i min mobil
Det fungerade för mig
Jag kör också Vimla, vad ändrade du apn till?

Jag kör också Vimla, vad ändrade du apn till?
Hej
Nu har inte jag vimla kvar utan nu Fello och Samsung.
detta var för ca 4-5 årsedan så jag kan inte titta i min mobil
men här kommer en länk Telenor apn
Vimla apn

Edit: kom på att att frugan använder Vimla ännu, men hon är och jobbar extra idag men kan kolla i hennes när hon kommer hem

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen