• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Prisutvecklingen på begagnat

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Jag roade mig med att titta på lite bilder på husbilar vi haft tidigare och fastnade lite på priser och vår "gamla" plåtis.

Det var en 2013 Knaus Boxstar som hade varit i trafik 18 månader och gått 6.400 mil när jag åkte ner och köpte den av en handlare i Tyskland. Inga fel på bilen och den var i väldigt fint skick.
I November 2014 stod den hemma på garageuppfarten besiktad och klar till en totalkostnad av 325.000:- inkl flyg, bränsle, försäkring m.m.

Vi hade bilen i två år och körde ca 6-700 mil med den. Under den tiden lade jag ner lite arbete på att fixa till den lite. Det blev bl.a. larm, Inverter, solpanel och lite annat.
Oktober 2016 lade jag ut den på annons och sålde den direkt för 385.000:-.

Nu när jag tittar på nätet ser jag att den efter ytterligare 5 år (April 2021) och med dryga 10.000 mil på mätaren sålts av en handlare för ca 459.000:-. Annonsen låg ute 1 vecka...

Jag köper den för 325.000:- och 6,5 år och 4.000 mil senare säljer en handlare den för 130.000:- mer....
Det är en riktigt intressant prisutveckling.

1 Front - utan regg.JPG


Nästa raket jag hittar i gömmorna är vår Elnagh som vi spontanköpte i Juli 2008. En bensinare från -89 som var i riktigt bra skick. Den fick jag slanta upp modiga 42.000:- för.... Vi hade den bara 3 veckor innan vi kom på att vi ville ha en något motorstarkare bil. Vill minnas jag sålde den för några tusenlappar mer än jag gav för den.
Tittar man på Blocket idag, 14 år senare, så får man lägga på minst 10-20.000:- till för en liknande bil.

Bild Elnagh.JPG


Vad tror panelen, kommer det att fortsätta så här eller kan vi räkna med ett riktigt brutalt prisras dom kommande 5-10 åren??
 
Ungefär samma upplevelse har jag.
2016 Importerade jag en Sunlight t69L för 435.000kr såld den för 485.000 kr hösten där på. På blocket idag billigast 609.000 kr
Förra året köpte vi en Burstner camepo 640 Plåtis för 490.000kr, 2020 rullat 2100 mil. På hösten fick vi sålt den med 80.000 kr + ihop om att hitta en likadan till samma pris i Tyskland igen denna vår, tjiiiii fick vi, har letat efter en likadan men inte hittat, årsmodeller som är 2017-2018 ligger på 56.000 euro.
Blev inget köp för oss i år. Åker med vår husvagn och hoppas priserna kommer landa igen.
 
Et resultat av for lav produksjon av husbiler. Mangelen på elektronikk komonenter slår til. En ser det samme på Tesla i mange land, selv om de produserer omlag 50% mer enn forrige år er det leveringstider på ett år eller mer i mange markeder. Her i Australia er prisen på en brukt Tesla 3 opp til 50% over ny.
 
Jag tror det främst beror på att intresset har ökat enormt över dom senaste 10-20 åren. Visst har vi haft en extra boom nu i Coronatider men intresseökningen har pågått längre.
En viss del av prisökningen på senare tid kan säkert bero på komponentbrist och att färre nyare bilar kommer ut men till största delen är det nog det konstant ökande intresset och många års tryck på begagnat som ligger bakom.

Dom som kommit in som nya till hobbyn under dom senaste 10-20 åren har troligen heller inte haft något större intresse för att ta över allt hembyggt som gamla Mercabussar och liknande utan trycket har hamnat helt på begagnade "riktiga" husbilar vilket har fått priserna på dessa att hålla sig kvar på höga nivåer under många år.

Jag tror vi närmar oss toppen och kommer att se en riktigt riktigt rejäl dipp eller avmattning snart. Både när det gäller intresse och när det gäller priserna. Kanske det tar 5+ år innan det märks fullt ut på prislapparna men rejält blir det och många av dom äldre bilarna kanske slutar som lekstugor...

Om det är positivt eller negativt beror väl lite på om man funderar på värdeförändringen av bilen man redan har eller om man fundera på att köpa sig en bil.
Egentligen ingen skillnad mot dagens trend.
 
Njaa svårt att veta helt exakt! Den ena affären går in i nästa.......mm mm. ....ingående och utgående moms.
 
Njaa svårt att veta helt exakt! Den ena affären går in i nästa.......mm mm. ....ingående och utgående moms.
Öhhhh…
20 % av försäljningspriset är moms.
Sen behöver man inte betala in den del man har betalt moms till en leverantör för.
Men det hjälper inte hur du vänder och vrider på det. Dom är skyldiga staten 91.800kr punkt slut!
Att dom redan betalt in 10.000 eller 20.000 via en leverantör är summan moms dom är skyldiga 91.800.
 
Nja, någon moms behöver dom inte fundera på när dom köper en bil från privatperson och sen säljer den igen.
Inte för köpet, men försäljningen.
 
For tydeliggørelse:
En forhandler køber en husbil af en privat for 300.000 og sælger den til en anden privat for 400.000, så skal staten have moms af 100.000, eller 20.000 ved en momssats på 20%
 
Ja momsen på förtjänsten/vinstmarginalen.
Nu är jag inte bilhandlare och dåligt insatt men jag förmodar att man i anskaffningsvärdet även kan räkna in kostnaderna för att iordningsställa bilen innan försäljning så momsen som skall betalas in blir bara 20% av den reella vinstmarginalen.
 
Ja momsen på förtjänsten/vinstmarginalen.
Nu är jag inte bilhandlare och dåligt insatt men jag förmodar att man i anskaffningsvärdet även kan räkna in kostnaderna för att iordningsställa bilen innan försäljning så momsen som skall betalas in blir bara 20% av den reella vinstmarginalen.
Jep. :geek:
 
Öhhhh…
20 % av försäljningspriset är moms.
Sen behöver man inte betala in den del man har betalt moms till en leverantör för.
Men det hjälper inte hur du vänder och vrider på det. Dom är skyldiga staten 91.800kr punkt slut!
Att dom redan betalt in 10.000 eller 20.000 via en leverantör är summan moms dom är skyldiga 91.800.
Punkt o slut! Du har ju själv lagt in en utmärkt länk om....momsregler..återförsäljare fordon. Jag tror att den länken på rätt sätt redogör för vad som gäller. Börja med att läsa i länken....
Visst...De tar upp 91800 kronor som utgående moms...men sedan vill de ha tillbaka ingående moms på sitt inköp....skillnaden mellan den ingående och den utgående momsen, dvs mellanskillnaden, ska de antingen betala till skatteverket eller få tillbaka från skatteverket.
Nu kan vi nog sätta en punkt...o slut... kolla din egen länk. Vi trivs i iHusbil.
Ps vi glömmer det där med leverantör? Fattar jag överhuvudtaget inte vad det är o var det kommer ifrån?
Ps men de har ju köpt in en beg husbil från Roger.....priset för den hade i varje fall jag tagit upp som ingående moms....
 
Prisutvecklingen på begagnade husbilar? Tja....det är alltid svårt att spå om framtiden!
Om priset på helt nya bilar stiger ...kan det ha en höjande effekt på begagnade. Annars påverkas det hela av.. efterfrågan o utbud. Tillgång på pengar o låg eller högre ränta. Drivmedelpriserna o försäkring/skatter samt " mode" vad som är inne. Även priser på alternativ till husbil påverkar. Priset på semesterresor o liknande.
Jag tror mera på lätt fallande priser.
På sikt kan det ev bli ett problem för husbilar där det krävs C- kort. Yngre har inte körkort per automatik för dessa.
 
Ja momsen på förtjänsten/vinstmarginalen.
Nu är jag inte bilhandlare och dåligt insatt men jag förmodar att man i anskaffningsvärdet även kan räkna in kostnaderna för att iordningsställa bilen innan försäljning så momsen som skall betalas in blir bara 20% av den reella vinstmarginalen.
Kostnader för att iordningställa bilen....... ja o nej..... delvis...... De kan ju inte lyfta moms på arbetskostnaden..men om de behövt köpa in något..givetvis.. t ex reservdelar för reperationer....
 
På sikt kan det ev bli ett problem för husbilar där det krävs C- kort. Yngre har inte körkort per automatik för dessa.
Alla som är äldre än 44 år i år kan ha "grandfather rights" på körkortet.
Det lär dröja tiotals år innan denna skara är för gammal för att köpa husbil.

Jag tror att de senaste årens husbilsbubbla kommer att spricka, på grund av alla orsaker angivna ovan i tråden.
Dock tror jag inte att det sker beroende på brist på förare med körkort för tunga husbilar.
 
Michael ligger rätt i beräkningen! Men varför då kalla det .. farfars rättigheter. . ? ?
 
Jag roade mig med att titta på lite bilder på husbilar vi haft tidigare och fastnade lite på priser och vår "gamla" plåtis.

Det var en 2013 Knaus Boxstar som hade varit i trafik 18 månader och gått 6.400 mil när jag åkte ner och köpte den av en handlare i Tyskland. Inga fel på bilen och den var i väldigt fint skick.
I November 2014 stod den hemma på garageuppfarten besiktad och klar till en totalkostnad av 325.000:- inkl flyg, bränsle, försäkring m.m.

Vi hade bilen i två år och körde ca 6-700 mil med den. Under den tiden lade jag ner lite arbete på att fixa till den lite. Det blev bl.a. larm, Inverter, solpanel och lite annat.
Oktober 2016 lade jag ut den på annons och sålde den direkt för 385.000:-.

Nu när jag tittar på nätet ser jag att den efter ytterligare 5 år (April 2021) och med dryga 10.000 mil på mätaren sålts av en handlare för ca 459.000:-. Annonsen låg ute 1 vecka...

Jag köper den för 325.000:- och 6,5 år och 4.000 mil senare säljer en handlare den för 130.000:- mer....
Det är en riktigt intressant prisutveckling.

Visa bilaga 8175


Nästa raket jag hittar i gömmorna är vår Elnagh som vi spontanköpte i Juli 2008. En bensinare från -89 som var i riktigt bra skick. Den fick jag slanta upp modiga 42.000:- för.... Vi hade den bara 3 veckor innan vi kom på att vi ville ha en något motorstarkare bil. Vill minnas jag sålde den för några tusenlappar mer än jag gav för den.
Tittar man på Blocket idag, 14 år senare, så får man lägga på minst 10-20.000:- till för en liknande bil.

Visa bilaga 8176


Vad tror panelen, kommer det att fortsätta så här eller kan vi räkna med ett riktigt brutalt prisras dom kommande 5-10 åren??
Snygg front på PLÅTISEN
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen