• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Planera en klimatsmart semester

7671184E-01D4-4B38-99BA-C675CB5D47F2.jpeg

Just nu är vi många som planerar sommarens semester, påverkade av miljödebatten vill vi självklart göra den så klimatsmart som möjligt.​

För några år sedan lanserades KLIMATSMART SEMESTER, ett digitalt verktyg för den som vill påverka klimatet så lite som möjligt på semestern. Målet var att vända på trenden med att allt fler svenskar flyger utomlands på semestern, med stora utsläpp som följd.

Nu har de senaste två år varit speciella på grund av pandemin, men vi svenskar är ett flygande folk, vi flyger under normala omständigheter sju gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Sedan 2010 har våra flygresor utomlands ökat med över 4 procent per år, vilket resulterar i lika stora utsläpp av växthusgaser som allt bilkörande i Sverige – motsvarande ungefär elva miljoner ton koldioxid*. Av alla transportslag i Sverige står flyget för den största utsläppsökningen.

Det är en trend som forskare, offentliga organisationer och turismaktörer i Göteborg ville ändra på och därför lanserade webbplatsen klimatsmartsemester.se som innehåller en kalkylator som kan klimatberäkna semestern. Det är forskare på Chalmers som ansvarat för beräkningarna i själva kalkylatorn.

Min personliga uppfattning om kalkylatorn, är att den känns lite enkel i sin funktion, men visst visar den på skillnaderna vad gäller miljöpåverkan utifrån våra egna val.

Ett är helt klart, den som vill resa mer miljömedvetet bör hålla sig på marken. Semester med tåg i Norden är i stort sett alltid ett bra tips och oftast också i Europa. Buss är ett annat bra alternativ liksom bil om du fyller bilen med passagerare och särskilt om bränslet inte är fossilt. Färjor orsakar dock höga utsläpp, allra högst utsläpp har snabbfärjor som faktiskt kan orsaka högre utsläpp än flyg,

Husbilen finns som eget alternativ i kalkylatorn. På knappen längst till höger finns det flera andra alternativ som man kan lägga in, däribland husbil. Klicka på ”Tåget, bilen eller flyget”, sedan klickar du på ”Transportmedelsberäkningar” där hittar du
husbilar.

Det bekräftar att vårt val, att resa med våra husbilar, är i jämförelse med andra semesteralternativ ett relativt klimatsmart sätt att tillbringa sin semester.

Här hittar du kalkylatorn och kan lägga in dina egna semesterplaner:

Tommy

Klimatsmart Semester är ett utvecklingsprojekt med syfte att bidra till en mer hållbar turism. Bakom satsningen står Västra Götalandsregionen, Klimat 2030, Göteborgs universitet, Chalmers, Göteborgs Stad, Turistrådet Västsverige, Göteborg & Co samt forskningsprogrammen Mistra Urban Futures och Mistra Sustainable Consumption, som gemensamt vill öka medvetenheten om semesterresandets konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Det bekräftar att vårt val, att resa med våra husbilar, är i jämförelse med de flesta andra semesteralternativ ett klimatsmart sätt att tillbringa sin semester.
Vi vill ju gärna se det på det sättet, men du har inte använt rätt siffror för beräkningen. På knappen längst till höger finns det flera andra alternativ som man kan lägga in, däribland husbil. Väljer du det får du en siffra som är ca dubbelt så hög som din och hamnar mitt på den gula delen av stapeln. Det är alltså mer klimatsmart att flyga till Amsterdam och bo på vandrarhem än att ta husbilen dit.
Då missar man förstås alla upplevelser man kan få på vägen dit och runt om Amsterdam.

/CG
 
Vi vill ju gärna se det på det sättet, men du har inte använt rätt siffror för beräkningen. På knappen längst till höger finns det flera andra alternativ som man kan lägga in, däribland husbil. Väljer du det får du en siffra som är ca dubbelt så hög som din och hamnar mitt på den gula delen av stapeln. Det är alltså mer klimatsmart att flyga till Amsterdam och bo på vandrarhem än att ta husbilen dit.
Då missar man förstås alla upplevelser man kan få på vägen dit och runt om Amsterdam.

/CG
Tack CG, skyller på att jag skrev artikeln strax efter 6 idag på morgonen, jag hittade helt enkelt inte husbilsalternativet. Nu har jag korrigerat texten efter att ha fått din information.

Tack

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen