• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Passagerare Hobby 600-93

Tic-Tac

Ny Medlem
Medlem
Hej,
Vi klippte i somras till på vår allra första husbil - En fin Fiat Hobby 600-93
Den är registrerad för 3 personer, men det finns inte något bälte monterat för passagerare vid soffgruppen.
Jag är med så långt att man måste montera infästning till bälten i själva ramen och att passageraren ska färdas vänd mot färdriktningen, men då kommer vi till vad jag ser som ett problem - vår vattentank (100l) sitter under det sätet och den ligger helt mot väggen till toaletten.
Betyder det att vi måste montera bort vattentanken och fästa bältet och sedan monteta tillbaka tanken?
Eller är det något av detta jag inte förstår?

Mina bälten för två personer som sitter på en metallkonstruktion som sitter i golvet.
Kolla på husbilsskroten.
Är det verkligen i en Hobby 600 från 1990-talet?

DESSUTOM: De "bältesbockar" som finns är vanligtvis specialtillverkade för respektive bilmodell, och dragtestade tillsammans med det chassi de ska skruvas fast i.

Pålle

Senast ändrad:
Förmodar att bilen fortfarande är registrerad som lastbil och då är det ok att ha passagerare utan bälten.

Undantag för färd med passagerare i husbil
4 § Ytterligare passagerare får färdas i en lastbil med skåpkarosseri och bostadsinredning. Undantaget gäller om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006 och om de ytterligare passagerarna färdas på ett annat lämpligt fastmonterat säte.
Källa: Transportstyrelsen

I min Hymer S820 från 2005 är det eftermonterade midjebälten i sofforna, Hymer rekommenderade starkt att demontera dessa inför en registreringsbesiktning till PB2 som vi gjorde 2014.
En enda gång har en bes.man gått in i bodelen (i år) jag var snabb att informera att den inte är utrustad med bälten bak, (fast de eftermonterade finns kvar under dynorna), hon avbröt besöket på en gång, en kollega informerade samtidigt henne att så här gamla husbilar saknar ofta bälten bak.

Jag har besiktat ett otal husbilar gamla som nya, aldrig har någon kollat bälten bak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen