• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Parallellkoppling av batterier

Ja forskjellen var faktisk større enn forventet. Og 3 eller flere i parallell er en stor utfordring, busbar må benyttes riktig -tapping på midten og ikke i enden som i videoen. Har sett busbar med utgang på midten og også rund skive med center utgang - helt klart en mer riktig konstruksjon rent elektrisk, men mindre praktisk monteringsmessig.

Men det hele er et godt argument for å velge ett stort i stedet for flere små batterier. En slipper dette problemet.
 
Bra video Pålle, jag har ju tjatat om detta regelbundet.

En annan sak när man testkör en ny installation är att leta ev. värmeutveckling, jag saknade detta i filmklippet, då hade det varit perfekt, och det hade gått väldigt lätt att demonstrera i uppsättningen, dessa punkter finns garanterat i alla installationer, och en temp.mätare av något slag kan behövas, jag använder en billig ir-mätare
Sen gäller det att få till max. belastning som kan uppkomma vid normal användning av husbilen, starta upp allt som kan dra 12V, låt det vara igång en stund, börja leta "hot-spots" med temp.mätaren, eller känn med fingrarna efter varmare punkter, alla kopplingar, men även tunnare kablar, när man upptäcker en hot-spot, försök i första hand att efterdra kopplingen, hjälper inte det kan kopplingen behöva tas isär och putsas ren.
Ett enkelt sätt att minimera detta är att använda "busbars" eller kopplingslist där man samlar de olika förbrukarna gärna en för varje polaritet.
En känt hot-spot ställe i husbilar är ebl, jag har sett lådvis med brända ebl pga för hög belastning eller för dålig kontakt.
På Schaudt's ebl är det ofta 12V-matningen till elpatronen i kylskåpet.

Dessa punkter finns även inuti ett dropin batteri, beroende på byggkvalitet, anslutningar till o från bms'et busbars mellan cellerna, anslutning mot poler, dåliga lödningar m.m. dessa är mycket svåra att upptäcka, men man kan känna värmeutvecklingen i ett lfp vid hög belastning även själva bms'et utvecklar värme, men den går inte att göra så mycket åt.
 
Hade man fått en ännu bättre balans om man inte använt en kopplingspanel utan sammanfört kablarna till en gemensam punkt för resp pol?
Visa bilaga 37907
Ja rent teoretiskt, men kopplingspunkten är är själva källan till just detta problem, men genom att inte snåla på dimensioner på bultar, kvalitet m.m. så går nästan allt att förebygga
 
I videoen kunne en se at de tre batteriene hadde forskjellig indre temperatur - regner med at det var flere opptak før de som ble brukt. Det var og stor forskjell på SOC som passet bra med et par prøveopptak. Noe som ikke kommer frem er at den billigste og ofte beste busbar er en bolt som samler alle kablene og dras til det som går, men de selger busbars :D.

Et Flir kamera avslører fort dårlige kontakter og underdimensjonerte kabler. Vurderte faktisk å kjøpe en ny mobil med Flir kamera, men kombinasjonen Mil spec robust, 5G og Flir drar opp prisen. Blackview har en serie med slike telefoner for rundt 5000 kroner, dropper en ett av de tre kravene så halveres prisen.
 
I videoen kunne en se at de tre batteriene hadde forskjellig indre temperatur - regner med at det var flere opptak før de som ble brukt. Det var og stor forskjell på SOC som passet bra med et par prøveopptak. Noe som ikke kommer frem er at den billigste og ofte beste busbar er en bolt som samler alle kablene og dras til det som går, men de selger busbars :D.

Et Flir kamera avslører fort dårlige kontakter og underdimensjonerte kabler. Vurderte faktisk å kjøpe en ny mobil med Flir kamera, men kombinasjonen Mil spec robust, 5G og Flir drar opp prisen. Blackview har en serie med slike telefoner for rundt 5000 kroner, dropper en ett av de tre kravene så halveres prisen.

Sen finns det billigare alternativ till FLIR

Thermal Camera for Android USB-C, Upgraded Smartphones, Thermal Camera 256x192 IR Resolution, MSX Image Enhancement Technology for Home Building, NF-586S
 
En parallel kobling som den Robert tegnet er optimal om en sørger for at alle kabler fra fellespunktene er like lange. Som jeg skrev i innlegg 8 en bolt som klemmer sammen alle kablene er optimal elektrisk, men ikke praktisk da en må koble allt fra hverandre om en skal gjøre en liten endring. En slik kopling gjør at alle batteriene lades og belastes likt. En vanlig busbar (metalstang med flere skruekoblinger er ofte et akseptabelt alternativ selv om avstanden faktisk spiller en rolle også på en tykk kopperstang med bolter.
 
Ja rent teoretiskt, men kopplingspunkten är är själva källan till just detta problem, men genom att inte snåla på dimensioner på bultar, kvalitet m.m. så går nästan allt att förebygga
Jag håller med om att kopplingspunkterna är en del av källan till problemet man vill komma bort från.
Enkel matematik, om man räknar antalet batterikabelskor det går åt för att parallellkoppla tre batterier:
  • Det går åt 10 kabelskor för att göra en normal diagonalkoppling
  • Det går åt 14 kabelskor om man använder plintar.
Så om jag lägger till min egen lilla killgissning, man vinner inget på separata plintar men man ökar på möjligheten att lägga mer pengar och arbetstid på det och får fler kopplingspunkter på köpet. :)

17127419583254670567010961203646.jpg
 
En kan redusere antall kontakter om en samler alle ledningene i en grov hylse som presses, dette blir en veldig permanent kobling som ikke kan endres. Har brukt kopperrør til dette, men det må være glødet og dermed relativt mykt. Stivt kopperrør sprekker lettere under pressing. Det kan være fristende å lodde, men tinn og kopper utvider seg forskjellig under oppvarming og det blir etter hvert hulrom og med det mer varme så det er en dårlig ide. Aluminium rør kan og benyttes.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen