• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Parabol, att vara eller inte vara

Från SVTPlay. Notera den lilla rutan längst ner till höger. Men den iklickad försvinner de som inte kan ses i utlandet.
Om detta bara gäller över nätet eller även paraboler vet jag inte.
SVTPlay.png

Det går inte att få internet via vanliga paraboler.
Vill man ha internet via satellit så är det Starlink, Inmarsat o.dyl. som gäller.

Konsekvensen är att streamingmaterial, som ju kommer via internet, inte går att få via vanliga paraboler.
Däremot kan man ju ofta se samma program via parabolen men då som tablå-TV.

Med vilken typ av parabol får du in svt play?
Det vet jag inget om. Men rättigheterna för SVT och andra gäller oberoende över hur de skickar till andra länder. Alltså inte bara SVT Play utan även vanliga sändningar. Det är det jag försöker förmedla.

Det går inte att få internet via vanliga paraboler.
Vill man ha internet via satellit så är det Starlink, Inmarsat o.dyl. som gäller.

Konsekvensen är att streamingmaterial, som ju kommer via internet, inte går att få via vanliga paraboler.
Däremot kan man ju ofta se samma program via parabolen men då som tablå-TV.
Det finnes parabol systemer for internet, har et stående i boden fra den tid vi hadde bobil her i Australia. Og i deler av landet benyttes et tilsvarende system stasjonært, men Starlink tar over som en billigere og bedre løsning.

Internet over mobil roaming har normalt benyttet apn hos det telebolag du har abonnement hos og med det en lokasjon i hjemlandet uansett hvor du er. Dette er litt mer uklart med 5G og 6G hvor IP benyttes lokalt. Har ikke lest detaljene om roaming i spesifikasjonene - det burde stå der.

Det är frågan..

Skall man slänga ut den?

Ursäkta min dumma fråga som jag borde kunna svara på själv men jag är oerfaren och lite osäker. Vi hade en automatisk parabol på en tidigare bil och som vi aldrig använde. En dag när jag tänkte testa den ”lite på skoj” fick den snurren och började leva ett eget liv så den åkte ner. Har inte saknat någon men alltid tänkt att det kan säkert vara bra om man ligger ute länge..

På ”nya” bilen sitter också en automatisk parabol men här sitter den inte direkt i vägen och påverkar inte vikten på samma sätt. Finns det någon anledning att spara den eller är det bara att riva ner den och kasta in den i förrådet, kanske t.o.m. köra den direkt på tippen?

Är det någon som använder sin idag och finns det något mervärde i att ha den kvar?
Satt en sådan på vår bil också.. den levde inget eget liv.. levde överhuvudtaget inte alls!
lusläste Boken fick översatt kapitlet hur den fungerade, men fick ingen respons trots TV var av samma fabrikat
vilket var viktigt enligt Boken, P-bromsen skulle vara åtdragen för att funktionen skulle ske.. och backväxeln vara
ilagd.. enligt en annan sida i Boken.. Inte ens PR Husbilar fick fart på den, erbjöds ny, men tackade nej och fick
prisavdrag istället. Tog ner klumpen om vägde drygt 40 kg, satte på en vanlig antenn istället, egentligen onödigt för
när tittar man på TV..?
Sommar tid är man ute, vintertid tja då är det bara Sport skit på TV, eller repriser på serier från 1980 talet, till och med
nyheterna är repriser, samma kl 06oo som kl. 21oo.. oftast.
Under sommaren 2024 har TVn används 2 gånger enbart. Nu i vinter ingen gång alls, man tittar läser på tel. enbart.

Jag har streamat en hel del i Europa, så länge jag använder mobildata (Telenor, Telia, Tele2) för uppkopplingen har jag inte sett någon begränsning i programutbudet. Kopplar jag däremot upp via wi-fi på hotell eller camping så minskar utbudet om inte uppkopplingen sker via VPN mot en Svensk server.
Värt att tänka på är att de appar som anpassar bildkvaliteten automatisk beroende på uppkopplingens kvalite kan dra väldigt mycket data, i vårt fall gäller detta TV4. Med en modern bra bärbar router placerad för optimal uppkoppling blev förbrukningen över 5Gb på en timma, körde jag istället vi en padda så hamnade den på ca 1Gb utan att bildkvaliten blev märkbart sämre på den lilla tv vi har i husbilen. SVT ställer jag själv in i appen så där har man bättre koll, men här blir bilden i många fall relativt dålig.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen