• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Parabol, att vara eller inte vara

Från SVTPlay. Notera den lilla rutan längst ner till höger. Men den iklickad försvinner de som inte kan ses i utlandet.
Om detta bara gäller över nätet eller även paraboler vet jag inte.
SVTPlay.png

Det går inte att få internet via vanliga paraboler.
Vill man ha internet via satellit så är det Starlink, Inmarsat o.dyl. som gäller.

Konsekvensen är att streamingmaterial, som ju kommer via internet, inte går att få via vanliga paraboler.
Däremot kan man ju ofta se samma program via parabolen men då som tablå-TV.

Med vilken typ av parabol får du in svt play?
Det vet jag inget om. Men rättigheterna för SVT och andra gäller oberoende över hur de skickar till andra länder. Alltså inte bara SVT Play utan även vanliga sändningar. Det är det jag försöker förmedla.

Det går inte att få internet via vanliga paraboler.
Vill man ha internet via satellit så är det Starlink, Inmarsat o.dyl. som gäller.

Konsekvensen är att streamingmaterial, som ju kommer via internet, inte går att få via vanliga paraboler.
Däremot kan man ju ofta se samma program via parabolen men då som tablå-TV.
Det finnes parabol systemer for internet, har et stående i boden fra den tid vi hadde bobil her i Australia. Og i deler av landet benyttes et tilsvarende system stasjonært, men Starlink tar over som en billigere og bedre løsning.

Internet over mobil roaming har normalt benyttet apn hos det telebolag du har abonnement hos og med det en lokasjon i hjemlandet uansett hvor du er. Dette er litt mer uklart med 5G og 6G hvor IP benyttes lokalt. Har ikke lest detaljene om roaming i spesifikasjonene - det burde stå der.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen