• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Parabol, att vara eller inte vara

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Det är frågan..

Skall man slänga ut den?

Ursäkta min dumma fråga som jag borde kunna svara på själv men jag är oerfaren och lite osäker. Vi hade en automatisk parabol på en tidigare bil och som vi aldrig använde. En dag när jag tänkte testa den ”lite på skoj” fick den snurren och började leva ett eget liv så den åkte ner. Har inte saknat någon men alltid tänkt att det kan säkert vara bra om man ligger ute länge..

På ”nya” bilen sitter också en automatisk parabol men här sitter den inte direkt i vägen och påverkar inte vikten på samma sätt. Finns det någon anledning att spara den eller är det bara att riva ner den och kasta in den i förrådet, kanske t.o.m. köra den direkt på tippen?

Är det någon som använder sin idag och finns det något mervärde i att ha den kvar?

Jag skulle ALDRIG ta bort min parabolantenn. Det händer nämligen både av & till att man inte har någon mottagning på våra telefoner att streama med. Men naturligtvis måste man ha ett abonnemang till parabolen, vilket vi har (Allente). Det abonnemanget fungerar utmärkt i telefonen också.

M.V.H. Jack43

Jag skulle ALDRIG ta bort min parabolantenn. Det händer nämligen både av & till att man inte har någon mottagning på våra telefoner att streama med. Men naturligtvis måste man ha ett abonnemang till parabolen, vilket vi har (Allente). Det abonnemanget fungerar utmärkt i telefonen också.

M.V.H. Jack43
Är Allente både tv och internet? Eller hur funkar det?

Jag har parabolen kvar. Eftersom vi har Allente hemma har jag ett tvillingkort. När vi varit på resa i Europa, har parabolen fungerat riktigt bra (alla kanaler får vi in så länge vi är ca 20 mil söder om Paris, 4:ans kanaler fungerade bra i norra Kroatien också). Nackdelen är ibland dåligt väder, och naturligtvis, inga träd i vägen från parabol till satellit.
Att strömma tv över internet har verkligen sina begränsningar än så länge. Max surfvolym 100 GB/mån, bandbredd dålig på vissa ställen, internet saknas helt ibland).
Parabolen och streaming kompletterar varann bra.
Allente sänder även streaming via Allente-appen.

Frågan du behöver svara på är: "Hur viktigt är det med TV-mottagning om jag inte har mobiltäckning eller täckning med vanlig TV-antenn?"

Vill man ha TV i alla lägen behöver du parabol och du behöver välja ställen att stå på där du har fri sikt söderut.
Räcker det med TV när det finns mobiltäckning så montera av parabolen. Om inte annat så sänker du bränsleförbrukningen med några procent.

Men varför TV över huvud taget?

Jag kollar sällan på TV hemma. Det blir mest att streama något från paddan.
Hittills har jag inte direkt saknat någon TV eller TV tittande i husbilen men funderar lite på om jag eventuellt skulle vilja kolla på något om man är ute lite längre. Vi har ju varit ute max 3 veckor i stöten.
Nu när jag tänker efter kan jag inte minnas att jag försökt att ratta in något ens med en vanlig antenn på alla dom bilar vi har haft genom åren :oops:

Jag kanske har svarat på min egen fråga men det tar lite emot också att eventuellt ta bort lite rolig teknik som surrar , låter och blinkar.
Jag får nog göra en tvåstegare, först plocka ner den lite snyggt och ställa den i något förråd sen kanske slänga den om något år om jag inte saknar den. Eller så kanske jag kan skruva på den igen vid bilbyte om den nu eventuellt ger bilen ett mervärde.

Man får välja paket enligt länken ovan, Jag har parabol standard och har programkortet i husbilsmottagaren hela tiden och hemma streamar jag deras kanaler med chromecast fungerar bra.
När jag reser i Sverige slipper man göra ny kanalsökning när man byter plats bara starta parabolen. Om jag inte får täckning med parabolen så använder jag chromecast och internet.
Man kan pausa Allenteabonnemanget 6 månader om året om så önskas.

Jag kollar sällan på TV hemma. Det blir mest att streama något från paddan.
Hittills har jag inte direkt saknat någon TV eller TV tittande i husbilen men funderar lite på om jag eventuellt skulle vilja kolla på något om man är ute lite längre. Vi har ju varit ute max 3 veckor i stöten.
Nu när jag tänker efter kan jag inte minnas att jag försökt att ratta in något ens med en vanlig antenn på alla dom bilar vi har haft genom åren :oops:

Jag kanske har svarat på min egen fråga men det tar lite emot också att eventuellt ta bort lite rolig teknik som surrar , låter och blinkar.
Jag får nog göra en tvåstegare, först plocka ner den lite snyggt och ställa den i något förråd sen kanske slänga den om något år om jag inte saknar den. Eller så kanske jag kan skruva på den igen vid bilbyte om den nu eventuellt ger bilen ett mervärde.
Hej! Samma här. Kollar sällan TV, men paddorna får jobba. Slängde parabolen som jag tog ner förra året. Den satt på husbilen när vi köpte den. Ytterst få platser där inte nätet fungerar.

God Jul och Gott Nytt År hälsar Sanddammaren

Hej. Varför slänger ni parabolen i stället för att annonsera ut den de finns säkert en del som kan behöva den och som använder parabolen så prova med en annons.
Mvh Umebo

Man får välja paket enligt länken ovan, Jag har parabol standard och har programkortet i husbilsmottagaren hela tiden och hemma streamar jag deras kanaler med chromecast fungerar bra.
När jag reser i Sverige slipper man göra ny kanalsökning när man byter plats bara starta parabolen. Om jag inte får täckning med parabolen så använder jag chromecast och internet.
Man kan pausa Allenteabonnemanget 6 månader om året om så önskas.
Det upplägget var intressant.

Vi har marksänd Boxer hemma som dom lägger ner nu i årsskiftet. Dom har prackat på mig en streamingbox som ersättare som jag egentligen inte vill ha. Anledningen till att jag hållit fast vid Boxer hela tiden har varit att vi har kunnat använda TVn's inbyggda mottagare och sluppit en extra box och en extra fjärr.
Nu har vi ju inget val och då kan vi ju ta Allentes lösning med ett kort till parabolen och streaming till hemma TV'n istället.
Jag har ju nyligen beställt en Google Streamer och den skall ju rimligen klara att köra Allentes app.

Tål att tänkas på

Förstår egentligen inte din fråga, ambitionen har ju varit att återställa till original.

Jag gör som Sander m fl, parabolen är perfekt i husbilen, speciellt för sportsändningar. Streamar Allente mm hemma och ibland i husbilen, Android direkt i TV eller MI sticka.

Den här underliga trenden att montera bort en fungerande parabol känns som nån fånig TikTok utmaning från barnbarnen.

Kontrollera bara att din parabol klarar HD, kan behöva en komplettering.

Jag är inte insatt i Allente, kan man typ streama Netflix m.m. via dem och parabolen?
Ifall det funkar så skulle det kunna vara en anledning att behålla den.
Tablå-TV är dock ganska ointressant idag, iallafall för mej.
Nej Peter. Allente & Netflix är tvenne konkurrenter. Allente har mest TV-kanaler (men även filmer & serier) och Netflix mest filmer å' serier.

Jack43

Senast ändrad:
Förstår egentligen inte din fråga, ambitionen har ju varit att återställa till original.

Jag gör som Sander m fl, parabolen är perfekt i husbilen, speciellt för sportsändningar. Streamar Allente mm hemma och ibland i husbilen, Android direkt i TV eller MI sticka.

Den här underliga trenden att montera bort en fungerande parabol känns som nån fånig TikTok utmaning från barnbarnen.

Kontrollera bara att din parabol klarar HD, kan behöva en komplettering.
Nja, parabolens vara eller inte vara har ju inget med min återställning av garaget/sängarna att göra.
Den sitter på sin plats och verkar fungera men frågan var väl mer om den skall få sitta kvar. Den är trots allt ett extra tillbehör och det är ju onödigt att släpa på saker som man ändå inte använder. Vad folk lägger ut på TikTok skiter jag fullständigt i.
Jag har ju ännu inte funnit någon nytta med TV mottagning i husbilen men man vet aldrig. Intressant att höra hur andra resonerar samtidigt som jag tycker mig se att färre och färre bilar har parabol.

Men möjligheten att få ett abonnemang med både kort till parabolen och streaming via app gjorde det faktiskt riktigt intressant nu när jag ändå måste byta till något nytt för att ersätta Boxer hemma. Jag skall inte sticka under stol med att det också är lite kul att trycka på knapparna till parabolen och se den fälla upp sig och sen swisha runt för att ställa in sig 😁

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen