• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Påskfunderingar

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Askonsdagen infaller onsdagen efter fettisdagen, som i sin tur är tisdagen efter fastlagssöndagen. Varför heter det askonsdag. Kanske kan det vara någon som har gömt onsdagen i en ask. Ramses II han fick detta namn för han kom ut som nummer två. Han gav alltid sin fru Ala-Ons-Dag en liten ask varje onsdag. När det sedan blev onsdag ropade Ala-Ons-Dag. Idag är det askonsdag och så var den dagen uppfunnen.

Namnet skärtorsdag kom enligt sägen till när en husfru tvättade både rött och vitt i sin tvättmaskin en torsdag, sa min granne Kurt-Orvar. När hon sedan fick ut tvätten ur maskinen var den skär. Men Kurt-Orvar sa jag, de hade väl inte tvättmaskiner på romare tiden. Hur vet vi det, sa Kurt-Orvar vi var ju inte med. De lärda får nog fortsätta att fundera och kanske kommer de på något. Hustrun brukar säga när våren är i antågande en torsdag, idag är jag skär och galen, hustrun läspar!

Långfredagen var när jag var ung, väldigt lång. Det hände inte ett "smack" denna dag. Allt var stängt och då menar jag allt. Det gick inte ens att gå på bio för det var en synd, enligt några tossiga präster. Dans var överhud taget inte att fundera på, det var en synd att bara tänka på dans. Skulle man gå ut, fick man fråga mor och far om lov. Långfredagen har plötsligt blivit den dagen då alla skall åka på en konstrunda i Skåne.

Köp lite färg häll ut det på lite papper, öppna dit hem under påsken, vips är du en konstnär. Skulle någon fråga vad tavlan föreställer så säg Donald Trump en buffel kan väl alla måla.

På påskafton blir det julbordet i repris, ibland undrar jag var det ståt och övervintrat. Det är bara julskinkan som saknas om den inte bara bytt namn till påskskinka. Julmusten som blev över sätter vi bara en ny etikett på och vips så blir det påskmust. Är man denna dag av med några middagsgäster har de snott en kvast i förrådet och dragit till blåkulla, var det nu ligger.

En annan dag kommer efter påskdagen eller när nu den kommer, då är det rea på alla påskägg och påskpynt som handlarna inte fått sålt. Sedan är det bara att vänta några dagar på att någon flygare dag skall uppstå.
 
Bara för att få lite bredare perspektiv och det ödmjuka, respektfulla inställningen som genomsyrar de flesta inlägg i iHusbilen skulle jag vilja säga att för rätt så många, både i Sverige och hela världen, är Påsken en viktig tid som ska påminna om vad som hände för cirka 2000 år sedan.

Men, men vi ska inte ha här diskussion kring teologiska ämnen...
 
En lite annan fundering gällande påsk. Tänkte dra mig hemöver från E. Långfredag till gränsen mot F, påskaftonen genom F, påskdagen genom D till Kiel eller Puttgarden, någon som åkt motorvägar genom dessa länder i påsktider? En sak till, kan jag räkna med ställplatser, nattparkeringar under påskdagarna. Nu kan det bli så att jag sticker tidigare, vädret här på Costa Blanca är ju sådär....Ja det var väl det hela för nu
 
En lite annan fundering gällande påsk. Tänkte dra mig hemöver från E. Långfredag till gränsen mot F, påskaftonen genom F, påskdagen genom D till Kiel eller Puttgarden, någon som åkt motorvägar genom dessa länder i påsktider? En sak till, kan jag räkna med ställplatser, nattparkeringar under påskdagarna. Nu kan det bli så att jag sticker tidigare, vädret här på Costa Blanca är ju sådär....Ja det var väl det hela för nu
Vi åkte hem påsk för några år sedan. Kommer jag ihåg rätt var det långtradarförbud i Tyskland under fre, sön och mån. Inga som helst problem för oss den resan, vare sej med trafiken eller övernattningar.
 
En lite annan fundering gällande påsk. Tänkte dra mig hemöver från E. Långfredag till gränsen mot F, påskaftonen genom F, påskdagen genom D till Kiel eller Puttgarden, någon som åkt motorvägar genom dessa länder i påsktider? En sak till, kan jag räkna med ställplatser, nattparkeringar under påskdagarna. Nu kan det bli så att jag sticker tidigare, vädret här på Costa Blanca är ju sådär....Ja det var väl det hela för nu
Vi valde att boka färjan Rostock - Nynäshamn den 12 april, just för att slippa påsktrafiken och eventuell ”stau” i främst Tyskland. Men som Bengt säger är det långtradarförbud så det är säkert helt ok.
Vi lämnar Altea och Costa Blanca 4-5 april. Kanske ses på vägen norrut.

Tommy
 
Bara för att få lite bredare perspektiv och det ödmjuka, respektfulla inställningen som genomsyrar de flesta inlägg i iHusbilen skulle jag vilja säga att för rätt så många, både i Sverige och hela världen, är Påsken en viktig tid som ska påminna om vad som hände för cirka 2000 år sedan.

Men, men vi ska inte ha här diskussion kring teologiska ämnen...
Skrev om påskens betydelse i den katolska världen i en liten artikel;

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen