• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På söndag sänks priset på diesel, men bidraget stoppas i Riksdagen

7192CAF6-E6EA-4CAC-ABB6-801654B2F094.jpeg
På söndag, den 1 maj sänks priset på diesel och bensin vid pumpen och den 1 juni genomförs ytterligare en sänkning av energiskatten tillfälligt, fram till 30 september.

Däremot Regeringens förslag att alla bilägare ska få 1000 kronor i bränslebidrag, och de som bor i glesbygd ska få ytterligare 500 kronor, ser ut att inte få stöd i Riksdagen.
Oppositionen har istället föreslaget att regeringen skall undersöka om det är möjligt att få ett undantag från EU-reglerna om minimibeskattning för drivmedel.

Enligt regeringen går övriga EU-länder inte med på att Sverige ska få ett undantag från EU-reglerna och sänka skatten under EU:s miniminivå.

Kanske det har varit så, men dagens höga bränslepriser diskuteras i alla EU’s medlemsländer och protesterna är högljudda från både hela branscher och vanliga konsumenter. Därför skulle det förvåna mig om det bara är i Sverige som vi efterfrågar en tillfällig sänkning av energiskatterna.

Men det är väl så att Socialdemokraterna föredrar bidragsmodellen och de borgerliga förespråkar sänkta skatter. Bara att hoppas att de politiska motsättningarna löser sig snabbt, eftersom hela branscher just nu går på knäna.

Vi husbilsåkare får väl ställa in oss på att köra lite kortare sträckor den här sommaren.

Det gör ont att tanka fullt just nu, jag gjorde det i måndags och har fortfarande känningar i kroppen.… :unsure:

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag funderar på hur långt man kommer att färdas i framtiden, själv tänkte jag bli pensionär nästa år (63 då).
Läser om era härliga upplevelser runt om i Europa, men undrar ändå hur man ska få till alla kostnader som skenar för oss som gillar livet iHusbil :oops:
 
Visa bilaga 6842
På söndag, den 1 maj sänks priset på diesel och bensin vid pumpen och den 1 juni genomförs ytterligare en sänkning av energiskatten tillfälligt, fram till 30 september.

Däremot Regeringens förslag att alla bilägare ska få 1000 kronor i bränslebidrag, och de som bor i glesbygd ska få ytterligare 500 kronor, ser ut att inte få stöd i Riksdagen.
Oppositionen har istället föreslaget att regeringen skall undersöka om det är möjligt att få ett undantag från EU-reglerna om minimibeskattning för drivmedel.

Enligt regeringen går övriga EU-länder inte med på att Sverige ska få ett undantag från EU-reglerna och sänka skatten under EU:s miniminivå.

Kanske det har varit så, men dagens höga bränslepriser diskuteras i alla EU’s medlemsländer och protesterna är högljudda från både hela branscher och vanliga konsumenter. Därför skulle det förvåna mig om det bara är i Sverige som vi efterfrågar en tillfällig sänkning av energiskatterna.

Men det är väl så att Socialdemokraterna föredrar bidragsmodellen och de borgerliga förespråkar sänkta skatter. Bara att hoppas att de politiska motsättningarna löser sig snabbt, eftersom hela branscher just nu går på knäna.

Vi husbilsåkare får väl ställa oss in på att köra lite kortare sträckor den här sommaren.
Det gör ont att tanka fullt just nu, jag gjorde det i måndags och har fortfarande känningar i kroppen.… :unsure:

Tommy
Tack Tommy, Du e grym på att uppdatera oss andra i alla tänkbara ämnen som rör iHusbil livet.
All heder till dej !
 
Senast redigerad av en moderator:
89C4E206-1359-4A0E-A4D6-93E00CF46DB9.jpeg
Visst sänktes skatten på diesel och bensin idag med 1,80 kr, det tackar vi för. Priset idag på den obemannade OK macken här i Söderhamn blev 24,16 kr för dieseln och 20,03 kr kostar bensinen.

Har du också lagt märke till hur priserna på bränslet de senaste veckorna har stigit, så trots skattesänkningen så ligger vi kvar på en mycket hög nivå, ja fortsatt har vi EU’s högsta dieselpris. Man undrar om inte bensinbolagen har passat på att justera sina egna marginaler i samband med skattesänkningen?

Faktiskt har Sverige nu tillfälligt en lägre bränsleskatt än de flesta EU-länder, men genom vår höga inblandning av biodrivmedel i dieseln, har vi omkring fem kronor dyrare diesel än EU-snittet, men bensinpriset i Sverige är nu något lägre än många andra EU-länder.

Tommy
 
När jag tankade husbilen sist kostade dieseln runt 15kr det var ett år sen. S vill inte sänka skatten för det kostar för mycket? För det första kan utgivare av skatt inte kosta någonting det är ju en inkomst! Att inteckna inkomster man inte fått kan ju inte bli en utgift. Tycker att kan man inte grundläggande ekonomi ska man inte sköta sveriges finanser.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen