• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Oro över ekonomiska läget påverkar nyregistreringssiffrorna

IMG_3061.jpegKonsumenternas oro för det privatekonomiska konsumtionsutrymmet påverkar just nu nyregistreringen av både husvagnar och husbilar.

- Rapporterna vi får från våra återförsäljare säger att det är stort intresse och många kunder tittar på våra produkter, men att många just nu avvaktar investeringar i nya fordon, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

- Det finns en allmän oro för ytterligare räntehöjningar, höjda energipriser, svag krona och höjda kostnader som påverkar konsumenterna, fortsätter Per Nilsson.

- Vi märker också av fortsatta leveransförseningar på husbilar då logistikkedjorna av komponenter ännu inte helt återhämtat sig efter pandemin, avslutar Per Nilsson.

Husvagnsregistreringar för april 2023​

Under april månad 2023 registrerades 325 husvagnar. (Motsvarande månad året dessförinnan registrerades 569.) Hittills under 2023 betyder det 608 registrerade husvagnar mot 1 051 under samma period 2022. I procent innebär detta en minskning med 42,15 %.

Husbilsregistreringar för april 2023​

April månads registreringar visar 374, medan det i april föregående år registrerades 513 husbilar. Hittills under kalenderåret 2023 har det totalt registrerats 793 husbilar, medan det under motsvarande period 2022 registrerades 1 116. I procent innebär detta en minskning med 28,94 % för år 2023.
Källa: HRF

Den fortsatta negativa utvecklingen, efter de fyra första och troligen viktigaste försäljningsmånaderna för branschen, -28,9% sämre än fjolårets svaga resultat måste betyda att många i branschen sliter och är besvikna.

Som jämförelse registrerade 9 108 nya husbilar i mars i den största marknaden i Europa, Tyskland. Där man har en ökning med 6,6 procent jämfört med föregående år, som där var ett bra år. Det betyder att man första kvartalet redovisar en ökning på 5,7 procent (18 479 enheter). Inom husbilstillverkningen drar tillverkarna nytta av förbättrad tillgång på fordonschassier i år.

Det exceptionellt svaga resultaten i Sverige, i jämförelse med andra europeiska marknader, de senaste åren beror självklart på att vi har ett par parametrar extra att ta med i beräkningarna, än de andra marknaderna i Europa. Vår orättvisa beskattning på nya husbilar och värdet på våra svenska kronor som föll med 10% mot Euron under 2022 och värdet fortsätter falla i år.

Kanske Husbilskampen lyckas bättre med att förklara de negativa konsekvenserna för branschen, för den nya regeringen, som den olyckliga skatten betyder. Vad gäller värdet på våra svenska kronor brukar vanligtvis en vändning i utvecklingen ske först när finansiella marknader stabiliseras och det ser vi knappast den närmaste tiden.

Tommy
 
Senast ändrad:
"Vår orättvisa beskattning på nya husbilar och värdet på våra svenska kronor som föll med 10% mot Euron under 2022 och värdet fortsätter falla i år"

Där tror jag att vi har de stora bovarna. Att betala upp till 30000 kr/år utan att ens köra märks nog för de flesta.
 
Stigande räntekostnader på nya lån är säkert också en bidragande orsak. Man måste komma ihåg att marknaden i sverige inte är så stor den kanske börjar bli mättad nytillkomna köper säkert en beg. som förstabil.
Man får inte glömma att medelåldern är ganska hög på ägarna och vartefter hälsan sviktar kommer det ut bra beg. HB på marknaden till en prislapp som är betydligt lägre och med lägre skatt.
Det är ju lite underligt hur man försöker styra privatmänniskors sätt att prioritera ägandet med subventioner på elbilar och straffskatt på husbilar.
Toyota verkar överge elbilskonceptet helt och de är världens största tillverkare av bilar. Helt riktigt enligt mej tekniken är inte klar än Musk drog igång det hela för tidigt påhejad av miljörörelsen med noll koll.
Det blir en dyr nota som ska betalas, hoppas bara att engagemanget i batterifabrikerna inte drabbar sverige som land. När tekniken är mogen kan en ny era av Husbilar komma där man inte är så styrd av var motorn och kraftöverföringen ska sitta utan kan utformas mera för att passa bodelen. En ganska enkel variant mer inriktad på boende med begränsad toppfart och räckvidd borde gå att göra där man inte kör så mycket utan mera bor på en trevlig plats, vilket många är helt nöjda med.
 
Toyota verkar överge elbilskonceptet helt och de är världens största tillverkare av bilar.
?

 
Och helt nyligen sade chefen tvärtemot och de skulle satsa på väte. De verkar lite vankelmodiga eller så är det bara rykten som cirkulerar.
 
PUBLICERAD: 2021-12-14 Era artiklar verkar lite gamla flera år t.o.m.
lite nyare bud.
 
Toyota og Posche vant litt ved EU vedtaket om at e-fuel laget 100% fornybart og biler som blokkerte for bruk av fossil fuel skulle tillates på lik linje med elbiler og hydrogenbiler. E-fuel lages fra hydrogen og CO2 ved en energikrevende prosess (og grønn hydrogen likeså). Resultatet er at antall kilowatt el som forbrukes for å kunne brenne e-fuel i biler med forbrenningsmotor er skyhøyt over hva som trengs for lading av elbiler for samme kjørte distanse. Dagens pris for e-fuel ligger rundt $100 pr liter og er produsert fra grå hydrogen og kull :D

Noe helt annet er de siste justeringer av prisene på Tesla sine billigste modeller - i USA en nå disse bilene priset under gjennomsnittet for solgte biler. Og Tesla har en avanse på sine biler som de tradisjonelle bilfabrikkene kun kan drømme om så prisene vil bli justert ytligare ner.
 
Såg en återförsäljare på blocket som säljer sprillans nya husbilar med 0% ränta!
Klart intressant med tanke på dagens räntor.
Är detta tecken på att de bilar som återförsäljarna köper in (utan beställning från kund) inte går att sälja i dagens situation?
Jag har stillat min nyfikenhet med transportstyrelsens hemsida och konstaterat att de flesta husbilar på några ställplatser hade kreditskuld, några få var leasing.
Antar att många också är på kredit på bostaden som ”ökat i värde”.
Så hur kommer det utvecklas?
Så länge inkomsten förblir oförändrad kan de flesta nog dra åt svångremmen för att prioritera husbilslivet, men för många kan ökad räntekostnad vara avgörande och man väljer att sälja husbilen. Men när många vill sälja och färre vill/kan köpa så sjunker priserna och man säljer och har kvar en del av lånet, precis som bostadsrätterna på 90-talet.
Ruskiga tider väntar men skönt med sol och vår så man kan ut och njuta i husbilen 😎
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen