• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ordet lagom

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Satt där i min solstol på stranden i Nerja, under ett parasoll som var så där lagom stort, alltså inte för litet eller för stort, utan precis lagom stort. Vad hade hänt om parasollen inte varit lagom stor. Det var lagom varmt där under parasollen, alltså inte för varmt eller för kalt. Hur många grader är lagom varmt. När vi lagar kött i ugnen har vi en termometer så att köttet blir ett visst gradantal, det blir helt enkelt perfekt, verken lagom bra eller dåligt.

Till stranden där vi bodde hade vi lagom långt att gå 400 meter i stället för 405 meter och då blir det lagom lång att ta ett steg åt gången mot stranden. Denna dag på stranden hade jag planerat att göra lagom mycket, för då har man tid till att göra något om det där oväntade skulle dyka upp

Huset vi bodde i är lagom stort, man kan röra sig utan hinder både på första och andra våningen. Men skulle hela släkten komma på besök, är huset inte lagom längre utan i stället för litet

Hustrun satt och läste en tidning, tidningen var lagom stor så hon skulle hinna läsa den på någon timme. Ur hennes mun (där hon vid vissa tillfällen intar en lagom lunch) kom några lagom långa ord, här står på tredje sidan att vi skall äta och dricka lagom. Men om vi skall äta lagom kan vi ju inte gå upp i vikt eller dricker vi lagom blir vi inte fulla och vi får inte betalt för procenten

I våra resväskor som vi hade med på flyget, var det lagom med kläder. I stället för 10 kalsonger hade jag bara med fem, det finns i huset en lagom stor tvättmaskin som står till vårt förfogande. Kalsongerna jag köpt var lagom stora, så nu får jag inte banta för mycket för då är kalsongerna inte lagom längre.

Du får sänka ljudet på TV:en, sa hustrun vi kan inte ha det mer än lagom högt annars stör vi grannarna omkring oss. Men hur skall vi kunna höra vad som sägs med detta lagom ljud, vi hör ju dåligt båda två, sa jag. Nu blev jag lagom arg men fick böja mig för hustrun.

Vem har hittat på detta ord lagom som ingen vet vad det betyder, hur varmt är lagom varmt ingen har hittills kunnat svara på denna enkla fråga. Men lever vi lagom under vår livstid blir vi lagom gamla.
 
Ett verkligen intressant ord. Betydelsen refererar väl till något form av balans i tillvaron; inte för mycket och inte för lite. Men vad jag har lärt mig är att ordet in sin ursprungliga betydelse i fornsvenskans "laghum" och är "enligt lagen", vilket är syftar till något annat, som har haft en stor betydelse under min yrkesår. Så går det ofta i ett levande språk.
 
Tack Lasse!
Du har en förmåga att få mej på gott humör och skratta, samtidigt finns det djupsinne i dina kåserier. Fortsätt med det, skulle det inte gå att göra en egen spalt Lasses Hörna eller något där allt samlas som du skiver, ibland vill man läsa en gång till och slippa leta. Kanske det finns andra som vill ansluta vi har ju redaktören som sitter på okända begåvningar som vore bra att komma på pränt. Så här i coronatider är det mer viktigt än tidigare att det finns något lagom roligt att läsa som är positivt eller ska det vara negativt, nej det var ju testen som skulle vara negativ och det var positivt. Svenska språket måste ju vara svårt för alla som inte är födda här.
 
Någon (inläggsskaparen själv t.om) skrev att parasollet turligt nog var lagom stort.
Vän av ordning undrar om det verkligen var så…
I själva verket kan det vara ett iscensatt försök att föra oss alla bakom ljuset.
Min erfarenhet säger mig att man skall vara på sin vakt när sånt kommer på tal. Ty det låter som att nämnda parasoll var lagom litet! Lagom litet så det lagom lätt gick att få med till stranden. Lagom litet för att med en lagom arbetsinsats gick att få upp lagom lätt. Lagom litet så att det inte skuggade alla andra runtomkring som vill ha en lagom fin solbränna.
Nu var jag inte med, men i sådana här fall är det bra att läsa lagom mycket mellan raderna.
 
Senast ändrad:
Eftersom "Hole in One" inte var med utan förmodligen var på ett lagom av stånd från Nerja, kan jag upplysa att parasollet stod på den lagom stora stranden och bars inte med från huset. Då det är väldigt svårt läsa mellan raderna, då där inte finns någon text, så blir denna text lagom lång.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen