• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Optimal webb-adress?

Raasken

Välkänd medlem
Medlem
Hej.
I dag när jag skulle använda surfplattan, i stället för PC´n, slogs jag av en sak...
Det var inte helt enkelt att hitta denna nya webbplats, via sökmotorn.
Nu kunde jag vara envis och målmedveten,
eftersom jag redan visste vart jag ville hamna.

Om jag bara skrev rakt av på Google så blev jag "rättad" enl. nedan.
ihusbil = husbil och fick en träfflista på handlare mm.
Det var ungefär då jag kopplade in både ögon och hjärna, dessutom samtidigt! :)
På mina enheter börjar alla webbadresser med "forum".
Kan det vara därför jag fick en träfflista som inte motsvarade min förväntan?

Nästa fundering blir så klart, är denna inledning på webbadressen optimal?
Går det att ändra?
Vore det önskvärt att ändra?
Skulle det bli lättare för nya medlemmar att hitta hit?
Eller har jag någon vajsing på mina inställningar?

En reflexion i all välmening :)
Hälsar Raasken

Hej.
I dag när jag skulle använda surfplattan, i stället för PC´n, slogs jag av en sak...
Det var inte helt enkelt att hitta denna nya webbplats, via sökmotorn.
Nu kunde jag vara envis och målmedveten,
eftersom jag redan visste vart jag ville hamna.

Om jag bara skrev rakt av på Google så blev jag "rättad" enl. nedan.
ihusbil = husbil och fick en träfflista på handlare mm.
Det var ungefär då jag kopplade in både ögon och hjärna, dessutom samtidigt! :)
På mina enheter börjar alla webbadresser med "forum".
Kan det vara därför jag fick en träfflista som inte motsvarade min förväntan?

Nästa fundering blir så klart, är denna inledning på webbadressen optimal?
Går det att ändra?
Vore det önskvärt att ändra?
Skulle det bli lättare för nya medlemmar att hitta hit?
Eller har jag någon vajsing på mina inställningar?

En reflexion i all välmening :)
Hälsar Raasken
Det brukar ta en stund före sökmotorerna fångar upp nya adresser. Det går snabbare om någon annan sida lägger en länk till iHusbil.se

Bäst är om någon stor sida länkar. Då går det snabbt.

Kan berätta att Ralph, SirMcLain, har som ni säkert redan observerat stor erfarenhet från FB och gjort stor succe med flera egna FB-grupper, föreslår därför att admin försöker knyta Ralph till iHusbil, för att bl.a. hjälpa oss ut i FB-världen.

Tommy

Kan berätta att Ralph, SirMcLain, har som ni säkert redan observerat stor erfarenhet från FB och gjort stor succe med flera egna FB-grupper, föreslår därför att admin försöker knyta Ralph till iHusbil, för att bl.a. hjälpa oss ut i FB-världen.

Tommy
Lugna sig nu herr Suecos.:cool: Min fru säger att jag ska göra mindre inte mer. Sedan har man ju annat oxå.

received_139264024783592_2.jpeg

Ja en del har väl läst en virrig plåtis i europa. Går säkert att läsa utan inloggning på den fd klubben. Det var lite så jag började när man drömde sej ut i världen.
Akta dej för golfträsket är det inte lite löjligt att peta ner en boll i ett hål på det mest besvärliga sättet.
Antar att du redan köpt en "Automatic Hole" för att ha i vardagsrummet för att träna putten.

Senast ändrad:
Lugna sig nu herr Suecos.:cool: Min fru säger att jag ska göra mindre inte mer. Sedan har man ju annat oxå.

Visa bilaga 223
Men du kan berätta för Louise att arbeta, hjälpa till i den här positiva miljön som iHusbil erbjuder, är rena rama vitamininjektionen för kreativa och progressiva krafter som finns inom dig och vill släppas loss.

Golf, blahablaha…. peta ner en liten vit boll i ett hål! Kom igen nu, så gammal är du inte, tids nog för golf i nästa kapitel i livets bok. ;)

Men du kan berätta för Louise att arbeta, hjälpa till i den här positiva miljön som iHusbil erbjuder, är rena rama vitamininjektionen för kreativa och progressiva krafter som finns inom dig och vill släppas loss.

Golf, blahablaha…. peta ner en liten vit boll i ett hål! Kom igen nu, så gammal är du inte, tids nog för golf i nästa kapitel i livets bok. ;)
Beordrat av mamma. Fick gå med personligt golfpro som 60 års present från mamma. Och nu är man fast i träsket. Men det blir färre och färre slag för pengarna.:sneaky:

Så jättedold är ju inte facebook tjänsten. Men som sagt det var ju ingen grupp.

Men jag föreslår att ni snabbar er att starta GRUPPER med stavningar ihusbil, iHusbil, Ihusbil, bara för att blockera andra.

Visa bilaga 222

Tills vidare iallafall, gå in på FB-gruppen här, och gå med:
Tror att du kan söka gruppen även på din egen FB-sida.

Fortfarande tror, när du sedan, alltså efter att ha gått med i FB-gruppen, går in på FB-sidan (t ex från länken/flödet som visas på xF) ser den ut så här:

Skärmbild 2022-01-15 123703.png

Klicka på den inringade "Grupper" så kommer du till FB-gruppen.

Mitt inlägg avser mig själv.....
Har levt i 70 år utan Facebook och Swish... jag kommer dock inte att leva ytterligare 70 år..... för mig blir det inget Facebook eller Swish. Jag gillar tekniska saker o är förhållandevis insatt i datorer...... men det finns skäl till att undvika ovanstående...... ganska många skäl.... som de brukar skriva....kom ihåg var du läste det först....

Ps för övrigt anser jag inte att Internet enbart är en modefluga.
Ps kan någon förklara för mig varför...först starta upp en .." förening" med egen hemsida..... och sedan lägga energi på att skaffa adresser på Facebook? ?
Förmodligen för att många utnyttjar Facebook? Men vilket är bäst? Att ha en egen hemsida.....eller att enbart hålla till på Facebook?
Eller är det för att kunna nå ut till o ev hitta nya medlemmar?

Mitt inlägg avser mig själv.....
Har levt i 70 år utan Facebook och Swish... jag kommer dock inte att leva ytterligare 70 år..... för mig blir det inget Facebook eller Swish. Jag gillar tekniska saker o är förhållandevis insatt i datorer...... men det finns skäl till att undvika ovanstående...... ganska många skäl.... som de brukar skriva....kom ihåg var du läste det först....

Ps för övrigt anser jag inte att Internet enbart är en modefluga.
Ps kan någon förklara för mig varför...först starta upp en .." förening" med egen hemsida..... och sedan lägga energi på att skaffa adresser på Facebook? ?
Förmodligen för att många utnyttjar Facebook? Men vilket är bäst? Att ha en egen hemsida.....eller att enbart hålla till på Facebook?
Eller är det för att kunna nå ut till o ev hitta nya medlemmar?
Jag är admin i flera Facebookgrupper. Det är helt annat än ett forum. Det är lite enklare att publicera där och lite mer ytligt än ett forum. På ett forum är det mer ordning och reda, men Facebook verkar locka fler som vill ha kul och skriva av sig lite.

Men jag tror att om iHusbil ska bli något att räkna med i husbils världen bör man stå på båda benen. Dessutom kan ju forumet också publicera i sin egen Facebookgrupp och på så sätt nå flera snabbare om viktiga saker.

Men du är inte ensam. Flera håller sig borta från Facebook. Jag tycker dock att det är suveränt att lägga in träffar som evenemang Vulkan träff på La Palma på facebook. Men där kan det på lördagskvällar behövas en övervakare.:unsure:

nofacebook.jpg

Senast ändrad:
I debatten om för och emot Facebook kan jag erinra om hur det gått för Husbilskompisar. Jag är ofta inne på FB och "scannar av" och är deltagare i många olika FB-grupper, bland annat då Husbilskompisar. När detta forum startades fick det ganska snabbt många medlemmar och inläggen var många. Mycket av framgångarna kanske berodde på att medlemskapet var gratis. Sedan skapade de grupp i FB som också växte väldigt snabbt och är nu förmodligen den största svenska gruppen för husbilsfrågor. Dock så minskade inläggen på Husbilkompisars forum i samma takt och nu drivs i en tynande tillvaro. I HBK har detta inte hänt på samma sätt, förmodligen till stor del beroende på att HBK, åtminstone tidigare, krävde betalad medlemsavgift för att få tillträde till deras FB-grupp. Jag kan ju inte garantera att det föreligger ett direkt orsakssammanhang i detta, men det visar i alla fall på FB:s framgångsdynamik.

Jag vill avslutningsvis poängtera att jag inte förordar FB framför forumformen på något vis, utan tvärt om. FB fyller en viktig funktion, men kan det finnas en risk att forumet "dräneras" på deltagare.

I debatten om för och emot Facebook kan jag erinra om hur det gått för Husbilskompisar. Jag är ofta inne på FB och "scannar av" och är deltagare i många olika FB-grupper, bland annat då Husbilskompisar. När detta forum startades fick det ganska snabbt många medlemmar och inläggen var många. Mycket av framgångarna kanske berodde på att medlemskapet var gratis. Sedan skapade de grupp i FB som också växte väldigt snabbt och är nu förmodligen den största svenska gruppen för husbilsfrågor. Dock så minskade inläggen på Husbilkompisars forum i samma takt och nu drivs i en tynande tillvaro. I HBK har detta inte hänt på samma sätt, förmodligen till stor del beroende på att HBK, åtminstone tidigare, krävde betalad medlemsavgift för att få tillträde till deras FB-grupp. Jag kan ju inte garantera att det föreligger ett direkt orsakssammanhang i detta, men det visar i alla fall på FB:s framgångsdynamik.

Jag vill avslutningsvis poängtera att jag inte förordar FB framför forumformen på något vis, utan tvärt om. FB fyller en viktig funktion, men kan det finnas en risk att forumet "dräneras" på deltagare.
Klokt! Man behöver båda "benen". Jag förordar en offentlig grupp som start upp som man kan göra privat i ett senare skede om det skulle behövas. Då får man ju in några tusen bara på vänners vänner.

Det gäller att få Facebook och xenForo att interagera, så sömlöst som möjligt. Snabb access/växling till och från från båda håll. Som jag upplever de två:
  • Facebook: Om man är ung/van vid sociala media, eller bara vill skriva/tipsa om ett resmål, om man har en snabb fråga till kollektivet, etc - snabba enkla en-frågeinlägg kanske man kalla dem. Plus foton, mattallrikar som brukligt är ;).
    Inte elakt, FB är bra i vissa sammanhang; för snabbkommunikation, för att lätt nå en stor målgrupp. Plus Messenger för enkla personliga meddelanden
  • xenForo: Ordning och reda, struktur, med bra sökfunktioner, etc - All historik på ett bräde. Lätt att söka och hitta inlägg och frågor/lösningar som varit upp tidigare. En kunskaps-/erfarenhetsbank. Jämfört med FB, där allt i princip försvinner ner i avgrunden efter hand
    Plus funktioner som vi diskuterar och kanske inför, t ex "Råd & Rön", recensioner av det mesta som berör husbilslivet, hantering av evenemang och träffar, ett "Ticket" för husbilsträffar, etc
En dröm vore att kunna integrera nyhetsflödena de två emellan. Men det får nog vara en dröm tills vidare.

Lekte lite grand på kul, nåt i den här stilen - en iHusbil portal:

1642259526927.png

Scrollbart förstås, och när man klickar på ett inlägg kommer in just på det inlägget i endera av de två världarna beroende på i vilken spalt man klickar.

PS. Om någon undrar, jag kör "material design", tema Gråskala på webbplatsen (se sidfoten längst ner till vänster på webbsidan). Klicka och välj. DS.

Skärmbild 2022-01-15 163018.png

Snyggt, det där såg riktigt bra ut!

Det mesta man behöver komma åt lättåtkomligt på portalsidan, undrar bara hur det kommer att se ut i en smartphone? som är den jag tror väldigt många använder när man är ute på vägarna, har du möjlighet att ta en skärmdump på hur det ser ut i en sådan?

Nej, detta var ett skott från höften.
Men spontant kan jag säga att, om man ska få plats med rimlig läsbar information får det kanske bli
  • Stående mobilläge: Efter varandra
  • Liggande mobilläge: Bredvid varandra, dock med automatisk kontroll av storlek display, alltför liten skärm även då efter varandra
På platta kanske det skulle fungera som på en större PC/laptop-skärm. Får nog testas fram om vi nu skulle komma så långt ;)

Ok, ja det är ju klart att på en liten skärm så blir det ju begränsat med vad som kan visas, och det blir ju inte bättre av att när man nu uppnått en respektabel ålder så måste man även ta höjd för den där åldersynen som gör sig gällande ;)

Det er et par snublefeller i en slik portal, FB lever i et digert javascript som kjører i din webleser. Det finnes mindre js snutter i XF også, men disse er ikke uten videre kompatible med FB sine. Det kan fungere, men en må være forberedt på problemer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen