• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Optimal webb-adress?

Raasken

Välkänd medlem
Medlem
Hej.
I dag när jag skulle använda surfplattan, i stället för PC´n, slogs jag av en sak...
Det var inte helt enkelt att hitta denna nya webbplats, via sökmotorn.
Nu kunde jag vara envis och målmedveten,
eftersom jag redan visste vart jag ville hamna.

Om jag bara skrev rakt av på Google så blev jag "rättad" enl. nedan.
ihusbil = husbil och fick en träfflista på handlare mm.
Det var ungefär då jag kopplade in både ögon och hjärna, dessutom samtidigt! :)
På mina enheter börjar alla webbadresser med "forum".
Kan det vara därför jag fick en träfflista som inte motsvarade min förväntan?

Nästa fundering blir så klart, är denna inledning på webbadressen optimal?
Går det att ändra?
Vore det önskvärt att ändra?
Skulle det bli lättare för nya medlemmar att hitta hit?
Eller har jag någon vajsing på mina inställningar?

En reflexion i all välmening :)
Hälsar Raasken

Tack. Skall fundera på hur man kan göra i detta fallet.

Jag tror att det kommer att ändras när vi får mer trafik och sett till att google börjar indexera siten.
De inställningarna är inte på plats än.

Ja det känns faktiskt lite konstigt att skriva iHusbil som ett ord det tar liksom emot på något vis. Ska man ändra namn så är det nog i elfte timmen. ABC80 hade ett program som hette jargong generatorn där man kunde lägga in några parametrar och fick ut en massa ord. Verkar lite så. Kanske en snabbomröstning om namnbyte eller ett snyggt sätt att skriva namnet på som gör att man minns det.

För min del har jag ingen speciell koppling till namnet, eftersom det kom till genom bokstavslek för att hitta något vettigt som man kunde registrera som domän…
Namnet är nog på väg att registreras men sånt kan ändras.
Problemet är väl att om man skall ändra, så behöver man ett bättre namn att ändra till.

Själv börjar jag vänja mig vid ett ihopskrivet ”i husbil” (som dessutom gör en blinkning till 🍏 och deras iPhone)…

Ooops!

Varning för urspårning av min 1:a tråd i detta forum :)
iHusbil, är ett bra namn, även enligt min mening.
Min fundering var/är av adress-teknisk natur, inget annat.

Provade igen på surfplattan, nu med en annan webbläsare, Crome.
Skrev in: www.iHusbil.se
Då kom jag till en helt blå-grön sida daterad 7:e December: Välkommen.... Fortsätt läsa...
Klickar på: Fortsätt läsa... Tanken är att testa olika alternativ... iHusbil.se Forum...
Klickar på: iHusbil.se Forum... Då kommer jag Rätt! Start sidan, äntligen! :)
Men, då har adressen ändrats till: forum.ihusbil.se

Mitt inpass vill, fortfarande,
bara belysa att det är inte helt enkelt för den oinvigde att hitta hit.

Summering: Kan webbadressen www.iHusbil.se fås att leda direkt till startsidan,
så tror jag det vore att föredra, alla dagar i veckan.

Särskilt en dag som denna, då det bubblar frisk i en ny tråd på HBK.
Passa på att läs medans den tråden finns kvar...
Tråden gäller förstås denna nya hemsidan och upprinnelsen till densamma.
https://www.husbilsklubben.se/threads/saknad-och-efterlyst.131145/

Edit: 2022-01-11. 17.05
Yes, då blev den tråden stängd, samma dag, ca 16.55.
Som av en händelse fick sittande ordf sista ordet
i den fria debatten, som blev 50 inlägg lång. ;-)

Edit_2: 2022-01-11. 17.10
Hoppsan, då blev även den lojala tråden också stängd, samma dag, ca 17.05
Som av en händelse fick sittande Kassör sista ordet
i den fria debatten, som blev 24 inlägg lång. ;-)

Mvh Raasken

Senast ändrad:
Ooops!

Varning för urspårning av min 1:a tråd i detta forum :)
iHusbil, är ett bra namn, även enligt min mening.
Min fundering var/är av adress-teknisk natur, inget annat.

Provade igen på surfplattan, nu med en annan webbläsare, Crome.
Skrev in: www.iHusbil.se
Då kom jag till en helt blå-grön sida daterad 7:e December: Välkommen.... Fortsätt läsa...
Klickar på: Fortsätt läsa... Tanken är att testa olika alternativ... iHusbil.se Forum...
Klickar på: iHusbil.se Forum... Då kommer jag Rätt! Start sidan, äntligen! :)
Men, då har adressen ändrats till: forum.ihusbil.se

Mitt inpass vill, fortfarande,
bara belysa att det är inte helt enkelt för den oinvigde att hitta hit.

Summering: Kan webbadressen www.iHusbil.se fås att leda direkt till startsidan,
så tror jag det vore att föredra, alla dagar i veckan.

Särskilt en dag som denna, då det bubblar frisk i en ny tråd på HBK.
Passa på att läs medans den tråden finns kvar...
Tråden gäller förstås denna nya hemsidan och upprinnelsen till densamma.
https://www.husbilsklubben.se/threads/saknad-och-efterlyst.131145/

Mvh Raasken
Det er så langt jeg har fått med meg en midlertidig situasjon. Førstesiden er ikke ferdig da den er laget med annet verktøy enn selve forumet. forum.ihusbil.se går direkte til forumet - dette vil fungere også etter førstesiden er på plass. En ganske vanlig konstruksjon i større organisasjoner hvor en kan ha web løsningen fordelt på flere servere. www, forum, wiki, shop foran domenenamn åpner for spredning. domenenamn/forum osv låser til en server. Som gammel internet teknikker så foretrekker jeg muligheten for spredning. For annet bruk drifter jeg en fysisk server med et antall separate domenenamn.

Hehe, så det kan bli.
Jag förstår vad du menar Raasken och det är bra att du tar upp det.
Bakgrunden är mina försök med "trial and error" i början.

Jag började med att sätta upp en Wordpress sida och kopplade ett forum till den. Det blev inte helt bra av olika orsaker, så jag tog ett halvt steg tillbaka.
Nu har den bloggsidan blivit lite styvmoderligt behandlad ett tag och jag var inne på att dumpa den helt, precis så som du föreslog.
Men nu är planen att integrera den bättre med forumet, så det blir vår startsida och att båda sidorna lever ihop på ett naturligt sätt.
Wordpress är helt enkelt bra mycket bättre på att ge en snygg startsida än vad denna forummotor klarar
Dock insåg jag min begränsning som Wordpressutvecklare och kommer att få hjälp med att ordna upp den sidan.

Det finns just nu bara ett typ "Lorem ipsum" inlägg där och ett par länkar hit - som tydligen kunde vara tydligare. :)

Men förhoppningsvis så kommer ihusbil.se, www.ihusbil.se och forum.ihusbil.se alla leda hit inom kort.

Vill bara lägga till att jag har o har haft..upplevt exakt samma problem som Raasken.... svårt att hitta hit om man i Google skriver ihusbil det ändras till husbil..! !

Synd att jag missade ovan nämnda trådar.... 50 inlägg lång? För mig stängdes den mitt i natten..... nåja lyckades ju trixa mig hit.... men jag vill nog lite varna för att..det var mer tur än skicklighet...... så det är förmodligen väldigt många " kvar" som inte har en aning om att det finns ett alternativ.

Läs Raaskens inlägg! Han har en viktig poäng...men jag tror inte det primärt är hopskrivning som ställer till det för Google... kan ev vara att Google lättare hittar rätt då fler gör samma sökning....finns bättre experter än jag på detta.

Ps... tack för gillande...Tommy D. Jag läste ovan nämnda tråd på natten... som bara försvann. Någon fortsättning kunde jag inte se.. men detta kan bero på att jag stod som ..intresserad.....så för mig framstod saker som märkliga. Jag prövade att ringa dig. Tommy... för någon dag sedan... men eftersom jag vet lite mera nu.. så är det samtalet inte lika viktigt längre... så om du har något missat samtal... så kan det va från mig.
Men lite klurigt att hitta hit.

Kollade iHusbil på facebook. Verkar vara registrerat som ett företag och inte som en grupp. Provade för skojs skull att registrera en grupp som ihusbil och det var inga problem. Jag rekommenderar att registrera en privat grupp med admin och moderatorer. Jag är själv admin i flera grupper och vet att det är enklare för framtida hantering

Vill bara lägga till att jag har o har haft..upplevt exakt samma problem som Raasken
Det är på gång. Inom kort har vi kopplat ihop de adresserna på ett bättre sätt.

Provade för skojs skull att registrera en grupp som ihusbil och det var inga problem.
Där ser man. Det finns en (ännu så länge dold) Facebookgrupp med namnet ”iHusbil”. Så om du kunde registrera ”ihusbil” så skiljer uppenbarligen FB på stor och lite bokstav i gruppnamn.

Det er 2 monster som kan lage problemer, stavekontroll spesiellt på telefon som "retter" uten å sii fra. Google og andre søkemotorer som "optimaliserer" og "normaliserer" skrivemåter i søk. Begge kan en komme rundt om en er sta nok.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen