• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Oljud i bakaxeln

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Jag råkade snubbla på en dåligt skriven annons på en större Hymer för någon månad sen och kunde naturligtvis inte hålla mig från att köpa den.
Det blev ut med annons på Hobbyn direkt och den såldes dagen efter.

Hymern är en 2010 byggd på Ivecochassi och har endast 4.000 mil på mätaren. Jag köpte den av ett dödsbo och den har haft en ägare sen ny. Påställd endast 1-2 månader varje sommar sen alltid förvarad inomhus.

Eftersom jag köpte den som den stod är det lite att fixa på den och naturligtvis svårt att få någon info från tidigare ägare. En sak jag märkte direkt var ett olidligt ljud från däcken. Jättefina däck med mönster som nya men 14 år gamla… Bytte till nya Continental och det blev som en ny bil.
Nu kom istället ljudet från bakaxeln fram.. Ett olidligt vinande runt 90 km/h och rejäla klonk från bakaxeln när man startar/backar
Jag har förstått att Ivecobakaxlarna är kända för att ha problem och då framför allt med ett vinande oljud i motorvägsfart

Är det någon som har erfarenhet av problemet och kommit tillrätta med det? Går det att få bort ljudet helt eller ingår det när man åker Iveco?

Jag har bytt olja i bakaxeln, den gamla oljan var fin utan fukt eller metallpartiklar. Pinjong och kronhjul ser fina ut och inga trasiga kuggar. Lagren verkar löpa lätt och fint.
Jag tycker det verkar vara väldigt mycket spel och klonk inne i differentialen så jag har köpt hem ett kit nya drev med shims lite på chans men vet först när jag tagit ut diffen om dom verkligen behövs.
Mätklocka beställd för att kunna mäta spelet/backlashen mellan kronhjul och pinjong. Det verkar inte vara något enormt spel där men mäta är att veta

Någon som har erfarenhet från dessa bakaxlar?
 
Jag råkade snubbla på en dåligt skriven annons på en större Hymer för någon månad sen och kunde naturligtvis inte hålla mig från att köpa den.
Det blev ut med annons på Hobbyn direkt och den såldes dagen efter.

Hymern är en 2010 byggd på Ivecochassi och har endast 4.000 mil på mätaren. Jag köpte den av ett dödsbo och den har haft en ägare sen ny. Påställd endast 1-2 månader varje sommar sen alltid förvarad inomhus.

Eftersom jag köpte den som den stod är det lite att fixa på den och naturligtvis svårt att få någon info från tidigare ägare. En sak jag märkte direkt var ett olidligt ljud från däcken. Jättefina däck med mönster som nya men 14 år gamla… Bytte till nya Continental och det blev som en ny bil.
Nu kom istället ljudet från bakaxeln fram.. Ett olidligt vinande runt 90 km/h och rejäla klonk från bakaxeln när man startar/backar
Jag har förstått att Ivecobakaxlarna är kända för att ha problem och då framför allt med ett vinande oljud i motorvägsfart

Är det någon som har erfarenhet av problemet och kommit tillrätta med det? Går det att få bort ljudet helt eller ingår det när man åker Iveco?

Jag har bytt olja i bakaxeln, den gamla oljan var fin utan fukt eller metallpartiklar. Pinjong och kronhjul ser fina ut och inga trasiga kuggar. Lagren verkar löpa lätt och fint.
Jag tycker det verkar vara väldigt mycket spel och klonk inne i differentialen så jag har köpt hem ett kit nya drev med shims lite på chans men vet först när jag tagit ut diffen om dom verkligen behövs.
Mätklocka beställd för att kunna mäta spelet/backlashen mellan kronhjul och pinjong. Det verkar inte vara något enormt spel där men mäta är att veta

Någon som har erfarenhet från dessa bakaxlar?
Har själv en lättare Iveco med annan bakaxel än de tyngre varianterna och där är det inte problem med ljudnivån från diffen. Svänghjulet av dubbelmassetyp kan dock ge klonk vid start/backning om man inte har lite gas och slirar mer på kopplingen.

Den erfarenhet jag har av liknande problem med ljudnivåer är från oljeskruvpumpar typ IMO och vinkelväxlar med snedskurna drev som består av vinklade metallytor i skruvform som jobbar mot varandra och är mycket snarlika vad som finns i en differential.
Redan vid vad man får se som litet slitage för normala maskinelement så har det stor inverkan på ljudnivån som genereras på den här typen.
För mig helt normala förslitningsnivåer för motordelar kan i skruvpumpar ge helt otroliga ljudnivåer. När man kollar hur delarna ser ut så kan man skönja en mattare yta som saknar glansighet. Enda sättet att avgöra är att mäta och se om man håller sig inom toleranserna.

För mig verkar det som att Iveco för de tyngre bakaxlarna har ett kvalitetsproblem, kanske med ythärdningen, som oljebyte varje år kanske kan vara en hjälp med.
Så jag hade bytt ut delarna i diffen och sett till att få en bra märkbild på kuggarna med rätt backlash mellan kuggarna.
 
Tack!
Jag tänker att jag börjar med att kontrollera backlashen först sen ut med själva diffen för att kontrollera och eventuellt byta planethjulen. Om det sen var för mycket backlash tänker jag mig att försöka med att sätta tillbaka diffen och samtidigt justera till rätt spel och sen testa.
Jag drar mig för att byta pinjong och kronhjul då injusteringen av djupet på en ny pinjong är det som är absolut svårast och bökigast. Dom kostar också en hel del... Justera backlashen är enklare.

Jag håller tummarna för ett stort backlashspel och helt slutkörda planethjul :)
 
Jeg ville begynt med å ta ett märkbild av pinjong og kronhjul. Hvis avtrykket viser att pinjongen ikke slutter før ytterkant av tannen på kronhjulet så har du sannsynligvis årsaken til den hvinende lyden der. Avtrykket skal se ut som en appelsinbåt.
Har du stor backlash så kan avtrykket flytte seg nærmere senter når du justerer det, og du vil da bli kvitt lyden.
 
Backlash uppmätt och det var precis på övre gränsen, 0,20mm. 0.15 - 0.20mm är ok enligt servicemanualen.
Jag hade hoppats på lite mer men å andra sidan talar det för att pinjong och kronhjul inte är nerslitna.
Jag tyckte ingreppet låg lite högt på kronhjulet så det blir ut med differentialen, kontroll/byte av planethjulen, nya lager till diffhuset sen återmontering. Jag hoppas det sitter tillräckligt med shims på plats för att jag skall kunna flytta om lite för att minska backlashen en aning.
Pinjongen och dess lager lämnar jag orörda för nu.

20240731_211909.jpg


Jag måste säga det är kul att skruva på en bil när delarna man tar bort nästan är i nyskick trots 14 år på nacken.

20240801_191846.jpg
 
Jag tog ut diffen idag vilket gick väldigt smärtfritt. Jag hade räknat med att den skulle sitta lite mer i press men den släppte ur bakaxeln direkt, kanske gick det t.o.m. lite för lätt.

Inget såg direkt konstigt ut med planethjulen. Lite spel var det givetvis men tyvärr lite svårt att mäta eventuellt slitage när inte drivaxlarna styr upp allt. Jag gjorde istället en enkel jämförelse på arbetsbänken.
Jag tog ur alla hjul/delar, avfettade och torkade rent allt och satte ihop det igen innan jag helt enkelt bara kände av spelet. Sen i med alla nya delar istället och känna igen för att jämföra. Visst blev det en ordentligt märkbar skillnad.
Det bådar gott men om det gör någon skillnad i praktiken återstår att se.

Yttre lagerbanorna till diffhusets lager tycker jag ser lite mysko ut. Dom är jämna och fina utan ett enda hack eller märke men slitmönstret verkar konstigt. Se bilderna.
Det är på båda lagren och det ser ut som att rullarna inte riktigt har gått på hela lagerbanorna?
Nån som vet?

20240802_153038.jpg20240802_153107.jpg20240802_153042.jpg
Kan det vara att förspänningen varit för dålig? Tänker att lagren inte pressats ihop tillräckligt så rullarna inte kommit fullt i press. Det kan i så fall även förklara varför Diffen ploppade ur relativt lätt ur bakaxeln?


Det är första gången jag river en bakaxel och diff så det här är ny mark för mig 😊
En jäkla tur det finns Google, forum och Youtube. Förr när man skruvade lärde man sig på att göra fel och ibland råka ta sönder grejerna: ”Ahaa, det är så den sitter ihop…”.
Nu när Kina är så nära kan man ju även köpa dom specialverktyg man behöver för rimliga pengar.
 
Jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert på bakaksler men jeg har byttet 15-20 innmater i jobbsammenheng, så jeg har gjort mine feil og erfaringer. (Det er sikker andre her som har mer erfaring enn meg).
Det som er viktig å tenke på er att metall utvider seg ved varme, backlash'en blir nesten helt borte når bakakselen blir skikkelig varm, diff.huset utvider seg når det blir varmt og da er spørsmålet om diff.klumpen utvider seg like mye som diff.huset.
Når du har skrudd av overfallene til lagrene så skal diff.klupen sitte så trangt att den må brekkes ut med verktøy (maskinspett), og bankes forsiktig (lett) inn med messingdor og kobberhammer.
Jeg tror (uten å vite) att diff.klupen din har sittet for løst og når delene har blitt varme og utvidet seg så har hele diff.klumpen vridd seg ved pådrag og motorbrems, da vil du få ett slitasjebilde hvor du ikke har fult anlegg i lageret.
Min erfaring var att der vi bare byttet diff.klump, lager og pinjon-lager, men brukte det gamle kronhjulet og pinjonen så kunne vi bare bruke de gamle shimsene og alt passet perfekt HVIS du bruker det samme fabrikatet på lagrene som de gamle du har demontert.
Jeg tror jeg ville forsøkt med litt mer shims på den motsatte siden av kronhjulet (passasjersiden) slik att diff.klupen sitter trangere og backlash'en blir mindre.
Hvis avtrykksbilde på kronhjulet viser att pinjonen ikke slipper før ytterkant av kronhjulstannen så er du nesten 100% garantert å få hvining/uling fra bakakselen.
Se etter brudd i diff.huset eller andre grunner til att klumpen satt så løst.
Bakaksler kan noen ganger være en egen liten vitenskap.
 
Tack Ivar

Du verkar ha koll
Kul även för mitt amatörego att du lite bekräftar det jag trodde 😊.

Min plan blir precis som du skriver:
Jag kommer att byta lagren även till pinjongen men inte röra shimsningen på den. Dumt att inte byta nu när allt är öppet. Hoppas det sitter SKF lager där för det är det jag har köpt hem. Diffhuset satt med SKF så med lite tur är det även det på pinjongen. Om inte annat lär det inte skilja enormt på måttet så det får gå. Jag har så jag kan kontrollmäta förspänningen så den inte hamnar helt off.

Det var lite snålt med shims till diffen så det måste jag beställa hem några. Jag skall räkna lite på vilka dimensioner jag behöver så jag kan flytta om positionen lite samtidigt som jag får in lite ”mer” för att öka pressen.

Diffen satt inte helt löst men krävde bara lite bändande med en kraftig mejsel för att släppa. På videos jag sett krävdes bräckjärn, precis som du säger. Allt ser bra ut i huset och lagren har suttit fast så det har nog bara varit dåligt shimsat på fabrik.
 
Det er 20-25 år siden jeg holdt på med dette, det var stort sett Chevrolet aksler vi byttet på (jobbet hos en Opel/Chevrolet forhandler).
Chevrolet brukte Timken lager og hvis vi satt inn et annet fabrikat så fikk vi problemer, da stemte ikke shimsingen lenger, og vi fikk ulyd.
Det kan muligens være ett lager som ikke har vært presset helt inn på diff.klumpen?
Skal du bytte pinjonlager bør du også helst bytte spennhylse og mutter. Du skal skru til pinjonmutteren så hardt att spennhylsen deformeres og krymper i lengderetning. Det står ett moment i servicemanualene på hvor tungt/tregt pinjonen skal rotere, dette skal måles før lagrene blir smurt med olje. For å få en forståelse av hvor hardt pinjonmutteren skal være strammet så kan du prøver å få pinjonen til å rotere så fort som mulig med hånden og da skal den gå en 1/2 omdr. etter att du slipper pinjonen. En annen måte å få en forståelse av hvor tregt pinjonen skal gå er å sette en 1/2"skralle med pipe på pinjonmutteren og når du sett skrallen vannrett så skal ikke tyngden fra skrallen få pinjonen til å rotere.
Skriver litt rundt dette for att du skal få en bedre forståelse av hva de viser på yt filmene.
 
Det verkar som att det skiljer en del mellan GM’s axlar och Iveco’s när det gäller pinjongen.

Här finns det ingen spännhylsa som skall deformeras. Det är shims både för att sätta rätt djup på pinjongen och sen andra shims för att få rätt förspänning på lagren.
Pinjongmuttern skall dras med 450Nm sen mäter man hur trögt pinjongen roterar. Blir det fel tröghet är det ”bara” att knacka ur pinjong och lager igen, stoppa i andra shims, montera ihop och mäta igen.…
För att kunna mäta trögheten köpte jag hem en liten söt momentnyckel av klassisk modell. 347:- på Amazon inkl frakt…
61nLj3Ru3bL._AC_SY879_.jpg


Motståndet skall vara 1,2 – 2,4 Nm när man roterar axeln med en hastighet av 50rpm när det är 25grader ute… :oops:
Några 25 grader och exakt hastighet är ju svårt att få till men man lär ju förhoppningsvis kunna se om man ligger hyfsat rätt.

Det här är det momentet jag helst ville undvika då det kan bli en jäkla massa jobb, speciellt om man inte har erfarenhet och vet hur stor skillnad det blir mellan olika shimsstorlekar. Risken finns ju också att man förstör dom nya lagren.
Jag kommer nu ändå att byta lagren och givetvis packboxen men inte röra shimsningen och sen hålla tummarna för att det sitter SKF där nu och att trögheten blir rätt…hail.gif
 
Jeg tror ikke det er så stor forskjell på Chevrolet og Iveco (har Iveco selv, 2008 NB Flair).
Små og halvstore aksler har spennhylse, de store (med tvilling som Winnebago, Triple E) har shimsing av pinjonen (hadde selv en Winnebago på den tiden jeg skrudde på disse bilene).
Den mest kjente akselen som er bygget på en litt annen måte er Ford 9", der har pinjon'en opplagring både i forkant og i bakkant av selve drevet.
 
Ja min erfarenhet är högst begränsad. På min är det helt riktigt tvillinghjul :) .

Nu har jag sprungit på lite hinder i mina planer. Efter att ha kollat av mina momentnycklar inser jag att 450Nm är MYCKET att dra åt med. Känns surt att behöva köpa ett verktyg för tusenlappar bara för att dra åt en mutter kanske en gång. Blir till att besöka någon verkstad för att försöka byta ett lån mot ett bidrag till kaffekassan.
Behöver även inhandla ett kraftigt plattjärn för att fixa en låsning av flänsen till kardan så det går att lossa muttern. Den ger sig nog inte utan strid.
Har sett att man använder domkraft för att släppa på den.
 
Nu har den saknade packboxen och shimsringarna kommit så dags att få ihop allt.

Jag lånade hem en riktigt manlig mutterdragare för att få loss muttern till kardanflänsen/pinjongen. Tog inte många sekunder så var muttern borta.
Den är mycket större än vad den ser ut på bilden...
20240806_205227.jpg
Nästan så man ville gå över till grannarna och fråga om dom ville ha något lossat någonstans evilgrin39.gif
Blev tyvärr tvungen att lämna tillbaka pjäsen, nu fnyser man bara när man ser den ynkliga lilla Ryobin.

Samtliga lager som satt i var från SKF och exakt lika som dom jag hade beställt hem så det talar för att jag inte bör få några problem med shimsningen av pinjongen.
Pinjong och diffhushalvorna fick spendera natten i frysen och inre lagerbanorna en stund i ugnen på 100gr innan monteringen. Sen var det bara att släppa ner lagren på axlarna. Inget pressande eller bankande behövdes.

20240809_091700.jpg


Ganska lätt också att driva ur pinjongens lagerbanor ur bakaxelhuset. En lätt upputsning av ytorna och shimsringarna sen knacka in dom nya på plats.
20240809_150851.jpg

Blir lite pyssel att få dit pinjongaxeln igen då packboxen är tvådelad med en ytterdel som knackas in i bakaxelhuset och en innerdel som skall pressas på pinjonaxeln. Lätt att den går sönder om man inte håller emot ordentligt.

För att kunna dra muttern med 450Nm sen har jag även lånat hem en rejäl momentnyckel.
20240809_164442.jpg

Blir nog bra det här när det är klart...
 
Fick ihop allt idag.
Det blev perfekt med förspänningen av pinjonglagren. Jag var ju lite orolig för att jag skulle behöva trassla med shimsningen för att få rätt motstånd men det blev bra med samma shims igen.
För att få lite tightare passning av diffen i bakaxeln och lite mindre backlash bytte jag ut ett av shimsen på vänstersidan från ett 1,05mm till ett 1,1mm. Inte mycket kan tyckas men det blev klart tightare när allt skulle på plats och backlashen gick ner till 0,17mm från 0,20mm.
I princip inget spel eller klonkandes i bakaxeln nu när man vrider på kardanen.

Resultatet?
Ja det blev stor skillnad på ljudnivå runt 80-90 Km/h om än inte så tyst som jag hade hoppats på. Det hörs fortfarande ett vinande ljud vid jämn hastighet och motorbroms. Nu behövde jag tala om för gumman när det började låta för att hon skulle höra det och det är ju ett gott tecken.

Även klonket vid start och backning minskade men är inte helt borta. Jag får sätta sonen bakom ratten medan jag ligger under bilen för att försöka se var det låter.
Det kan även vara att jag är lite för kräsen och behöver sänka kraven lite. Det är ju trots allt en lastbil..

En bidragande orsak kan även vara den totala avsaknaden av inredning längst bak vid sängarna/garaget. Det blir ju lite av en resonanslåda som förstärker allt ljud.

Så här ska det se ut:
1 Inne original.jpg


Så här det ut nu :cool: :
2 Inne nu.jpg
 
Om någon är nyfiken på kostnaden så gick allt på som följande:

Bytta delar
Lager Pinjongaxel -2st SKF VKT9013 700:- www.spareto.com
Lager diffhus -2st SKF VKHB2234 500:- www.spareto.com
Packbox Pinjongaxel -7185870 290:- www.ivemax.com
Sats med alla drev i diffen -7175260 2.275:- www.ivemax.com
Kit om 5 olika shims till diffhuset -42471129 550:- www.ivemax.com

Lån av mutterdragare och Momentnyckel 500:- (fikabröd till 10+ gubbar)

Total kostnad: 4.815:-
Inte farligt. Då var det också osäkert om bytet av diffens alla drev för 2.275:- verkligen var nödvändigt.
Gissar att en verkstad tar minst det femdubbla.

Köpta verktyg - Amazon
Indikatorklocka på magnetfot 750:-
Mätklocka.jpg
Lageravdragare 450:-
Avdragare.jpg

”Analog” momentnyckel 350:-
Momentnyckel.jpg
 
Jag har försökt att följa den här tråden då jag har något liknande fel på min vanliga personbil, men måste erkänna att jag inte har kunskaperna och erfarenheterna att ens klara detta. Dock är jag djupt imponerad av de kunskaper som TS och många andra här på forumet besitter när det gäller det fordonsmekaniska. Det skulle vara fantastiskt att på egen hand kunna göra dessa reparationer. För min del slutar det nog på skroten för nämnda bil.
 
Imponerande jobb du gjort grattis! Man kan tycka att den borde blivit tyst men det är kanske en dålig konstruktion. Har du funderat på att testa med någon oljetillsats, jag vet flera som använt denna i bakaxlar med bra resultat.

Rislone axle & differential gear repar.

Hälsningar
Peter
Tack!
Ja det verkar vara vanligt med oljud i dessa axlar och tydligen något man lever med. Har läst om dom som renoverat och fixat bara för att några hundra mil senare få tillbaka mycket av ljudet. Absolut en dålig konstruktion. I alla fall ur ett komfortperspektiv.
Jag skall absolut testa med en oljetillsats för att se om det blir någon skillnad.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen