• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Oljenivå motor

-geva-

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Ingelstad
Bilfabrikat
Fiat
Motortyp
Multijet 130
Hade min på service nyligen, bla byte av olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)
Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?
 
Hade min på service nyligen, bla byte av olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)
Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?
Om det är en 2.3L FIAT så är 6.5liter för mycket, jag har en 2017 2.3L den skall fyllas med 5.9l enligt manualen ,jag brukar fylla ca 5.5L och ligger då på ca 80% på stickan eller 4 av 5 staplar på instrumentet i bilen.
Du skall aldrig fylla över max!
 
Om det är en 2.3L FIAT så är 6.5liter för mycket, jag har en 2017 2.3L den skall fyllas med 5.9l enligt manualen ,jag brukar fylla ca 5.5L och ligger då på ca 80% på stickan eller 4 av 5 staplar på instrumentet i bilen.
Du skall aldrig fylla över max!
Tack för ditt svar Olof.

I min manual (2011) står det visserligen 6,5 l, men ändå blev det för mycket enligt stickan.
Jag ska åka tillbaka i verkstan som bytte oljan och be de tömma ut några dl.

Undrar hur många som åker omkring ovetande med alldeles för mycket olja efter verkstadsbesöken?
Om ni som läser det här och kollar, återkom gärna här i tråden vad er sticka visar :)

1650619675821.png
 
Hade min på service nyligen, bla byte av olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)
Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?
Var det en Fiat Professional verkstad som fyllde 6.5 ska det vara 6.5 liter.
Varför inte ha för mycket olja..skadar inte den sjunker efter tid till normal om det är någon deciliter det gäller.
 
Var det en Fiat Professional verkstad som fyllde 6.5 ska det vara 6.5 liter.
Varför inte ha för mycket olja..skadar inte den sjunker efter tid till normal om det är någon deciliter det gäller.
Ja, det är en Fiat Prof. verkstad som fyllde på, men är det alltid en garanti för att allt görs rätt? :unsure:
Och enligt manualen ska man INTE ha för mycket olja i.
6D2A4B9C-2C5A-4170-9D24-1F30586EAABD.jpeg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen