• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Oljenivå motor

-geva-

Aktiv medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat
Motortyp
Multijet 130
Hade min på service nyligen, bla byte av olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)
Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?

Hade min på service nyligen, bla byte av olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)
Om det är en 2.3L FIAT så är 6.5liter för mycket, jag har en 2017 2.3L den skall fyllas med 5.9l enligt manualen ,jag brukar fylla ca 5.5L och ligger då på ca 80% på stickan eller 4 av 5 staplar på instrumentet i bilen.
Du skall aldrig fylla över max!

Om det är en 2.3L FIAT så är 6.5liter för mycket, jag har en 2017 2.3L den skall fyllas med 5.9l enligt manualen ,jag brukar fylla ca 5.5L och ligger då på ca 80% på stickan eller 4 av 5 staplar på instrumentet i bilen.
Du skall aldrig fylla över max!
Tack för ditt svar Olof.

I min manual (2011) står det visserligen 6,5 l, men ändå blev det för mycket enligt stickan.
Jag ska åka tillbaka i verkstan som bytte oljan och be de tömma ut några dl.

Undrar hur många som åker omkring ovetande med alldeles för mycket olja efter verkstadsbesöken?
Om ni som läser det här och kollar, återkom gärna här i tråden vad er sticka visar :)

1650619675821.png

Var det en Fiat Professional verkstad som fyllde 6.5 ska det vara 6.5 liter.
Varför inte ha för mycket olja..skadar inte den sjunker efter tid till normal om det är någon deciliter det gäller.

Var det en Fiat Professional verkstad som fyllde 6.5 ska det vara 6.5 liter.
Varför inte ha för mycket olja..skadar inte den sjunker efter tid till normal om det är någon deciliter det gäller.
Ja, det är en Fiat Prof. verkstad som fyllde på, men är det alltid en garanti för att allt görs rätt? :unsure:
Och enligt manualen ska man INTE ha för mycket olja i.
6D2A4B9C-2C5A-4170-9D24-1F30586EAABD.jpeg

Uppdaterar tråden lite...
Någon mer (ny) här på forumet som har erfarenhet kring oljemängden/nivån på stickan?
Det verkar som att Fiat har ändrat rekommendationen från 5,3 till 6,5 liter, men det är inget jag kunnat läsa mig till på svart & vitt.
Om de verkligen menar att 6,5 är rätt, borde oljestickan bytas ut kan jag tycka.

I manualen för min X290 2018 står det 5,7 liter exkl oljefiltret och 6,3 liter inklusive filtret för 2,3-motorerna. Vid förra verstadsservicen blev det påfyllt 6,4 enligt fakturan. Nivån på stickan är där den borde vara, mellan max och min.

I manualen för min X290 2018 står det 5,7 liter exkl oljefiltret och 6,3 liter inklusive filtret för 2,3-motorerna. Vid förra verstadsservicen blev det påfyllt 6,4 enligt fakturan. Nivån på stickan är där den borde vara, mellan max och min.
Hmm, för mig var det 1 cm över max på stickan, när de fyllde på 6,4 (enligt fakturan)
Min är visserligen en 2011, men det borde inte spela någon roll.
Har Fiat ändrat oljestickans märkning kanske på senare årsmodeller kanske?

När jag frågat verkstad jag litar på så får jag till svar, aldrig över MAX sträcket.
Efter 30 år som truckförare i Gävle Hamn och truckar från 1.5 ton till 48.0 ton och en truckverkstad som alltid sagt, lite överskott
har ingen betydelse, men inga mängder, då frågar man sig 10% lär nog vara oskadligt..Däremot att ha 10% för lite kan nog vara större risk..liten risk men ändå.
En Förare körde en Stacker (En truck som staplar Containers om 30 ton 7 enheter högt) ett helt skift trots det var bara 50% olja i motorn enligt den elektroniska displayen.. hände inget utom Han fick en utskällning...

Uppdaterar tråden lite...
Någon mer (ny) här på forumet som har erfarenhet kring oljemängden/nivån på stickan?
Det verkar som att Fiat har ändrat rekommendationen från 5,3 till 6,5 liter, men det är inget jag kunnat läsa mig till på svart & vitt.
Om de verkligen menar att 6,5 är rätt, borde oljestickan bytas ut kan jag tycka.
Räknade Du med oljefiltret Då..

Har en mb 616cdi som rymmer 9 liter
Oljan ska kollas när motor är varm
Får ej gå över övre märke på stickan
Enligt Hedins
Jag har också en gammal 616cdi, vid första service i min ägo (hos Bosch El&Diesel) så slog de i 11liter, men då varnade den när jag åkte hem, vill minnas att det stod "+1L oil", sög ur 1liter sen slutade den larma på hög nivå, nivån var strax över max.

Senast ändrad:
Har en mb 616cdi som rymmer 9 liter
Oljan ska kollas när motor är varm
Får ej gå över övre märke på stickan
Enligt Hedins
När motorn är varm..? har MB kommit på något Nytt..? PÅ MB dieslar var det förr väldigt noga att oljan skulle hunnit rinna ner i sumpen innan man kollade, vilket innebar att olja kollade när innan man startade upp på morgonen för då var oljan i sumpen.

När motorn är varm..? har MB kommit på något Nytt..? PÅ MB dieslar var det förr väldigt noga att oljan skulle hunnit rinna ner i sumpen innan man kollade, vilket innebar att olja kollade när innan man startade upp på morgonen för då var oljan i sumpen.
Jag vet inte om 616cdi är extra känslig
Men min motor rymmer 9 liter och oljan expanderar mycket?
Så jag fick rådet att kontrollera nivån när motor är varm och inte fylla över max märke på hedin verksta i uddevalla
Oljan rinner ner snabbt när den är varm

Vår 2018 Ducato 2,3/150 var på service för någon vecka sedan och fylldes enligt verkstaden med 6,4 l, och oljefiltret byttes. Efter servicen körde jag till vinterförvaret och där har den sedan dess stått parkerad på ett horisontellt golv. När jag kollade oljestickan idag var nivån exakt vid max-markeringen.

Oljestickan: mätt från underkanten av handtaget, dvs anslaget mot röret den sitter i, är det c:a 693 mm till Max och 721 mm till Min

1728492470452.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen