• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ok, det känns tungt vid pumpen, men

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
….. det finns de som har det ännu tyngre.
B02E2C89-FDB2-49DF-B51A-6CF286BDC567.jpeg
En stilla vandring utefter ån med hundarna, kikar på motorbåtarna med storlek över 30 fot, tar en bild med mobilen. Samtidigt som jag känner en form av glädje inombords, när vi sakta vandrar tillbaka till husbilen.

Är det illvilja, skadeglädje eller är det mina ekonomiska kalkyler som räknar där bak i huvé som gör mig glad?

Tänker såhär, det behöver inte vara så stor båt och hög fart för att det skall rinna igenom 50 liter diesel på en timma. 50 liter diesel och om båten gått i 20 knop, har den tillryggalagt 20 distansminuter d.v.s. ca 37 km, under den timmen.

Vår husbil drar bara ungefär 9 liter diesel i timmen, inte bara det den har under den timmen förflyttat sig ca 90 km!

Konklusion, att ha husbilsresandet som fritidsintresse är både billigt och förhållandevis hållbart och miljövänligt, eller…. :unsure:
…. är det rent av bara ”positive thinking”, självbedrägeri, vår egen psykiska försvarsmekanism som både förnekar och misstolkar verkligheten? Ja säg det. ;)

Tommy

Senast ändrad:
Fyllde upp tanken macken o råkade klaga lite i kassan över priset. Mack killen tittade mig och sedan på vår Dethleff XLI
Sedan sa han Kör man runt med tre rum o kök så kostar det ……
Där fick jag 😆😆

Jag var på Elmia mässan något år före panddmin. Där var det ett företag ifrån Tenhult dom visade stora HB byggda på lastbilschassin från stora MB och Volvo.

Dessa brukar dra mellan 3 och 4 liter per mil och kostade då drygt 6 mille.

Ville köpa en men hade inte likvida medel i tillräcklig mängd. Är idag glad att det endast blev en titt.

Står på en ställplats och brevid är det en halvstor grusparkering, där övernatta en stooor Morelo på 12 ton.

Såg när han gav sig av men körde bara 50 meter, vet inte om det var dagens etapp! 🚌

Nån gång måste man dra åt svångremmen! :(

Idag är det lördag. V75-lördag! Har läst på och tror mig ha funnit receptet på att kunna spela in 1000 mils körning. Det e ju inte så tosigt... 🤠😎🤠
Någonstans gick det fel. Tre rätt av sju (som ju gav minst 1000 mil till sin iHB-ägare). Lite snopet. Lite som att bli lurad av någon som ringer och vill att man ska logga in med bank-id för att plundra en. Hade ju tänkt ut V75:an så väl... Bättre tänk kommande lördag. Då j-vl-r!!! Det lovar jag mig.

Tommy har skrivit om de som valde båtlivet som fritidsintresse och som nu har det extra tungt pga bränslepriser. Det finns en annan sida av den här situationen, många kommer kanske att byta till segelbåtar och då blir det lite mera hälsosam för många; mera motion för seglare och lite tystare i omgivning...:cool:⛵

Jag har alltid tankat för en femhundring.....
Då måste du vara skapligt ung.
Min första bil tankade jag oftast för en tia eller två, sen kom tjugan, sen blev det hundringen, efter det blev det plastkort, då blev det full tank eller kreditstopp.
Tankade på Såifa häromdagen fick 14L, sen stoppade pumpen, det går utför för mej tycks det 😅

Då måste du vara skapligt ung.
Min första bil tankade jag oftast för en tia eller två, sen kom tjugan, sen blev det hundringen, efter det blev det plastkort, då blev det full tank eller kreditstopp.
Tankade på Såifa häromdagen fick 14L, sen stoppade pumpen, det går utför för mej tycks det 😅
Nu blir det oftare kreditstopp än full tank… :)
Men va bekvämt de va när sedelautomaterna kom…

MEd tanke på vad som skrivs i pressen de sista dagarna kanske man skall vara glad över att man har en diesel istället för en elbil :)

MEd tanke på vad som skrivs i pressen de sista dagarna kanske man skall vara glad över att man har en diesel istället för en elbil :)

Då får man hoppas att de inte stänger av elen till dieselpumpen 😅

Det finns annars "Tesla-dieslar" ifall ångesten blir för stor.

aBgXwOD_460s.jpg

Idag passerade vi Ingomacken i Strömsund, som visade upp dieselpriset 23.52 kr. Min spontana kommentar, — jäkla va’ billigt, samtidigt som jag rattade tvärt höger 90 grader in på macken och tankade fullt.

Man vänjer sig fort även med priser över 20 kr…

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen