• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Tryckpump Ojämnt varmvatten

MatsErik

Medlem
Medlem
Ort
Karlskoga
Vi har problem med att få lagom varm temperatur på vattnet. Antingen så kommer det bara varmvatten eller så kommer det enbart kallvatten o det är likadant i alla kranar. Någon som har förslag på vad det kan vara? /Mats
 
Hej


Hej. De har inte med varken panna eller systemet att göra har du en dränk pump så startar pumpen när du öppnar kranen så då märker man inte om det finns en luftkudde i pannan. De är bara när man har ett tryck satt system som de blir så att pumpen startar i tid och otid när luftkudden är för liten.
Mvh Umebo
Men jag tänkte närmast på att det bara kommer antingen varm eller kallvatten som TS hade problem med.

Själv har jag både tryckstyrt och brytarstyrt i blandarna i min husbil, har även expansionskärl bakom diskmaskinen då den kräver tryckvatten, så jag känner till egenskaperna i de olika systemen.
 
Men jag tänkte närmast på att det bara kommer antingen varm eller kallvatten som TS hade problem med.

Själv har jag både tryckstyrt och brytarstyrt i blandarna i min husbil, har även expansionskärl bakom diskmaskinen då den kräver tryckvatten, så jag känner till egenskaperna i de olika systemen.
Hej. Då kan det vara så att brytarna stänger pumpen och startar den och de finns kanske en brytare till diskmaskinen oxå någonstans annars borde du ha märkt av det.
Mvh Umebo
 
Hej. Då kan det vara så att brytarna stänger pumpen och startar den och de finns kanske en brytare till diskmaskinen oxå någonstans annars borde du ha märkt av det.
Mvh Umebo

Men jag undrade bara hur MatsErik problem uppstår?
Men jag tolkar då att orsaken är saknad av luftficka i beredaren skapar ett tryckfall på varmvatten som då blir svårt/omöjligt att mixa i blandaren (?)


Jag har inget problem med mitt system.
Jag har en brytare som jag kan växla med mellan tryckstyrt och brytarstyrt.
Men mitt system var bara en parantes att man kan ha ett trycksystem även med en dränkpump :)
 
Jag funderar på om även blandaren i duschen kan påverka VV och KV.
Troligtvis finns det backventiler i blandaren. Det händer Ibland att de inte håller tätt.
Det blir som en bypass i blandaren. Oftast är det KV som som går till VV.
Det vanligaste är VV blir kallt och att VV temperaturen pendlar.
Det brukar vara en aningen högre tryck på KV än VV pga tryckfallet över VVX.
Därför flödar KV över till VV i blandaren och varmvattnet pendlar eller försvinner helt.
Beskrivningen gäller egentligen VV i en fjärrvärmecentral.
Jag har varit med om ovanstående fel många gånger när jag jobbade.

Samma sak skulle kanske kunna hända i en husbil.
Stumt i varmvattenberedaren och dålig blandare i duschen kan säkert spöka till det.
Sen om pumpen är för stor som de ofta är förstärks nog avsaknaden av luftkudde.
Då blir tryckstötarna ännu kraftigare. Det skadar nog inte att montera ett tryckhållningskärl för att ta hand om tryckstötarna från pumpen.

Spånat lite bara
 
Jag funderar på om även blandaren i duschen kan påverka VV och KV.
Troligtvis finns det backventiler i blandaren. Det händer Ibland att de inte håller tätt.
Det blir som en bypass i blandaren. Oftast är det KV som som går till VV.
Det vanligaste är VV blir kallt och att VV temperaturen pendlar.
Det brukar vara en aningen högre tryck på KV än VV pga tryckfallet över VVX.
Därför flödar KV över till VV i blandaren och varmvattnet pendlar eller försvinner helt.
Beskrivningen gäller egentligen VV i en fjärrvärmecentral.
Jag har varit med om ovanstående fel många gånger när jag jobbade.

Samma sak skulle kanske kunna hända i en husbil.
Stumt i varmvattenberedaren och dålig blandare i duschen kan säkert spöka till det.
Sen om pumpen är för stor som de ofta är förstärks nog avsaknaden av luftkudde.
Då blir tryckstötarna ännu kraftigare. Det skadar nog inte att montera ett tryckhållningskärl för att ta hand om tryckstötarna från pumpen.

Spånat lite bara

I mitt system har jag lokaliserat 3st backventiler, jag har därför även 4st dräneringsventiler inklusive frostventilen, har bytt ut en defekt backventil genom åren, den orsakade ett returflöde tillbaka till tanken via dränersystemet, konsekvensen blev dåligt tryck/flöde på alla tappställen.
 
Men jag undrade bara hur MatsErik problem uppstår?
Men jag tolkar då att orsaken är saknad av luftficka i beredaren skapar ett tryckfall på varmvatten som då blir svårt/omöjligt att mixa i blandaren (?)


Jag har inget problem med mitt system.
Jag har en brytare som jag kan växla med mellan tryckstyrt och brytarstyrt.
Men mitt system var bara en parantes att man kan ha ett trycksystem även med en dränkpump :)
Hej. Ja det kan man men då blir inte trycket lika och styrs inte på samma sätt som med en tryck vattenpump.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen