• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Tryckpump Ojämnt varmvatten

MatsErik

Medlem
Medlem
Ort
Karlskoga
Vi har problem med att få lagom varm temperatur på vattnet. Antingen så kommer det bara varmvatten eller så kommer det enbart kallvatten o det är likadant i alla kranar. Någon som har förslag på vad det kan vara? /Mats
 
Vi har problem med att få lagom varm temperatur på vattnet. Antingen så kommer det bara varmvatten eller så kommer det enbart kallvatten o det är likadant i alla kranar. Någon som har förslag på vad det kan vara? /Mats
Hej. De kan bro på att du inte har någon luft i varmvattenberedaren om du tar och luftar den så får du ett jämnare tryck i hela vatten systemet.
Mvh Umebo
 
Det är lätt att veta om ”luftkudden” finns eller ej. När du stänger vattenkranen då ska pumpen fortfarande gå en stund till, tills luften i ”luftkudden” är tillräckligt pressad. Stannar pumpen samtidigt som du stänger kranen, då finns ingen ”luftkudde” och då kan det vara dags att tömma systemet (bl.a. varmvattenberedaren).
 
Det är lätt att veta om ”luftkudden” finns eller ej. När du stänger vattenkranen då ska pumpen fortfarande gå en stund till, tills luften i ”luftkudden” är tillräckligt pressad. Stannar pumpen samtidigt som du stänger kranen, då finns ingen ”luftkudde” och då kan det vara dags att tömma systemet (bl.a. varmvattenberedaren).
Detta under förutsättning att man har tryckvatten, annars stannar pumpen när man stänger kranen.
 
Det är lätt att veta om ”luftkudden” finns eller ej. När du stänger vattenkranen då ska pumpen fortfarande gå en stund till, tills luften i ”luftkudden” är tillräckligt pressad. Stannar pumpen samtidigt som du stänger kranen, då finns ingen ”luftkudde” och då kan det vara dags att tömma systemet (bl.a. varmvattenberedaren).
Tack för svar! Jag har fått hjälp så nu fungerar det som det ska. /Mats
 
Det är lätt att veta om ”luftkudden” finns eller ej. När du stänger vattenkranen då ska pumpen fortfarande gå en stund till, tills luften i ”luftkudden” är tillräckligt pressad. Stannar pumpen samtidigt som du stänger kranen, då finns ingen ”luftkudde” och då kan det vara dags att tömma systemet (bl.a. varmvattenberedaren).
Hej. Man ska inte vänta så länge utan bättre att lyssna om pumpen startar nästa med en gång när man öppnar kranen då är det dags att lufta varmvattenberedaren för luften minskar vart efter i beredaren Så ska man ha ett behagligt vatten flöde sätter dit ett expansionskärlet som håller en konstant luftkudde då behöver man inte lufta så ofta Kanske en gång på 2 månader. Jag har gjort det för att slippa lufta ofta.
Mvh Umebo
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig råkat ut för problemet att det bara kommer varm- eller kallvatten.
Beror det på typ av panna, pumpsystem, eller båda?
Jag kan heller inte tömma bara pannan för att släppa in luft, jag brukar istället spola för att få bort all luft i systemet.
 
Hej
Jag har aldrig råkat ut för problemet att det bara kommer varm- eller kallvatten.
Beror det på typ av panna, pumpsystem, eller båda?
Jag kan heller inte tömma bara pannan för att släppa in luft, jag brukar istället spola för att få bort all luft i systemet.
Har inte det utan bara bild hur det blev. Pumpen satt i bilen bara att kapa och koppla in expansionstanken i mellan
Jag har aldrig råkat ut för problemet att det bara kommer varm- eller kallvatten.
Beror det på typ av panna, pumpsystem, eller båda?
Jag kan heller inte tömma bara pannan för att släppa in luft, jag brukar istället spola för att få bort all luft i systemet.
Jag har aldrig råkat ut för problemet att det bara kommer varm- eller kallvatten.
Beror det på typ av panna, pumpsystem, eller båda?
Jag kan heller inte tömma bara pannan för att släppa in luft, jag brukar istället spola för att få bort all luft i systemet.
Hej. De har inte med varken panna eller systemet att göra har du en dränk pump så startar pumpen när du öppnar kranen så då märker man inte om det finns en luftkudde i pannan. De är bara när man har ett tryck satt system som de blir så att pumpen startar i tid och otid när luftkudden är för liten.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen