• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Offentliga sidor på Facebook?

Logga in för att dölja denna ruta:

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Jag har inte konto på Facebook. Jag tänker inte heller öppna konto där. Jag inser att jag då inte kan läsa allt som publiceras i t ex privata grupper.

Men finns det något sätt för mig att se "öppna" sidor? T ex vill jag ibland läsa på iHusbils FB-sida. Jag får upp sidan med en ruta om att logga in. Den går att klicka bort men dyker upp igen efter att jag scrollat ner lite. Därefter går den inte att ta bort utan sidan måste uppdateras och då kommer jag till början igen med samma problem.

Ligger problemet endast hos mig som läsare eller är det något som administratörer av iHusbils FB-sida kan ställa in så att allt blir läsbart även om man inte är inloggad?

Jag vet att jag för något år sedan kunde läsa offentliga sidor. Tänk er t ex en lunchrestaurang som publicerar veckans meny på FB. Sådana offentliga sidor kunde jag tidigare komma åt men inte nu längre.

Någon som har en lösning?

Det var en tid da en kunne lese åpne grupper uten konto, men for flere år siden endret FB på tilgangsreglene slik at alle i praksis må være registrerte. Dette gir og mulighet for å skrive på sider og grupper uten beskyttelse, noe som førte til en uholdbar situasjon med mer spam enn saklige innlegg. Løsningen er å kreve medlemskap i gruppen for å kunne skrive, men FB maser nå om pålogging - mye for å kunne styre reklamen.

Er ingen stor tilhenger av FB, selv om jeg er admin på flere sider og grupper. Innslipp på grupper er ofte problematisk så en slipper falske konti som kun er laget for å dele spam. Slike konti må en sperre og fjerne fra gruppen.

Jag har efter mycken vånda motvilligt gått med i FB för att kunna ta del av vissa grupper, som jag faktiskt är intresserad av att följa.
Egentligen inget konstigt med det, för jag väljer ju helt själv, om jag vill vara aktiv eller enbart vara inne på FB som en passiv läsare.
Går ibland veckotals mellan tillfällena, men då kan man iallafall ta del av det som händer eller iallafall har hänt i min lilla omvärld.
Min hustru däremot, kan inte leva utan FB och hon är därmed alltid uppdaterad och kan informera mig. ☺️

Alla svar ovan har sagt att det inte finns "öppna sidor" på FB, dvs att jag inte kan läsa om jag inte är medlem på FB. Men det stämmer inte helt. Nedanstående sida som jag har i en flik på min laptop kan jag skrolla hur mycket jag vill i. Ingen ruta om inloggning etc dyker upp och stoppar mig. Men bara så länge jag kör i den fliken. Om jag kopierar länken och startar i en ny flik så blir det stopp. Likaså om jag följer länken i detta inlägg. Jag vet inte om/vad jag gjort med i fliken som jag kan läsa. Någon som har en idé?
https://www.facebook.com/groups/699211367940113/

Alla svar ovan har sagt att det inte finns "öppna sidor" på FB, dvs att jag inte kan läsa om jag inte är medlem på FB. Men det stämmer inte helt. Nedanstående sida som jag har i en flik på min laptop kan jag skrolla hur mycket jag vill i. Ingen ruta om inloggning etc dyker upp och stoppar mig. Men bara så länge jag kör i den fliken. Om jag kopierar länken och startar i en ny flik så blir det stopp. Likaså om jag följer länken i detta inlägg. Jag vet inte om/vad jag gjort med i fliken som jag kan läsa. Någon som har en idé?
https://www.facebook.com/groups/699211367940113/
Du har rätt provade Edge som jag inte använder och där gick den sidan att se
EDIT: gick bara en stund sedan måste jag logga in

1775296284377.png

Jag kör Chrome. Normalt har jag alltid en lång ruta med uppmaning om inloggning nertill, den som syns på din skärmdump. Dessutom en stor ruta som täcker nästa allt. Men den stora rutan kan jag trycka bort med sedvanligt "X". Därefter kan jag scrolla några sidor innan den stora rutan dyker upp igen och jag tvingas börja om. Så blir det både i Chrome och Edge även med den sidan. Men inte i Chrome i den flik jag har sparad, dvs öppen och inte vågar stänga.

Man kan ju, som Tordan skriver, skapa ett konto och låsa ner det maximalt - och lämna minimalt med privat info.
Då kan du läsa de grupper du vill följa, inklusive privata grupper utan att behöva lämna ut något privat.

Det blir liksom en gyllene medelväg. Du behåller integriteten men kan ändå se de få grupper du själv vill ta del av.
Använder du dessutom en annan epostadress än din ordinarie, så sker ingen länkning mellan kontot och din adressbok (det sker inte utan att de frågar först - men man slipper vara vaksam).

"Ja man kan ju göra så. Men det är inte rätt." Citat från Yrrol.

Av olika skäl vill jag undvika att registrera mig på FB. Och tydligen kan jag se vissa sidor utan registrering. Varför just den som jag nu kan titta på?

Så kan det vara. Facebook gör som FB gör, svårt att hålla koll på dem, det som funkar idag kan vara ändrat i morgon - och tvärtom.

Jag vet dem som har flera olika FB-konton, under olika pseudonymer. Andra vägrar att ha ett enda.
Vilket som är rätt eller fel är deras egna beslut. Det finns många bra skäl för båda angreppsätten.

Jo visst. Men i detta fall fungerar en öppen flik i chrom och öppnar jag en annan flik och kopierar in länken så funkar det inte. Det verkar alltså inte som om FB har ändrat något däremellan utan det är något i den öppna fliken som gör att det funkar. Vad?

Jag är lika nyfiken på svaret som dig och jag har försökt forska lite.
Dock tror jag inte jag vet mer nu än vad jag gjorde innan jag började söka information om det.

Jag ställde frågan till Gemini AI och fick ett svar, kanske ligger det nåt i detta med walled garden.

Din fråga:
Vad är det som gör skillnaden? Två offentliga grupper på Facebook: den första kan nås helt utan Facebook-konto, medan den andra kan nås utan konto men du ser bara ett par inlägg innan ett meddelande dyker upp om att du måste logga in. Varför är det så?

Svar:
Det här är ett klassiskt exempel på en så kallad "walled garden"-strategi (en inhägnad trädgård). Även om det känns inkonsekvent, beror skillnaden oftast inte på en specifik knapp som gruppens administratör har tryckt på. Istället är det Facebook (Meta) som drar i trådarna i bakgrunden.
Här är förklaringen till varför en grupp låter dig surfa fritt medan den andra sätter dig i "digitalt fängelse" efter två skrollningar.

1. "Nudge"-algoritmen (Dynamisk friktion)

Facebook använder prediktiv modellering för att avgöra när de ska visa en inloggningsvägg. Om deras algoritm bedömer att innehållet i Grupp A är väldigt delbart eller fungerar bra som "lockbete" för att locka in nya människor på sajten, kan de hålla den öppen.
Om Grupp B innehåller material som folk vanligtvis är mer desperata att se (som lokala nyheter eller nischade köp- och säljannonser), ökar algoritmen "friktionen" genom att trigga inloggningsrutan tidigare. De slår helt enkelt vad om att du till slut kommer att ge vika och skapa ett konto för att se resten.

2. A/B-testning

Meta är kända för sin ständiga A/B-testning. Vid varje givet tillfälle utsätts olika användare (eller olika grupper) för olika regler.
  • Grupp A kan vara en del av en "kontrollgrupp" där Meta testar hur länge en icke-användare stannar på sajten utan en vägg.
  • Grupp B kan vara en del av en "testgrupp" där de mäter konverteringsgraden för uppmaningen "Logga in för att fortsätta".

3. Hur du hittade gruppen (Trafikkälla)

"Grinden" beror ofta på hur du kom till sidan:
  • Sökmotorer: Om du klickade på en länk från Google tillåter Facebook ofta mer gratis skrollning. De vill behålla sin rankning i sökresultaten, och Google straffar webbplatser som gömmer innehåll bakom omedelbara väggar.
  • Direktlänk: Om du klistrade in URL:en direkt eller klickade på den från en annan webbplats, antar Facebook att du redan är intresserad och visar inloggningsväggen mycket snabbare.

4. Innehållets känslighet

Även om en grupp är "Offentlig", skannas innehållet av Facebooks AI. Om en grupp ofta diskuterar känsliga ämnen (politik, hälsa eller kontroversiella sociala frågor), kan plattformen begränsa "anonymt" tittande av säkerhetsskäl. Genom att tvinga fram en inloggning säkerställer de att det finns ett konto – och en IP-adress – kopplat till aktiviteten.

Sammanfattning av skillnaderna

FunktionDen "öppna" gruppenDen "låsta" gruppen
Metas målVarumärkeskännedom & SEOAnvändarförvärv (Nya konton)
TrafikkällaTroligen via Google/SökTroligen direktlänk eller extern länk
Typ av innehållAllmänintresse/ViraltSpecifikt intresse/Nischat/Känsligt
Plattformens beteendeLåg friktionHög friktion ("Väggen")

Tips för att gå runt det

Om du fastnat i en låst grupp kan du ibland kringgå väggen tillfälligt genom att:
  1. Öppna länken i ett inkognitofönster (privat läge).
  2. Byta till mobilversionen av webbplatsen (ersätt www. med m. i webbläsarens adressfält).
  3. Använda en VPN för att byta IP-adress, vilket nollställer den "skroll-räknare" som Meta har placerat på din anslutning.

Senast ändrad:

3. Hur du hittade gruppen (Trafikkälla)

"Grinden" beror ofta på hur du kom till sidan:
  • Sökmotorer: Om du klickade på en länk från Google tillåter Facebook ofta mer gratis skrollning. De vill behålla sin rankning i sökresultaten, och Google straffar webbplatser som gömmer innehåll bakom omedelbara väggar.
  • Direktlänk: Om du klistrade in URL:en direkt eller klickade på den från en annan webbplats, antar Facebook att du redan är intresserad och visar inloggningsväggen mycket snabbare.
Jag kan tänka mig att detta kan vara anledningen. Jag har ju öppnat den första sidan genom att googla på "Trehörnings masugn Mariedamm" och sen valt FB-sidan bland svaren. Men om jag sen klistrar in länken i en ny flik funkar det inte.
Det konstiga är att FB inte stoppar mig utan jag kan scrolla hur långt jag vill och hur många gånger som helst.
Gör jag om google-sökningen funkar det inte heller.
Nåväl, det verkar som att det inte går att komma undan utan att registrera ett konto. Och det gör jag inte. Så jag får klara mig utan.
Tack för intresset från er alla. Finns det fler idéer och synpunkter så fortsätt gärna.

I metadata fra et søk som ikke er synlig i lenken fortelles det hvor kallet kommer fra. Så FB vet at dette vinduet kommer fra et søk hos Google og benytter dette til å vente lenge før de spør om pålogging.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen