• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt rekordår för camping-Sverige och i framtiden bor vi fler nätter i varje fordon

IMG_3798.jpeg
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) presenterade igår en undersökning man initierat för att få veta mera om oss och våra friridsvanor, vi som äger och nyttjar campingfordonen.

Konklusionen är att flera använder sina campingfordon numera under en större del av året, inte som tidigare bara de 6-8 veckorna under sommarens högsäsong. Orsaken tror jag är att gruppen husbilar, som sedan 2012 det säljs flera av än husvagnar. Det är som bekant inte husvagnarna vi ser utefter vägarna, på campingar och ställplatser nu i oktober. Vi själva t.ex övernattade på ställplatsen i Gävle i måndags den 9 oktober, som var fullbokad med bara husbilar.


IMG_6134.jpeg
Vet inte om det bifogade pressmeddelandet skapade ett ökat intresse för vår enda egna större producent av fritidsfordon KABE, men deras aktie gjorde iallafall ett glädjeskutt idag på börsen, upp med 1.45% till 272, 00 kr.
IMG_6136.jpeg

Dagens kurs är 272,00 SEK, när jag senast redovisade KABE här, var den 22 maj och då värderades aktien till 241.50 kr. Bättre utveckling än de flesta andra företagen på börsen.
IMG_6135.jpeg

Faktum är som sagt, att det sedan 10 år säljs flera husbilar än husvagnar, något som campingbranschen och kommunerna borde notera och ta till sig, eftersom vi som åker husbil till stor del har andra förutsättningar och framförallt prioriteringar än den traditionella husvagnscamparen. Det ökade intresset för husbilen contra husvagnen, hoppas jag är här för att stanna, vilket i sådant fall betyder att campingbranschen, men även kommunerna bör ta sig en funderare hur man skall möta framtiden för att attrahera oss, så att vi kommer och spenderar våra pengar hos dem.

Vi måste börja sälja in oss bättre hos kommunerna!

Tommy

Pressmeddelande från SHR:

IMG_2201.png


Allt fler svenska campare tillbringar längre tid i sina campingfordon varje sommar. Det visar en undersökning, genomförd av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF).

Förklaringen är att allt fler använder sina husvagnar och husbilar över stora delar av året. Inte bara sommaren, säger HRF:s ordförande Per Nilsson.

Intresset för det mobila livet i Sverige är inte bara grundmurat. Det ökar dessutom

. Siffror från SCR Svensk Camping visar att 2022 blev ett nytt rekordår med en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

Den växande campingtrenden slår också igenom i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund HRF-enkät som genomförts under hösten.

– HRF-enkäten visar tydligt att husvagns- och husbilsägare nyttjar sina fordon mer i dag än för fem år sedan. Och när de får frågan om framtiden uppger mer än var fjärde att de kommer campa mer. Endast 2,6 procent tror att det blir mindre camping framöver, förklarar Per Nilsson.

Sverige är det land i Europa som per capita har flest campingfordon följt av Nederländerna, Danmark, Finland och Tyskland. SCR Svensk Campings statistik visar med tydlighet att campingintresset fortsätter att öka. Antalet gästnätter på svenska campingar var 2022 hisnande 17,1 miljoner, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

– Det finns självklart flera förklaringar till den kraftiga tillväxten. Om man tittar på utvecklingen av campingfordonen erbjuder de i dag en standard som gör ”livet på hjul” enkelt och lyxigt. Välutrustade kök, golvvärme, sköna sängar och badrum med alla bekvämligheter är i princip standard, berättar Per Nilsson.

HRF-enkäten har bland annat frågat om hur mycket camparna bor i sina fordon i dag jämfört med för fem år sedan. Där svarar nästan hälften (44,7 procent) ”något mer” eller ”betydligt mer”. I dag bor man i genomsnitt 30,2 nätter i sitt campingfordon per år.

På frågan ”hur tror du att du kommer att campa framöver?” svarar merparten (70,2 procent) att omfattningen blir den samma som i dag, men mer än var fjärde (27,2 procent) uppger att de kommer campa mer. Endast 2,6 procent kommer att campa mindre än i dag. Per Nilsson är inte förvånad över resultatet.

– Precis som siffrorna visar har vi i branschen haft uppfattningen om att varje husvagn och husbil används mer än tidigare. För oss som bransch är det självklart intressant. Det visar att vi verkar i en bransch med fortsatt tillväxt.
Källa: SHR
 
Senast ändrad:
Campingbranschen har ju en möjlighet att öka sina intäkter om man tar fasta på husbilsturism och skapar ett klimat som finns i sydligare länder map husbilsåkande.
Som det är nu så är ju de flesta campingar fulla under de traditionella turist/semestermånaderna och man lever med en ekonomisk modell för detta och då givet att när kalkylerna enligt denna modell funkar så blir man nöjd.

Ser man över sommarmånaderna så finns det ett klart utrymme för fler campingar/ställplatser, och här kan ju utbudet(konkurrensen) ökas väsentligt.
Sedan vad gäller för/eftersäsong så måste branschen som helhet släppa sargen och komma in i matchen för att öka sina intäkter(=ändra sin ekonomiska modell) dvs, öka utbudet "off season"
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen