• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nyregistreringen minskar även i september

IMG_2492.jpeg

Branschen andas framtidstro trots årets eländiga resultat. Under årets 9 första månader har nyförsäljningen på husbilar varit 26,19% och på husvagnar 39,31% sämre än förra årets resultat, som i sig var ett uselt år vad gäller nyförsäljning.

Som jämförelse kan nämnas att hittills i år har antalet nyregistrerade personbilar ökat med 2,6%, jämfört med samma period 2022. Branschens egna orderstatistik visar på att årets nyförsäljning av elbilar minskar mest av alla drivlinor samtidigt som försäljningen av bensin och diesel ligger på ungefär samma nivå som i fjol. Det är privatkunderna som vänder elbilarna ryggen, sedan regeringen valde att ta bort klimatbonusen.

Troligen har vi ett liknande problem vad gäller nyförsäljningen av husbilar, men i vårt fall är det den orättvisa höga beskattningen av våra kära husbilar de tre första åren, som håller köpare borta från att ta beslutet att köpa en ny husbil. Synd, framförallt för branschens företag som drabbas.

Tommy

IMG_2201.png

September månads nyregistreringar av husvagnar och husbilar är ungefär i nivå med förväntat. Branschen har under hela året brottats med prisökningar orsakade av en svag valuta och räntehöjningar som dämpat investeringsviljan i nya fordon. Trots svårigheterna andas branschen framtidstro, vilket märktes inte minst på den stora branschmässan på Elmia där besökarna ökade med 10 % till dryga 31 000. Intresset för camping och mobilt boende är stort, även om vissa kunder just nu avvaktar den allmänna ekonomiska utvecklingen.

- Mäter vi den totala omsättningen för branschen och inkluderar även försäljningen av begagnade fordon hos återförsäljarna samt den privata försäljningen under tolvmånadersperioden september 2022 tom augusti 2023 passerar vi över 27 miljarder kronor, fortsätter Per Nilsson.

- Camping och mobilt boende är fast rotat i den svenska folksjälen och även om nyregisteringssiffrorna ett enskilt år minskar finns det i botten ett starkt intresse, avslutar Per Nilsson.

Husvagnsregistreringar för september 2023​

Under september månad 2023 registrerades 162 husvagnar (motsvarande månad året dessförinnan registrerades 253.) Hittills under 2023 betyder det 1 758 registrerade husvagnar mot 2 897 under samma period 2022. I procent innebär detta en minskning med 39,31 %.

Husbilsregistreringar för september 2023​

September månads registreringar visar 195 husbilar, medan det i september föregående år registrerades 247. Hittills under kalenderåret 2023 har det totalt registrerats 2 266 husbilar, medan det under motsvarande period 2022 registrerades 3 070. I procent innebär detta en minskning med 26,19 % för år 2023.
Källa: HRF
 
Även om man kan tycka att man blir orättvist/högt beskattad med nya husbilar så tror jag inte att det är alena rådande.
Man måste nog vare sig man vill eller inte räkna med hur människor blir påverkade av (det nära) omvärldsläget, allmän oro för ekonomin (både mikro och makro) samt inflation.

Har inte koll på vilka som köper husbil generellt, men slänger ur mig en killgissning på att köparna tillhör en övre medelklass (?).
Skulle det vara denna kategori som är köpare så är det inte konstigt att det minskar, för det är ju denna gruppen som oftast blir hårt drabbade av det ekonomiska läget på alla plan.

Mina 2 cent
 
Alltid svårt att veta vilka slutsatser man skall dra av såna här siffror. Vad vore den ”normala” alt ”rätta” försäljningsvolymen egentligen? Är det bästa att jämföra med året innan, eller 5 år tidigare, eller trenden för de senaste 10 åren, eller vad? Var och en väljer som den vill och slutsatserna, förklaringarna och bortförklaringarna blir olika.
 
Självklart är det flera orsaker som Golfbil säger, världsläget, eländig växelkurs på vår krona skapar stora prishöjningar, räntorna osv…

Jämförelse med historiska resultaten är väl den vanligaste formen, men visst sker det oförutsägbara händelser från ett år till ett annat, krig, problem för producenterna att få fram sina produkter för leverans, skatter, osv…

En annan jämförelse kan vara att jämföra olika europeiska marknader som t.ex. den tyska och svenska, där den ryska marknaden de senaste 5 åren haft en konstant uppåtgående kurva, medan vår svenska har haft en konstant nedåtgående kurva de aktuella åren.

Tommy
 
Ser man till genomsnittsåldern på husbilsåkare så kan det kanske finnas en liten mekanism i att barnen tar över och använder bilen när föräldrarna/far/mor föräldrarna inte orkar/kan köra längre, utan att för den skull köpa bilen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen